Het moeilijk hebben met de opleidingskeuze.

Hayhay!

Ik doe nu eerste jaar Onderwijsassistente maar ik ben aan het bedenken wat ik nou eigenlijk wil… Ik twijfel of ik deze opleiding zeker wil doen…
Ik wou eerst naar de leger opleiding, maar daar kan ik al niet naar toe vanwege een blessure. Ik moet van mijn coach na de carnavals vakantie zeker weten wat ik doe, stoppen of niet. Omdat ze dan een plekje kan regelen op een andere opleiding.

Mijn vraag aan jullie was of er iemand nog meer moeite heeft met een opleidingskeuze maken en hoe zij er mee om gaat.
En of iedereen misschien iets kleins over hun opleiding kan vertellen. Ik weet dat er een algemeen topic over opleidingen is. Maar daar zit ook HBO, Uni etc bij. Ik zoek álleen MBO. En het is best dringend :’).

Ik wist ook heel lang niet wat ik moest kiezen.
Uiteindelijk gewoon naar mijn gevoel geluisterd en het (waarvan ik dacht) onmogelijke gedaan.
Dus mijn tip is luister naar je gevoel, wat wil je later écht doen?

Verder doe ik HBO dus kan ik je niet helpen qua opleiding.
Maar veel succes en upje voor jou :slightly_smiling_face:

Waar ben je goed in?
Wat vind je leuk?

En verder je hart volgen!

Ik ben goed in techniek, ben goed met kindjes, hou van koken. vind zorg en welzijn leuk… uhm jaa… :’).

Ik weet gewoon niet wat ik écht wil doen… Pff…
Ik zie dingen waarvan ik denk, ja dat is wel leuk… Maar dan denk ik weer, dat ga ik niet voor lang volhouden…

Ik doe ook OA en zit in mijn laatste jaar.
Heb erg lang getwijfeld, maar besloot toen om dit toch af te maken. Zo heb ik een goede basis voor veel zorg en welzijn en onderwijs opleidingen op het HBO!
Maar als je echt zeker weet dat je dit niet wil…
Al eens een beroepskeuze test gedaan?
Of ga naar open dagen toe en oriënteer!

Alle opendagen zijn net geweest, en je moet nooit vertrouwen op beroepskeuze testen… Mijn coach zei dat als je bijv in gedachten hebt om iets in de techniek te willen doen maar toch wel nog een beroepskeuze test gaat doen.
Je hem zo in vult waardoor er techniek uit komt…

Je bedoelt het HOT Traject?
Daar heb ik naar gevraagt en mijn coach zei dat ze ging kijken of er een plaatsje nog was voor mij, want het was net begonnen… Maar ik moest wel na de carnavals vakantie zeker weten wat ik wil doen, of ik wil stoppen of niet etc…
Pff :frowning_face:

Ben ik het niet mee eens.
Ik moet als opdracht ook van die tests doen en de opleiding die ik daadwerkelijk wíl gaan doen na deze belandt meestal op de 10e/11e plaats.
En naar mijn weten zijn er juist in februari/maart heel veel open dagen.
En je kunt ook altijd gratis brochures aanvragen van opleidingen! Of je opgeven voor een meeloopdag…
Mogelijkheden genoeg, succes! x

Dan zijn die testen toch ook niet goed? Als je al weet wat je gaat doen maar je opleiding beland veeeel lager?

Ik twijfel heel erg en misschien kunnen jullie mij tips geven? Ik doe nu VMBO-T en zit in mijn examenjaar. 2 jaar lang was ik er heel erg zeker van om HAVO te gaan doen, maar nu twijfel ik heel erg. Ik heb een leuke opleiding op mbo niveau gevonden en daar ben ik ook aangenomen. Dit past bij mijn interesses en ik ben denk ik ook een beetje toe aan een nieuwe school, nieuwe mensen etc. Maar toch twijfel ik dan weer, omdat havo mij ook heel erg leuk lijkt! Daar zitten mijn vriendinnen op school en het lijkt me toch dat havo beter staat op je CV. Hebben jullie tips?

Vergeet niet dat je met een MBOdiploma ook een HBOstudie kunt doen. Als je een leuke opleiding hebt gevonden die bij je interesses past en waarvan je denkt dat je er wat mee kan en leuk werk mee kunt vinden, doen! Je moet niet de havo gaan doen omdat je vriendinnen op die school zitten.

Ik zat precies met het zelfde probleem als jou, maar heb uiteindelijk voor een mbo opleiding gekozen (zit in me laatste jaar). En ben daar nogsteeds erg blij mee! Ik denk dat het ook beter op je CV staat (daar kijken ze denk ik niet echt naar maar toch) omdat je op het mbo ook stage gaat lopen. En dat is in de meeste gevallen 2 x een half jaar en dan heb je ook werkervaring.

Ik weet niet wat voor opleiding je in gedachten heb, maar als je na die opleiding een soort gelijke hbo opleiding gaat doen kan je ook een verkort traject volgen. Dit is trouwens niet altijd zo.

Ohja en vriendinnen maak je heel erg snel. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken

en misschien nog een tip: kijk wat je later voor werk wil doen en zoek daar een opleiding bij ipv andersom

Ik vind het onnodig om een nieuw topic ervoor aan te maken, dus ik post mijn verhaal ook hier. Ik ben oktober '12 afgestudeerd aan de opleiding Helpende Zorg en Welzijn. Dus ik heb ook een diploma van niveau 2. Ik wil sowieso niet de kant van de zorg op, en kinderen tja… Dat vind ik wel leuk maar dan moet ik nog zó lang naar school én die dingen die erbij komen kijken zoals ouderavonden etc. Dat vind ik gewoon niks. Ook ben ik mijn hele leven gepest, dus ik heb nooit vriendinnen gehad. Dus dat houdt mij ook tegen, want nooit vond iemand mij goed genoeg. En stages, dat is al helemaal een hel. Ik heb 3 stages gehad. 2 ervan vonden mij niet goed genoeg, en volgens hun paste ik er niet bij. Hun waren soort tokkies zegmaar, en ik niet. Dus ze deden allemaal raar tegen me. Ik sliep de nacht ervoor ook niet, dus dat is pretty heavy. Én ik ben al 21, dus ik wil niet random met iets beginnen, en dan dat ik na een half jaar er vanaf ga. Dat is ook weggegooid geld. Ik weet het gewoon echt niet meer. :frowning_face:

Ik vind het ook erg moeilijk om een studie te kiezen. Heb vorig jaar mijn vwo diploma gehaald en heb op dit moment een tussenjaar. En dat tussenjaar was eigenlijk bedoeld om te bedenken wat ik nou wil en natuurlijk om te werken zodat ik niet thuis zou zitten. Ondertussen weet ik het nog steeds niet echt en vind ik het werken eigenlijk wel best zo (want dan heb je een stuk meer geld dan wanneer je studeert en dat is het gevaar van een tussenjaar). Wel zit ik aan rechten te denken, maar of ik dat nou echt super ga vinden weet ik niet. Het helpt om te kijken naar welke beroepen je kunt uitoefenen na het afronden van een bepaalde studie. Als je alleen maar naar de studie zelf kijkt, kan je nogal snel zoiets hebben van nee, dit vind ik niets. Dat heb ik namelijk ook heel snel. Dan is er iets (een bepaald vak ofzo) dat me niets lijkt en dan vind ik gelijk de hele opleiding niks. Maar nu ik dus kijk naar wat je ermee kan gaat het al wat beter met opleidingen vinden.
Een beroepskeuzetest raad ik je niet aan. Je kan het natuurlijk altijd doen, maar bij mij kwam er altijd alleen maar onzin uit. Ik ben alles behalve muzikaal en toch kwamen er bij mij altijd dingen als rock- of popacademie uit en dingen zoals choreografie, dans en theaterdingen. En dat zijn nou net de dingen die ik niet leuk vind :stuck_out_tongue: