Het officiële allergieën en intolerantie lotgenoten topic

Hallo allemaal,

Ik merk dat er veel mensen zijn met een allergie of intolerantie. Dit topic is bedoeld om je verhaal kwijt te kunnen en om elkaar advies te vragen en te geven natuurlijk. :slightly_smiling_face:)

Zelf vind ik het fijn om mijn verhaal te delen en mensen te helpen! Ik zal zelf eerst wel beginnen…

Ik weet nu ongeveer 9 maanden dat ik lactose-intolerantie heb. Ik had veel last van buikpijn, diarree en misselijkheid. Ik ga al mijn hele leven naar de dokter voor de buikpijn en elke keer werd ik weer naar huis gestuurd met dat ik me aanstelde en het wel weer over ging. :thinking:

In november 2015 was ben ik opnieuw naar de dokter gegaan, zij wilde eindelijk wel uitzoeken wat er met me aan de hand was. Ik heb verschillende producten gemeden om te kijken wat eruit kwam, ik heb een echo gehad, bloed geprikt en ontlasting en urine op kweek gehad. Nog konden ze niet zien wat ik had. Ik merkte wel dat ik minder last had van alle symptomen wanneer ik melk vermeed. Ik heb na aanleiding hiervan een lactose test gehad in het ziekenhuis. Hier krijg je pure lactose te drinken en moet je om een bepaalde tijd blazen op een apparaatje. Toch kwam hier niet uit dat ik lactose-intolerantie had. Ze wisten het niet meer en raadde me aan om een tijdje helemaal geen lactose meer te eten. :crazy_face:

Dit vond ik erg lastig, ik dacht dat ik veel producten nooit meer mocht en kon eten. Maar gelukkig was dit niet zo. Ik ben met mijn moeder naar de supermarkt gegaan heb bij veel producten naar de ingrediëntenlijst gekeken. Zo bleek toch dat ik meer mocht dan ik dacht. (Wil je hier meer over weten, lees dan even mijn blog)

Nu zo lactose vermijd heb ik amper meer last van buikpijn, diarree en misselijkheid. :dancer:

Misschien is het fodmap dieet wel wat voor jou? Let erop dat je wel goed de producten vervangt he.

Wat fijn dat je zo’n verschil merkt nu je geen lactose meer neemt. Hierboven noemde iemand al het FODMAP-dieet, hier ga ik zelf mee starten met hulp van een diëtist.

Ik herken jou verhaal, na jaren te hebben geworsteld met darm problemen. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Waarbij ze bij mij ook dachten aan maagproblemen, dat hier alles vandaan kwam. Het kwam daar deels wel van, maagonderzoeken etc gehad, slik nu al heel lang hoge dosis maagtabletten maar de darmklachten bleven. Daarna Ben ik terecht gekomen bij een dokter die mij het fopmap dieet voorstelde ( heel veel dingen ontwijken & ook geen gluten, melk etc), dit vond mijn diëtiste iets te heftig dus ben ik begonnen met het ontwijken van gluten en melk. Dat ging goed.
Later ben ik weer gaan proberen gluten en melk te eten, dit ging weer fout. Maar doordat ik vroeger een koemelk allergie heb gehad, ben ik eerst mijn melk uit mijn voeding gaan laten. En dit doe ik nu zo’n 2 jaar, en het gaat perfect. Ik eet totaal koemelk & lactose vrij.

Thuis koken etc, gaat prima. Het wordt steeds makkelijker, alleen is het soms wel even lastig als je ergens buiten de deur moet ontbijten, lunchen of avondeten. Sommige restaurants doen niet eens moeite voor je om te kijken of ergens melk in zit, dus dan ben ik ook gauw weg.

Ik merk wel dat mijn allergie steeds heftiger wordt, als ik maar een miniscuul iets eet waar melk in verwerkt zit, ben ik gelijk een week ziek waar ik ook veel in afval, diarree, misselijkheid, hele erge buikpijn etc!

Ik volg dit topic graag!! :cold_sweat: :wink:

Ik heb geen intoleranties, maar wel allergie en ‘ziekte’.

Ik mag geen noten, geen enkele soort. Ben al aantal keren met spoed naar het ziekenhuis gegaan, het slaat namelijk op mijn luchtwegen. Al de kleinste spoortjes kunnen fataal zijn.

Gelukkig weet ik wat ik wel en niet kan eten maar word niet altijd serieus genomen. In de vakantie ging ik ergens uiteten met een vriendin, en we hadden netjes mijn allergie doorgegeven. Toch ging het mis bij een doodnormaal wit stokbroodje, aangezien ze deze hadden gesneden op de plank waar ze ook noten op hakte. Ik snel naar het ziekenhuis, daar de hele avond geweest. En het restaurant maakte zich alleen maar zorgen over het betalen van het eten.

Verder heb ik suikerziekte, is geen intolerantie of allergie maar het beste is wel als ik zorg dat ik niet bergen suiker binnen krijg. Ik heb een pomp en gebruik insuline, dus moet koolhydraten compenseren daarmee. Heel veel mensen zeggen: “oh maar jij kan eten wat je wilt want je kan toch wel insuline bij spuiten dus dan maakt het allemaal niet uit.” Ik kan wel compenseren alleen het is onmogelijk om insuline en suikers tegelijkertijd in mijn bloed terecht te laten komen. Ik heb dus áltijd last van het moment dat de suiker aan komt in mijn bloed, of het nou 20 gram is of 80.