Het moeilijkste schooljaar

Heyy ik vroeg me af wat… vonden jullie het moeilijkste schooljaar van de middelbare school?
Vermeld aub ook het niveau én profielkeuze (en als je wil natuurlijk ook waarom)

Ik vond eigenlijk geen van de jaren echt heel moeilijk of zo, ik was eerder gewoon lui.
Vanaf de derde ben ik havo gaan doen en vond 3 havo wel echt het makkelijkste jaar. Het moeilijkste jaar was dan denk ik toch 5 havo (e&m), hoewel ik in de 4e (en 2e) slechtere cijfers had.

ff

Ik had ook gymnasium en C&M, ik vond de vijfde het zwaarst qua schoolwerk. Ook omdat ik toen wat ernaast deed (wel schoolgerelateerd) en mijn hele PWS toen heb gedaan.
In de zesde ging het mentaal niet goed dus dat was persoonlijk het zwaarste jaar. Wonder boven wonder heb ik het wel gehaald en dat vind ik juist ook wel weer een teken dat de zesde voor mij qua schoolwerk minder zwaar was dan de vijfde.

Ik vond de eerste denk ik het moeilijkst omdat ik toen niet wist hoe ik moest leren. De bovenbouw ben ik zo doorheen gefietst, omdat ik in de 4e al vrij snel door had hoe het moest. Ik haalde natuurlijk wel eens slechte cijfers en deed hard mn best, maar terugkijkend vond ik geen enkel jaar in de bovenbouw heel erg moeilijk. Ik deed e&m op t gymnasium.

ik zit pas in me 2e jaar, dus ik heb nog geen idee, maar me 1e jaar was al vet moeilijk. ik doe vmbo btw

Ik deed eerst 3 jaar havo (zonder profiel dus) en het 4e jaar vmbo tl (zonder echt een sector), daar ben ik zo doorheen gefietst. Het moeilijkst vond ik toch het 2e en het 3e jaar, want ik kon absoluut geen Engels en geschiedenis. Nog steeds niet trouwens :")

ik vond de 5e het moeilijkst, ben ik blijven zitten toen (VWO met e&m/c&m)

Ik deed havo met N&T, en vond de 4e toch denk ik echt wel het moeilijkste jaar van alle 5 omdat je in dat jaar ineens heel diep op de stof in ging. En ik kwam er achter dat ik echt niks bakte van natuurkunde en scheikunde dus voelde me een beetje hopeloos :’)

Ik weet niet meer precies welk jaar ik het moeilijkst vond, maar ik vond de bovenbouw wel veel moeilijker dan de onderbouw. In de onderbouw deed ik niet zo heel veel en haalde ik alsnog goede cijfers. In de bovenbouw moest ik ineens hard aan het werk en dat was wennen.

Oh ja ik deed vwo met een em en cm profiel (gecombineerd).

Ik vond havo 4 met een E&M profiel echt heel moeilijk. Misschien komt het ook omdat ik van VMBO-TL afkwam en het gevoel had dat ik in een of ander diep gat viel. De vraagstellingen waren zo anders en het sloot gewoon niet zo lekker aan. Tegen het einde van het jaar werd het eigenlijk wel makkelijker.

Voor mij was dat het voorexamenjaar. Mavo 3.
Wij hadden toen nog alle vakken omdat wij een mavo+ school waren. Onze school wilde de keuze voor een vakkenpakket uitstellen omdat je anders te jong bent.

Hierdoor had ik maar liefst 15 vakken. (Ne, En, Wi, Na, Sk, Bio, Ec, Ak, Gs, Fr, Du, Ha, Gym, Tech, Tek.

Ik zag door de hoeveelheid vakken echt door de bomen het bos niet meer. We moesten ook voor alle vakken schoolexamens maken en ik was gewoon poep slecht in de vakken die ik uiteindelijk heb laten vallen :stuck_out_tongue:.

Hier C&M/E&M Gymnasium, maar vond persoonlijk niet dat er een opvallend verschil zat tussen de verschillende leerjaren om eerlijk te zijn.

4 havo by far!! Ik dacht dat het chiller zou worden aangezien ik een profiel had gekozen dat bij mij paste en alle vakken die ik vreselijk vond had laten vallen. Maar het niveau lag gewoon opeens zoveel hoger dan de 3e klas. Ik had echt mijn best gedaan maar ben alsnog blijven zitten toen, samen met 11(!) anderen uit de klas.

ik ooookk mischien kennen we elkaar waar zit jij op school ik in rotterdam

3 havo.
Jemig, zoveel vakken daardoor raakte ik het overzicht kwijt, ben er uiteindelijk gedoubleerd omdat ik het vakkenaantal niet aankon, niet qua kennis ofzo.

4 en 5 havo (NG profiel met geschiedenis als keuzevak) was een eitje, deed ik fluitend.

Havo 4 met profiel E&M.