het lukt me maar niet om een voldoende voor wiskunde te krijgen..

Hoe erg ik ook mijn best doe, het lukt gewoon niet…
ook al maak ik alle sommen van het hoofdstuk 2 keer, ik haal nog steeds een onvoldoende. :confused:
Ik weet echt niet hoe ik er nu voor moet gaan zorgen dat ik betere cijfers haal want ik probeer echt van alles. Ook helpt het niet echt dat mijn wiskundedocent het mijn probleem vind want ik heb het haar echt al heel vaak gezegd maar dan gaat ze er heel vaag op reageren van ja.jajaj…jaa… das jammer.
Ik moet echt een voldoende gaan staan voor wiskunde want als ik daar een voldoende voor sta, ga ik over…
Heeft er iemand tips of kan iemand mij helpen??

gurl i know your feeling
my lukt het ook nooit, ik vroeg het ooit aan een leraar en dit was zijn antwoord

Wij horen regelmatig leerlingen er over klagen dat de toets zo veel moeilijker was dan de opgaven uit het boek. De docenten wiskunde snappen dat niet altijd, omdat wij soms opgaven letterlijk uit het boek in de repetitie zetten. Maar met wederzijds onbegrip lossen we geen problemen op.

Het is natuurlijk moeilijk om zonder je bezig te zien en je schrift te bekijken, te zeggen waarom er zo een verschil is tussen hoe je de opgaven uit het boek ervaart en hoe je je toetsen maakt.
Wat wij regelmatig zien, is dat leerlingen bij het maken van opgaven in de lessen en als huiswerk vaak veel leunen op het antwoordenboek met de uitwerkingen. Soms wordt dan vergeten dat er nogal een verschil is tussen begrijpen wat er staat en het ook zelf kunnen verzinnen en foutloos uitvoeren.
Bovendien hebben veel leerlingen er moeite mee als opgaven van verschillende paragrafen door elkaar staan. In het hoofdstuk in het boek en in de D-toets van het boek staan de opgaven zo bij elkaar dat je steeds dezelfde manier van oplossen moet gebruiken. Bovendien staat er steeds een voorbeeld vlak boven, zodat je eigenlijk die maar hoeft voor te doen.
Op een repetitie (of SO) heb je natuurlijk geen antwoordenboek of voorbeeldopgave bij de hand en staan de opgaven ook nog eens door elkaar. Zo kan bijvoorbeeld opgave 3a van de toets gaan over de stof van paragraaf 2, terwijl opgave 3b over paragraaf 5 gaat en 3c over een combinatie van paragrafen 3 en 4.
Je moet dus op toetsen ook kunnen laten zien dat je snapt wanneer je welke methode moet gebruiken bij je berekening.

Door het maken van Gemengde opgaven (achterin het boek, met een rode paginarand) kun je al een beter beeld krijgen of je de stof ook echt beheerst, in plaats van dat je het voorbeeld goed kunt nadoen. Dan moet je die natuurlijk wel doen met je uitwerkingenboek dicht. De D-toets is meer bedoeld om aan het eind van een paragraaf te controleren of je de stof van die ene paragraaf ook echt goed beheerst. Die D-toets is daarom niet heel erg geschikt als voorbereiding voor een repetitie die over het hele hoofdstuk gaat.
Wat je bovendien zou kunnen doen, is uit elke paragraaf twee ‘A’-opgaven op een papiertje te schrijven. Hussel de opgaven door elkaar en kijk of je ze kunt maken. Houd ergens bij welke opgaven je hebt gekozen, zodat je het zelf kunt nakijken, of vraag aan je docent of hij / zij het wil nakijken. Die kan waarschijnlijk ook beter zien of je een verkeerde manier van opschrijven hebt gebruikt.

Bedankt voor de tips! ik zal het proberen :slightly_smiling_face:

succes en geloof in jezelf! ik weet dat je het kunt.
wiskunde is officeel een kut vak. :hammer: [font=Verdana] :sob::muscle:

ik heb ook moeite met wiskunde. denk je dat je het snapt en dat krijg je weer een 4 op je toets. wat mijn docent nu doet is vragen opgeven die op de vragen van de toets lijken en dat oefenen. veder goed nakijken enzo help ook wel x

Zou bijles nemen als ik jou was. Heb heel 5 havo iedere dinsdag bijles gehad van een uur en met een dikke voldoende geslaagd (boven verwachting).

Ik heb ook altijd moeite gehad met wiskunde, ben ook enorm blij dat ik ervan af ben. Ik vind het echt naar van je docent dat ie het jouw probleem vindt, het is namelijk gewoon het probleem van de docent.

Bijles is een goede optie, misschien kun je dat via school regelen?

Bijles inderdaad en dan oefenen, oefenen en oefenen

Je denkt dat een docent er slecht van slaapt als een van zijn tweehonderd leerlingen een onvoldoende staat, of zo?

Ik heb niet echt veel moeite met wiskunde het is mn favo vak maar dat komt ook door de docent. Je kan misschien aan iemand vragen die het wel begrijpt, dan kan het misschien begrijpelijker worden :wink:

Dat zeg ik toch niet? Het is gewoon de taak van de docent om wiskunde te doceren aan zijn leerlingen, dus als een leerling een probleem met iets heeft, moet de docent daar toch mee helpen? Dan vind ik het belachelijk als een docent zegt dat het niet ‘zijn probleem’ is, tenzij de leerling zelf nog nooit enige inspanning heeft getoond.