Het lukt gewoon niet meer

Ik doe VWO en de voorgaande jaren ging alles goed. Nu gaat het gewoon niet meer. De eerste cijfers die ik heb zijn een 5,1 en een 4, terwijl ik eerst zevens achten en negens haalde. Ik kan er gewoon niet tegen. Dat komt misschien doordat de eerste so’s en repetities ineens allemaal op één dag kwamen. Ik voel me ook ontmoedigt. Leraren zijn teleur gesteld en ik ben zelf ook teleurgesteld in mezelf, ik kan wel janken. Ik ben de laatste dagen ook down. Ik zit elke avond de hele avond (lees: van 17.30 tot 22.30) aan mijn huiswerk. Ik kan er gewoon niet meer tegen en dan merk ik dat het dus allemaal voor lul is. Ik heb bijvoorbeeld een hele week elke dag één uur aan mijn Frans gezeten en daar heb ik dus een 5 voor gehaald. Al mijn vriendinnen zitten een uurtje aan hun huiswerk en halen achten. Maar ik ben ban dat mijn ouders ook teleurgesteld zijn als ik naar de Havo ga, maar dat wil ik sowieso niet. Mijn ouders zeggen dat ik dan maar in het weekeind mijn so’s/repetities moet leren, maar dan heb ik helemaal geen vrije tijd meer…
Ik schrijf dit gewoon even omdat ik er vanaf wil en omdat het me echt dwars zit…

Misschien leer je dan op een verkeerde manier? Want je besteed er meer dan genoeg tijd aan. Het mooie is dat dit pas het begin van het jaar is dus je kunt alles nog verbeteren als dat nodig is (:
Maak je samenvattingen? Hoe leer je?

Samenvattingen, wrts en mijn moeder overhoort me.

En als je moeder je overhoort dan ken je alles?

Niet alles, die woorden herhaal ik dan weer.

heb je tijdens het leren het idee dat je het snapt, dat je begrijpt wat er staat?
en weet je als je bijvoorbeeld woordjes moet leren de woordjes thuis niet en op school wel of kan je ze helemaal niet onthouden?

In welk jaar zit je? Als je naar de bovenbouw bent gegaan, is het in het begin altijd moeilijk. Dat trekt wel weer bij

Ik snap het, ik maakt het so en ik denk dat ik het goed gedaan heb, dan krij ik het blaadje terug en zie ik een en al rode strepen.

De 4e, dus ik ben idd net naar de bovenbouw.

Dan zou ik je echt niet teveel zorgen gaan maken. Ik ben nu ook naar 4 VWO gegaan, en we werden al gewaarschuwd dat de eerste rapporten waarschijnlijk niet zo zullen zijn zoals je gewend bent (eentje zei zelfs 3en en 4en staan jullie te wachten). Dus blijf gewoon je best doen, je moet gewoon even wennen aan het systeem van de bovenbouw.

misschien door je moeder of een vriendin die goed in frans is een oefen- so laten maken, dan eerst zelf kijken of je je eigen fouten kunt ontdekken, anders het door iemand anders laten doen. Misschien dat je hierdoor de fouten die je op het so kan maken kan voorzien.

Er is me wel verteld dat alles strenger berekend zal worden, ik ga sowieso dit jaar door en als ik aan het einde van het jaar nog steeds dit probleem heb zal ik maar overwegen om naar het HAVO te gaan

Ja, maar ik heb net mijn so’s van dit jaar bekeken en de fouten zitten vooral in de grammatica, watdus vrij moeilijk te overhoren is. Ik kan ook even informeren voor bijles/huiswerkhulp.

Grammatica is echt iets wat je móet oefenen, dat valt niet uit je hoofd te leren. Grammatica kan je gewoon het best leren door oefeningen op nieuw te maken.

Ik zou even naar je mentor gaan, gewoon even om je hart te luchten bij iemand die regelmatig te maken krijgt met dit soort problemen. Hij/zij kan je dan vast wel verder helpen. Wat betreft frans zou ik even naar je docent frans gaan en dan vragen om oefen stencils. Heel veel oefenen is irritant, maar het helpt wel (vooral bij grammatica)!

Misschien kan je even praten met je mentor. Ga vooral niet tot diep in de nacht leren, want dan ben je de volgende dag echt kapot en duren alle lessen te lang en kan je di dag ook echt niet meer leren. En als je eenmaal in zo’n cirkel komt kom je dr heel moeilijk uit.
Kan je niet eventueel op stiebegeleiding/huiswerkinstituut.
ik heb er ook opgezeten toen het wat minder ging, en het helpt echt. Ze helpen je bij het inplannen van toetsen, overhoren je, leggen dingen die je niet snapt uit enz.

vind je het ook eng om toetsen te maken? Misschien heb je faalangst?

Ik heb totaal geen angst om toetsen te maken,ik ben zelfs vrij ontspannen. Ik heb mijn lerares Frans net ge-maild. Ze vatte het ergpositief op dat ik contact zocht en wil me een uur per week bijles geven en me dan dus ook extra huiswerk (stencils etc.) geven. Die andere toets (Engels) had ik waarschijnlijk gewoon verpest omdat ik erniet voor kon leren omdat ik 5 toetsen op een dag had. Van de andere 3 heb ik nog geen cijfers gekregen.

dat is rot maar het is het begin van het jaar, misschien moet je er weer even wat inkomen.

Sowieso niet meteen de moed laten zakken! Veel mensen hebben het in 4V moeilijk met de overgang van onderbouw naar bovenbouw.