het mbo

heey,
ik ga na de zomer (als ik aangenomen word) naar het mbo opleiding doktersassistente, ik kom van vmbo-t af.
Maar ik heb geen idee of alles veranderd op het mbo, of dat het ongeveer hetzelfde is als de middelbare school.
Heeft iemand daar ervaring mee, en krijg je op het mbo meer of minder vrije tijd?
Want mijn leventje is de laatste tijd nog al veel veranderd (positief) dus ik wou wel is weten of het na de zomer ook gaat veranderen.
xxx
(oja ik kon een soortgelijk topic niet vinden met de zoekfunctie)

uppppp??

[i]Ik ga ook naar het mbo :slightly_smiling_face:. Maar ik denk dat in klas 4 al de grootste verandering heeft plaatsgevonden van jezelf en je karakter. Op het MBO is het niet meer dan ‘toch een klein beetje volwassener’ worden. En een stukkie opener tegen iedereen.

Je kunt dus daar niet zo gauw meer aanzetten met bv; een diddl agenda. ( noem maar wat ), of je kunt daar niet zo gauw ‘wie het eerste bij de kluisjes is’ doen. Dat kan gewoon écht niet meer.

Wat vooral belangrijk is; Interesses tonen :slightly_smiling_face:.

Veel succes met je opleiding ![/i]

Er zijn heel veel MBO opleidingen en ook heel veel slechte opleiding. Ik ben toevallig met een slechte begonnen. Ik ben zegmaar totaal verantwoordelijk voor mezelf, ik moet alles zelf doen, leraren geven nooit les, en als ik niet wil komen dan hoef ik alleen maar te smsen ‘ik kom niet’. Nouja ik ben daar niet goed mee omgegaan, ik ga maar stoppen en een jaar werken.:3

dankje voor reacties

kan ik je niet bij helpen, sorry
beschouw het maar als een upje

Minder vrije tijd, minder ‘aandacht’

Zelf doe ik Toerisme op het Zadkine en ik ben nu bijna klaar met mijn eerste leerjaar. Nog 3 te gaan, de overgang van middelbare school naar MBO vond ik zelf totaal niet groot. Wij krijgen erg veel begeleiding op school en het lijkt nog gewoon alsof wij nog op de middelbare zitten maar dan met leukere leerstof én je krijg meer ‘‘vrijheid’’. Dus het kan zijn dat leraren zeggen, ja kijk maar of je naar de les komt. Maar dan is het niet zo dat je daar straf door krijgt ofzo ze vinden het gewoon JOU keuze. Wil jij niks leren? Dan niet kom dan ook maar niet naar de les dan verstoor je het alleen maar. Dus het is wel zelfstandig maar toch weer niet, en ik denk doordat het MBO is dat er toch wel een bepaalde lat ligt tot hoever je mag gaan, ik bedoel hiermee dat wij leerlingen van het MBO heel anders zijn dan leerlingen van een Universiteit. Waardoor de MBOscholen wel grenzen moeten leggen.

Zo that was my story hahaha conclusie; er veranderd niet zo heel erg veel. De roosters zijn niet heel gek anders, de manier van leskrijgen ook niet(tenzij je veel praktijk krijgt) Maar het ligt ook erg aan de school waarop je zit. Het Zadkine staat bekend om zijn strengheid :stuck_out_tongue: Zo moeten wij ook 2 keer per week in pak naar school…

Nouja ik hoop dat je er iets aan hebt!
xxx

Nou, het MBO verschilt niet heel veel van de middelbare school.
De manier van omgang en klassen blijft hetzelfde.

Alleen de manieren van lesgeven worden anders. Je moet nu meer zelf gaan doen en krijgt niet alles meer in je schoot geworpen door leerkrachten.
Je gaat werken in periodes, waarin je bepaalde vakken moet halen en afsluiten.
Ook stage lopen gaat erbij komen, om praktijkervaring op te doen.

Je moet je niet zenuwachtig gaan maken hoor. MBO is geweldig en je bent alleen maar met je vak bezig kan ik zeggen!
VMBO was wat rustiger qua huiswerk en hard werken.
MBO is wel hard werken en doorzetten, maar als je dit leuk vindt, lukt dat ook wel hoor.

Ik ga dit jaar ook naar het MBO het Zadkine , maar ik weet echt niet wat ik moet verwachten!

Op de middelbare school hebben ze wel verteld dat niet meer alles voor je gedaan word. Je moet zelf achter veel dingen aan en dat je volwassener wordt.

Ik heb misschien een hele idiote vraag maar krijg je ook weer een lijst met wat je allemaal moet kopen? Bijvoorbeeld Mappen enzo…

Suc6 iedereen op het MBO en hopelijk word een leuke tijd

OMG ik had ook zo’n achterlijke school!
Maar ik ga nu een nieuwe opleiding beginnen n_n

Heey, ik ga ook na de vakantie naar het mbo doktersassistente opleiding. Naar welke roc ga je als ik vragen mag :grinning:

Pfff… ik heb niks goeds over voor mbo opleidingen… en voor roc’s waar deze opleidingen veel al gegeven worden al helemaal niet :wink:
Roc’s selecteren al VOOR je op intake gesprek geweest bent… geloof me of niet maar dat is echt zo, althans hier in Zeeland wel :S
Ik heb me dit jaar letterlijk voor 5 opleidingen ingeschreven maar voor alle opleidingen word ik geweigerd omdat ik ‘‘teveel’’ lichamelijke beperkingen zou hebben… maar ja iedereen moet toch de kans krijgen op een opleiding of werk maar k word dus overal geweigerd en ben pas 18 geworden… dus de studie financiering waar ik recht op heb omdat ik 18 ben vervalt al…

Kent of weet er iemand een school waar mbo opleidingen gegeven worden maar dan wel met ondersteuning voor mensen met een beperking. Als je iets weet of me denkt te kunnen helpen op de een of andere manier (ik weet het op dit moment namelijk zelf helemaal niet meer… hoe en wat met school enzo) dan mag je me een berichtje sturen.

Nu weet ik zeker dat ik waarschijnlijk reacties ga krijgen van: ‘‘Aah wat vervelend voor je meid. Veel succes met je verdere toekomst’’ oid maar aan die antwoorden heb ik niks. Dat is het grote probleem, mensen doen alsof ze het snappen als ik zeg dat ik veel pijn heb maar mensen snappen het meestal niet en dan gaan ze me zielig vinden. Luister meiden ik ben niet zielig. Ik leef alleen met een aantal lichamelijke beperkingen waar helaas niks aan te veranderen is. Als iemand oprechte interesse heeft om te weten wat mijn beperkingen zijn mag je me ook best een berichtje sturen :wink: ik wil het best uitleggen. Maar niet hier open op een forum ik vind niet dat iedereen alles hoeft te weten.

Ik hoor nog wel van jullie meiden.

Groetjes Ilja :couplekiss_man_woman:

Wat is dat voor een #%*^(@ onzin dat jij niet word aangenomen door lichamelijke beperkingen. Wellicht kan je eens contact opnemen met MEE(http://www.meezeeland.nl). Ik zag namelijk wat staan over mensen met o.a. lichamelijke beperkingen. Nog steeds blijf ik erbij dat ik dit echt oooonzin vind.

OT: Op het MBO krijg je zoals eerder gezegt meer verantwoordelijkheid voor je eigen ding. Ik vind overigens dat er op het MBO erg slecht les word gegeven.

paar mensen die ik ken zitten erop, maar zij vinden het nu heel erg normaal. iig veel naar zn zin, ook al weet ie vaak neit of die wel colleges heeft of gaatie gewoo nniet. haha. dat moet dan ook een dierenartsassistent worden, t zou me verbazen.

maari k weet zelf niet echt verderh oe het daar gaat, heb dat niet echt gevraagd ofzo :O.

Het MBO valt zwaar tegen maar is ook wel relaxt.
Nu net 1 jaar gehad door naar 2jaar.

Je mag zelf doen wat je wilt in de theorie lessen. Als je niet wil opletten hoef je niet op te letten. Alleen bij praktijk lessen doorwerken.

MBO valt zwaar tegen, Ik dacht o het is zwaar en alles. Maar het is saai.
En ROC is heel slecht.
-Ze geven geen goed les.
-En de lesuren zijn bij mij 1,5 uur en is veel te lang.

• School dagen les van 09.15 - 16.30! 2x stage van begin tot eind.

Wat voor schoolspullen heb je eigenlijk nodig voor het mbo?

Ik ben net afgestudeerd op het mbo. Voor mij was de omschakeling vrij groot. Je krijgt wel les maar je moet ook veel dingen zelfstandig doen en dat was voor mij juist even wennen. Intresse tonen is idd erg belangrijk als jij er geen moeite voor doet zullen ze ook geen moeite in jou stoppen. Wat wel echt typisch roc is dat je overal zelf achteraan moet!

Heb net zelf een jaar achter de rug … viel dus heel erg tegen!
Je wordt totaal niet begeleid, in preciepe vind ik dat niet zo’n probleem, maar om plots te horen dat je over drie dagen een toets heb wat de leraar was vergeten door te vertellen is toch wel erg irritant. De leraren weten zelf zo ong niets, de lessen worden dus dodelijk saai, en als je wilt kan je zo wegblijven zonder problemen, ze dreigen wel dat je als je meer dan 10% afwezig bent je niet over kan, maar de mensjes bij mij in de klas met 50% afwezigheid zijn toch echt door --’ Verder heb je heel wat vrije tijd aangezien je niet echt HW hebt zoals op de middelbare ^^

De ROC opleidingen hebben ze tegenwoordig zo verlaagt dat ook de mensen onder vmbo-t het kunnen volgen. Conclusie voor de mensen die makkelijk vmbo deden is de opleiding erg onder niveau

Dan heb jij wel een hele slechte roc. Ik heb prima begeleiding gehad op het roc hoor oké je moest er wel zelf omvragen maar als ik met problemen zat kon ik bij mijn mentor terecht of bij andere leraren. De leraren bij ons kunnen gelukkig wel les geven. Ik denk dat het er ook een beetje aanligt op welk roc je zit en wat voor opleiding je doet.