Het leren wil niet meer

Heee allemaal,

ik zit momenteel in 5 havo en het is de bedoeling dat ik slaag. Alleen… ik sta er niet zo super voor. Ik sta overal bijna een 6 op en voor engels en wiskunde en 5.8. Ik wil heel erg graag slagen en ben ook bereid om daar alles voor te doen. Vorige toetsweek heb ik ook heel erg hard geleerd en toen haalde ik voor geschiedenis als nog een 4, volgens mij leer ik niet op de goede manier, ik leer alles zoveel mogelijk uit mijn hoofd. Hoe doen jullie dit? Daarnaast is het zo dat ik helemaal klaar ben met school en zo graag wil beginnen aan mijn nieuwe opleiding, maar daarvoor moet ik wel dit jaar slagen! Volgende week donderdag begint mijn toetsweek, alleen ik ben nog niet echt begonnen met leren alleen met samenvatten…

Iemand tips?

Voor geschiedenis, welke onderwerpen heb je dit jaar? Vorig jaar had Jort geschiedenis héle fijne filmpjes op youtube, zoek het maar eens op. Ik keek gewoon al die filmpjes, schreef alles mee en tadá; ik haalde een negen op mijn eindexamen en ging van een 5 naar een 7 gemiddeld.

Wiskunde, tja. Gewoon logisch nadenken en alles wat je doet en weet opschrijven. Vooral met de normaal verdeling heb je dan al vaak heel veel punten.

Je staat er prima voor toch? Ik sta nu (6vwo) 4 onvoldoendes op mijn rapport, een 3,6 - 4,3 - 4,6 en een 5,3- dus het kan echt erger. En bedenk je dat de meeste de examens een stuk makkelijker vinden dan de school examens!

Samenvatten is juist heel goed. Dan leer je de tekst begrijpend te lezen. Op mijn opleiding is het gepermitteerd om een ‘spiekbrief’ aka een samenvatting mee te nemen naar de toets. Behalve dan voor het tentamen dat ik volgende week heb, het moeilijkste tentamen moet ik natuurlijk het uit hoofd leren (typisch). Punt is, als ik een samenvatting gemaakt heb en een paar x doorgekeken heb merk ik dat ik tijdens de toets er niet eens op hoef te kijken.

Dus ik zou eigenlijk doorgaan met wat je al doet. Schrijf een samenvatting en leer die, laat eventueel je pa of ma je overhoren en ga met een klasgenoot een middagje samen leren. Aan dat soort dingen heb je heel veel. Als je elkaar gaat overhoren dan merk je ook wat je zelf in je samenvatting hebt gemist en door dingen aan een ander uit te moeten leggen krijg je door of je de stof zelf goed snapt.

Ik doe ook 5havo en mijn toetsweek begint volgende week woensdag, ik heb eigenlijk ook nog 0,0 gedaan en sta overal afgerond een 5 voor behalve maatschappijleer :’)
En ik heb echt echt geen motivatie om te beginnen ik wil wel en ik stress maar als ik eraan ga zitten ben ik zo snel afgeleid! Dus volg dit topic ff met je mee.

Wat meer zelfvertrouwen!, dit is een goede lijst om het examen mee in te gaan!

Awh! thanks allemaal, ik heb weer ‘enige’ zelfvertrouwen voor jullie! Maar ik vind het heel erg moeilijk om mijn tijd in te plannen… Vandaag was er studiedag dus de hele school was vrij ik besloot om te gaan leren maar toen na 2.5 leren was ik er klaar mee en heb ik niks meer gedaan nu voel ik me zo slecht…

niet alle stof gaan stampen. maak vooral het huiswerk, dan blijft de stof ook veel beter hangen. en als de leraar proeftoetsen aanbiedt, maak deze! de proeftoetsen zijn ongeveer gelijk aan de echte toets. En maak het huiswerk en de proeftoetsen op tijd, zodat je de leraar nog kunt vragen om iets uit te leggen.

En leer niet aan één stuk door. als het echt niet meer lukt, ga een halfuurtje wandelen. door het bewegen gaat je bloed weer harder stromen, krijg je frisse lucht, en wordt je rug minder stijf van het zitten.

En waarschijnlijk weet je van jezelf op welke momenten je wel en juist niet goed kunt leren. dit kan smiddags na school zijn, of juist savonds. plan op dit soort momenten je studie in en plan ook elke dag iets in wat je leuk vindt. Als je iets leuks doet, ga je je positiever voelen en kun je makkelijker aan de studie gaan. dit kunnen kleine dingetjes zijn zoals nagellakken, met je zusje/broertje een spelletje doen, etc.

Probeer tv en computer te vermeiden als je dringend moet studeren. als je hier eenmaal aan begint, kun je er maar moeilijk vanachter vandaan komen

Maak die proefexamens idd, veeeel beter dan het boek lezen ofzo. Stel je hebt bijvoorbeeld biologie of scheikunde, uit ervaring weet ik dat die vragen heeel vaak over hetzelfde onderwerp gaan ofzo. Er zitten er ook altijd 1 of 2 bij die gewoon precies hetzelfde zijn :stuck_out_tongue:

Nu al beginnen met proefexamens misschien?

Ik vatte alles samen en schreef het op papier, dat was voor mij de beste manier.

Vat alles al samen in de week dat je de lesstof krijgt en begin vervolgens een week van te voren met leren.