Het Nederlandse schoolsysteem?

Het is een kut systeem. Ik kwam in Nederland en werd in een VWO klas gedumpt, ik sprak nog geen woord Nederlands :S (Ik ben Pools, maar ben weer terug verhuisd naar Polen, NIET vanwege het geld!)

het engelse is erger:
een niveau, je gaat altijd over, en op je 16de doe je eindexamen en als je het niet haalt, zoek je het zelf maar uit.

totáál niet !!
dan kan je het beste TSO kiezen.

Mee eens… en dan vinden we het raar, dat veel jonge mensen toch liever kiezen voor werk ipv een vervolg opleiding… (sommige blijven zelfs in een uitkering hangen…) :bored:

maar in tso heb je nog vele onbekendere richtingen die je vanaf het 5de maar kunt doen

Je uitleg van het Belgische onderwijs is niet helemaaal volledig ^^
Het grootste deel al wel hoor ^^ maar kga nog eens proberen

Dus eerst 3 jaar kleuterklas (of 4 jaar met dat zomerklasje)
Dan 6 jaar lagere school (= basisschool)
Je hebt dan ook nog een B-richting (voor als je niet zo slim bent en dan dacht ik dat je in je 6e leerjaar of in je 1 ste middelbaar naar zo’n B ding moest waar je dan dieper op je lagere school leerstof ingaat i.p.v. al nieuwe leerstof te leren.)

Nouja
de middelbare dan
In principe zouden de 2 eerste jaren ongeveer dezelfde leerstof moeten hebben.

Je hebt sport (zowel op ASO als TSO niveau)
Je hebt BSO (zeer praktijkgericht)
TSO (ook praktijkgericht met handel maar ook richtingen met véél wiskunde en die zijn niet van de poes ^^)
KSO (Kunst onderwijs)

en ASO (Algemeen Secundair onderwijs)
Nou in je eerste jaar moet je dus kiezen: Ga ik Latijn of Moderne doen?
Als je Moderne doet dat doe je meestal je 2e jaar ook Modeerne (anders moet je afzakken richting TSO of BSO) Als je nu in je eerste jaar Latijn zit en je merkt dat Latijn echt niets voor jou is kan je na de Moderne gaan (maar niet meer na de Kerstvakantie fzoiets)
Als je Latijn kiest in je tweede jaar kan je echter in je tweede jaar ook al kiezen voor Latijn Grieks. of gewoon Latijn blijven doen OF je kan naar Moderne gaan (of afzakken naar TSO of BSO)

Dat was da 1 ste graad.

Dan nu de tweede graad.

In de tweede graad (dus je 3e en 4e middelbaar) kan je kiezen uit:

Economie-Talen
Economie-Wiskunde
Grieks-Latijn
Grieks
Humane Wetenschappen
Latijn-Talen
Latijn-Wiskunde
Wetenschappen

Echter als je geen grieks of latijn in je vorige jaren hebt gehad kan je nu niet ineens een richting met Latijn of Grieks gaan doen.
Het is de bedoeling dat je dezelfde richting doet zowel in je 3e als in je 4e jaar (heel soms een uitzondering en dan moet je in de grote vakantie bijwerken dus bv. Ik deed economie in het 3e jaar maar eigenlijk zou ik toch veel beter op mijn plaats zitten in de Humane Wetenschappen want Economie boeit me echt geen reet; dan zal je in je grote vakantie de Humane vakken moeten bijwerken (dus Gedragswetenschappen en Cultuurwetenschappen).
Als je in het begin van het 3e jaar merkt dat je niet op je plek zit, kan je ook nog veranderen van richting.

Dit was dus de 2e graad

Nu de 3e graad (je 5e en 6e middelbaar)
Je kan kiezen uit:

Economie-Moderne Talen
Economie -Wiskunde
Grieks-Latijn
Grieks- Wetenschappen
Grieks-Wiskunde (6 of 8 uur wiskunde)
Humane -Wetenschappen
Latijn-Moderne Talen
Latijn-Wetenschappen
Latijn- Wiskunde (6 of 8 uur wiskunde)
Moderne Talen- Wetenschappen
Moderne Talen-Wiskunde
Wetenschappen-Wiskunde (6 of 8uur wiskunde)

Weer geldt de regel dat als je nog nooit geen Latijn of Grieks hebt gehad dat je deze richtingen niet meer kan doen.
(theoretisch gezien wel maar in de praktijk nooit omdat je 4 jaar aan Latijn of 3 jaar aan Grieks moet inhalen)

Na een ASO studeer je zoieso verder, je hebt immers alleen nog maar theorie gezien en weinig of geen praktijk. (dus zoieso op naar de universiteit ov hogeschool)

Na een TSO kan je verder studeren maar je moet niet (degene die zeer wiskundige richtingen hebben gedaan natuurlijk wel).
Na sommige richtingen van een TSO kan je direct gaan werken.

Na een BSO denk ik dat je zoieso direct kan gaan werken.
Na een KSO weet ik het niet goed :open_mouth:

Zo dit was mijn ‘verhelderende’ uitleg over het scholensysteem in België

Zie dit artikel over het Nederlandse schoolsysteem voor meer informatie hierover.