Het Natuurkunde-in-de-bovenbouw topic!

Heey,
Ik zit in de derde en ik wil volgend jaar Natuurkunde kiezen. Ik zit op t gymnasium, maar wordt natuurkunde in de bovenbouw heel erg veel moeilijker? Mijn docenten hier op school zeggen namelijk allemaal van wel en ze maken me echt bang :slightly_smiling_face:. Zijn er mensen hier die in de bovenbouw van het VWO/gymnasium zitten en iets kunnen zeggen over of het heel moeilijk is (in vergelijking met de 3e)? Je kunt hier btw ook vragen stellen over Natuurkunde.
Veel plezier!
xoxo Esther

Ik heb nooit vwo gedaan maar wel NT&NG op havo niveau (alweer bijna 5 jaar geleden afgerond x.x) en in principe is het met bèta vakken zo dat je vooral goed moet blijven oefenen en niet achter moet lopen het huiswerk. Als je ergens vastloopt moet je het niet voor je houden maar gewoon blijven doorvragen totdat je het snapt :slightly_smiling_face:

Ik zit momenteel in 6 gymnasium en ik moet zeggen dat ik het vrij lastig vind. In de 4e stond ik nog een 8 en in de 3e een ruime 7, wat nu geslonken is naar een 6.
Dit heb ik ook met wiskunde bijvoorbeeld. Het wordt inderdaad moeilijk, maar als je het wilt doen en je je ervoor wilt inzetten, gewoon doen!

Als je nog vragen hebt, kun je me noten!

Dit ja. Ik wil je niet bang maken, maar het wordt idd steeds lastiger. En er zit best veel verschil tussen havo en vwo wat betreft natuurkunde. Met alles bijhouden kom je er niet (op het vwo) en je zal echt heel veel oefenexamens moeten maken in vwo 5 en 6, als je een voldoende wilt halen voor natuurkunde.

Inderdaad. Omdat ik dit niet deed, haalde ik vorig jaar vrij veel 4’en en 5’en.
Als je het kiest raad ik je echt aan om alle opgaven te maken en de aantekeningen bij te houden.
Bij toetsen leren heb ik veel aan samenvatten en nog eens alle opgaven bij langs gaan.
In de bovenbouw moet je bij de wiskundige vakken er een stuk “serieuzer” mee omgaan. Ik merk dat dat namelijk vaak een struikelblok is bij mensen en dat ze daarom onvoldoendes halen.
Het is niet makkelijk, maar wel te doen.
In ieder geval zijn negens voor natuurkunde in de bovenbouw voor weinig mensen weggelegd…

Ik zit nu in de zesde en het is echt een stuk moeilijker. Natuurkunde was in de onderbouw altijd mijn beste vak en ik hoefde er niets voor te doen, nu vind ik het het lastigste vak. Ik sta sinds de vierde een 6 tot 6,5 omdat het blijft wisselen, maar bij ons was de onderbouw vooral bereken iets en nu is het echt veel beredeneren en inzicht hebben hoe het werkt. Ook nog berekeningen natuurlijk, maar die zijn een stuk meer gekoppeld daaraan.
Het is een kwestie van veel oefenen en bijhouden.