Het officiele 'Secret' topic

Hi lieve Girlscene meiden (en wellicht ook jongens),

Bij ons op school is de app ‘Secret’ ineens heel erg in. Ik ben er geen fan van, sterker nog: ik vind het een verschrikkelijke app. Er worden namelijk geen ‘geheimen’ gedeeld, waarvoor de app eigenlijk bedoelt is, maar er wordt nu gewoon online gepest.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie ervaringen zijn. Misschien kunnen jullie ‘secrets’ delen en er foto’s van maken als jullie iets te ver vinden gaan!

Liefs.

P.s: Secret is een soort ‘anonieme Twitter’. Je plaats anoniem berichtjes en anderen kunnen er anoniem op antwoorden/het berichtje anoniem liken.

zou je misschien iets meer uitleg kunnen geven? ik ken deze app niet, maar zoals jij het beschrijft klinkt het wel kut :’)

Het was net zoiets als Girlscene Anonymous! Plaatjes met teksten (en ipv dat je het naar personen stuurt kun je het zelf anoniem plaatsen).

Maar idd nu wordt er meer gepest dan geheimen verteld.

Ja, sorry! Ik zat er net aan te denken om misschien even uit te leggen wat de app precies is!

© screenshot Secret.In de Verenigde Staten is-ie al razend populair, en sinds gisteren is de nieuwe app Secret ook in Nederland te downloaden. Na Facebook, Twitter en Instagram de zoveelste sociale netwerksite van de hand van techies uit Sillicon Valley. Met één verschil: privacy. Je deelt geheimen met vrienden zonder dat zij weten dat ze van jou komen. Baanbrekend of een experiment dat gedoemd is te mislukken? Vijf vragen over Secret.
[/size]Wat is het?
De opzet van Secret is vrij simpel en in feite niet veel anders dan Facebook. Je voegt vrienden toe en deelt berichten. Die berichten geef je, als je er zin in hebt, een leuke achtergrondafbeelding mee waarna vrienden kunnen reageren of ‘liken’. Maar naast de opvallende achtergrondafbeeldingen van de berichten is er nog één groot verschil met Facebook: niemand weet van wie al die posts op zijn virtuele prikbord afkomstig zijn.

Volgens oprichter Chrys Bader vult Secret zo een gat in de markt van sociale netwerksites. “Hoe vaak type je bij Twitter of Facebook niet iets in, om het vervolgens toch maar niet te posten?”, zei hij gisteren in een interview met Nu.nl. Met Secret verleidt Bader zijn gebruikers geheimen te delen met de wereld. “En we merken dat onze gebruikers die manier van communicatie waarderen”, aldus Bader.
© screenshot Secret.Wat heb je eraan? Het delen van geheimen?
Volgens Bader hebben mensen er dus behoefte aan om hun geheimen met de wereld te delen. Zo vreemd is het niet dat de oprichter dat zegt. Die wil natuurlijk dat zijn product goed ontvangen wordt. Maar als het aan Bader en consorten ligt, gaat Secret net iets verder dan het tegemoetkomen aan de wensen van haar gebruikers. Het moet een “platform zijn dat meer authenticiteit, zelfbewustzijn en empathie in de hand werkt”, staat er op de site van Secret.

De realiteit is net ietsje anders. Het is nog maar de vraag of mensen behoefte hebben aan het anoniem delen van geheimen. Nog meer staat ter discussie hoe eerlijk veel gebruikers van Secret eigenlijk zijn. Toegegeven, er zijn wat baanbrekende nieuwtjes gedeeld die zelfs het journaal haalden. Denk bijvoorbeeld aan het vertrek van Google+ baas Vic Gundotra. Maar veel meer ‘geheimen’ bleken helemaal niet waar. Zo schreef iemand in februari: Ik werk bij Evernote en we worden binnenkort overgenomen. Phil Libin, de hoogste baas van Evernote, voelde zich genoodzaakt de geruchten direct te ontkrachten.

Dus… De meeste dingen die erop staan zijn helemaal niet waar?
Dat is iets te sterk uitgedrukt. In de eerste maanden gebruikten veel techies werkzaam bij techbedrijven in Sillicon Valley de app vooral als een leuk speeltje. Daardoor ontstond een subgenre van ‘geheimen’ die helemaal niet waar waren. Dat is echter niet altijd het geval. De berichten die nu vooral worden gedeeld, zijn van het niveau: hoe werkt dit allemaal? Andere geheimen die gedeeld worden gaan over verliefdheden, nare lichaamskwalen of gewoon geklaag over de dag. De geheimen kunnen overal over gaan, maar er is dus geen enkele garantie dat wat er staat de waarheid is.

Hoe geheim is Secret? Ben ik te achterhalen?
Als je het Bader vraagt, zegt hij: "De app is uitstekend versleuteld en we bewaken de privacy van onze gebruikers."Maar, geeft hij toe, “als de politie een data-aanvraag doet, gaan we akkoord”. Daardoor hebben klokkenluiders niet veel aan de app, want uiteindelijk zijn ze toch te achterhalen. Daarbij geloven critici ook niet dat de app ‘uitstekend versleuteld’ is. David Ulevitch, ceo van het beveiligingsbedrijf OpenDNS zei op Twitter over de app: “Mijn idee over Secret is simpel: het gaat kapot. Een app moet goed beveiligd en goed geïmplementeerd zijn. Ik stel me zo voor dat Secret geen of slechts een van tweeën heeft.”

Is te verwachten dat het een succes wordt?
Als het gaat over het aantal gebruikers, houdt oprichter Bader zijn lippen stijf op elkaar. “Het gaat niet om de cijfers”, zei hij tegen Nu.nl. “Het gaat om de betrokkenheid.” En met die betrokkenheid zit het goed. Van het oorspronkelijke aantal gebruikers was na de eerste weken nog 75 procent over. In de maanden daarna viel er nog maar tien procent af. Dus de gebruikers die er als eerste bij waren, blijven de app over het algemeen interessant genoeg vinden om deze niet direct te verwijderen.

Maar sinds haar prille bestaan kampt Secret met een slecht imago. Een roddelmachine, noemen bloggers het. Of nog erger: een virtuele pestplek. Time-journalist Harry McCracken noemde de gebruikers zelfs gemeen. Daarmee schiet Secret, populair of niet, compleet aan haar doel voorbij om meer empathie te kweken. Of het lukt dit negatieve imago af te schudden, is maar de vraag.

Dat zegt de Trouw erover![size=13px]

Secret is voor mensen die sensatie zoeken ik sta er al 5x op met shit over mij en mn ex en dan denk ik wtf en iedereen plaatst fotos van elkaar , ik ga morgen naar de politie om dat . welke school zit je ? Wat een zielige zwartmakende pest app .

Heb het net gedownload maar ik ben zo onwijs nieuwsgierig naar wie het zijn. En ik wil er wel geheimen opzetten maar ik ben te bang dat mensen er achter komen dat ik het ben. Er staat trouwens dat 8 vrienden van mij lid zijn, kan je ook weten wie? En kan je dat ‘vrienden van vrienden’ ook uitzetten?

En er is ook een bericht dat ik denk dat mijn ex heeft geschreven, maar als het niet zo is, dan ja, weet je wel. Er staat zo van “Ik mis mijn ex en elke keer als ik hem/haar spreek wordt ik weer verliefd. Helaas hebben we al 3 jaar geen goed contact gehad.” En dat kan zeg maar best wel kloppen met mijn ex, maar ik haat dat ik er niet achter kan komen haha