Het lekkere salades topic

Voor alle lekkere salade recepten!

• Zet de naam van de salade bovenaan je bericht in dikgedrukte letters om het topic overzichtelijk te houden
  • Zet de ingrediënten en bereidingswijze er duidelijk bij
  • Vermeld voor hoeveel personen het salade recept is
  • Voeg eventueel een afbeelding toe

Pesto-pasta salade met ham

• 1 persoons lunch of diner gerecht

Ingrediënten:

• 50 gram pasta
  • peper & zout
  • 1 eetlepel pesto
  • 30 gram gekookte ham
  • 40 gram cherrytomaatjes
  1. Kook de pasta in goed gezout water gaar. Bepaal de kooktijd aan de hand van het type pasta dat je kiest. Wil je de salade extra verzadigend krijgen, gebruik dan volkoren pasta. Fusili of penne is naar mijn idee de lekkerste pasta om voor deze salade te gebruiken. Wanneer de pasta gaar is giet je hem af en breng je het op smaak met wat extra peper en zout.

2. Wanneer de pasta nog warm is meng je er één eetlepel pesto doorheen en vervolgens zet je de pasta ongeveer een uur in de koelkast om af te koelen.

3. Snijd de ham in blokjes en halveer de tomaatjes en meng ze door de afgekoelde pasta. In principe is de salade nu klaar en vind ik hem zo al erg lekker. Je kunt er natuurlijk ieder ingrediënt dat jij lekker vindt doorheen doen en de salade eventueel nog wat extra pit geven door oregano of basilicum toe te voegen.

bleekselderij mandarijntjes salade

deze salade maakte mijn moeder vroeger heel vaak
je hebt nodig:(2-4 pers)
bleekselderij, ongeveer vier stengels
thousand island cocktail saus (van remia denk ik), naar smaak
champignons, half bakje
mandarijn partjes (eventueel uit blik), 1 blik of twee grote mandarijnen
stukjes (vegetarische) kip, een schaaltje?

ik ben zelf vegetarisch dus wij maakten dit altijd met van die witte stukjes nepvlees, maar ik denk dat het ook met echte kip kan, ik weet alleen niet hoe dat moet ^^

snij de champignons in niet te dunne plakjes en bak deze samen met de stukjes (nep)kip. laat dit afkoelen en schil ondertussen de bleekselderij en snij deze in stukjes. doe nu de mandarijn, champignons, kip en bleekselderij in een schaal en doe hier naar smaak de dressing overheen.
dit is niet echt een gezonde salade door de dressing, maar die kan natuurlijk weggelaten worden.

Sushi salade

• Recept voor 2 porties

Ingrediënten:

• 250 gram sushirijst
  • 1 bakje garnalen (150 – 200 gram)
  • zalmfilet (± 150 gram)
  • 1 avocado
  • 3 middelgrote tomaten
  • ½ komkommer
  • 1 vel nori
  • rijstazijn
  • sojasaus
  • zout
  • suiker
  1. Kook de sushirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar. Aangezien sushirijst wel even nodig heeft, kun je dit het best als eerste doen. Terwijl de rijst dan op staat kun je mooi de ingrediënten snijden. Ik heb zelf alles in kleine blokjes gesneden, de garnalen heb ik heel gelaten. De nori kun je in stukjes knippen maar is ook prima te scheuren.

2. Breng de sushirijst op smaak met rijstazijn en een beetje zout en suiker. Laat de rijst goed afkoelen voordat je deze toevoegt aan de rest van de ingrediënten.

3. Doe alle ingrediënten samen met de rijst in een grote schaal en roer goed door elkaar. Doe dit wel voorzichtig zodat je de zalm niet kapot maakt. Verdeel de salade over twee schaaltjes.
    Sojasaus is voor mij onmisbaar bij de sushi en dus voegde ik hier een klein scheutje van toe. Heerlijk dat zoutige bij de rest van de ingrediënten. Mocht je fan zijn van wasabi en/of gember bij de sushi, ga vooral je gang! Je kunt deze salade zo lekker maken als je zelf wil. Het beste van alles is dat deze sushi salade ook écht naar sushi smaakt, maar dat het je gewoon een hoop tijd en moeite scheelt.

ik kap altijd maar wat bij elkaar wat ik heb :grinning: wees wat creatief hihi :grinning: het is toch altijd al lekker geweest :grinning:

Tomatensalade met serranoham

• Recept voor 4 personen

Ingrediënten:

• 1 bakje cherry tomaten (250 g)
    • 1 bak tasty tom tomaten (500 g)
    • 1 bakje platte peterselie (20 g), fijngesneden
    • 1 teen knoflook, geperst
    • 4 el olijfolie extra vierge
    • 2 el citroensap
    • zwarte peper (molen)
    • 2 pakjes Campofrio Jamón Serrano (a 80 g), gehalveerd

Bereiding:

1. Snijd de tasty tom tomaten in parten en halveer de cherrytomaten. Doe ze in een schaal.

1. Meng in een kom de peterselie, knoflook, olie, het citroensap, peper en zout. Schenk de dressing over de tomaten en schep om. Dek af en laat 20 min. staan.

2. Bestrooi de salade met versgemalen zwarte peper en verdeel de ham erover.

http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000823600/000/000823666_001_FRAL12061333.jpg

Ceasar Salad

Iedereen kent hem vast wel en iedereen heeft ook zijn eigen manier om hem te maken, maar zo vind ik hem het lekkerst:

• 1 krop romeinse sla
    • [size=1]bacon naar smaak
    • [size=1]3 sneeën bruin brood
    • [size=1]komkommer
    • [size=1]Peper
    • [size=1]Olijfolie

[size=1]Ik gebruik altijd andere hoeveelheden. Je moet gewoon even kijken wat je lekker vind.

Geitenkaas salade

Benodigdheden:

• zachte geitenkaas
  • rucola/eikenbladsla
  • walnoten
  • honing dressing
  • vlinderpasta

Bereidingswijze:

1. Kook de pasta gaar en laat deze afkoelen.
  2. Meng de sla met de honingdressing en afgekoelde pasta.
  3. Voeg de gesneden geitenkaas toe aan het geheel.
  4. Maak zo nodig af met de walnoten.

*ipv van walnoten kun je ook pijnpoompitten of appel toevoegen

^ Oeh, die klinkt heerlijk! Op de walnoten na dan xD
Ga hem binnenkort proberen, thanks!

Salade met spinazie, appel en feta

• Recept voor 2 personen

Ingrediënten:

• spinazie, hoeveelheid naar wens
    • 1 appel
    • 50 gram feta
    • 1 eetlepel olijfolie
    • 1 eetlepel citroensap
    • snufje zout/peper

Bereidingswijze:

Begin met het schillen van de appel, verwijder het klokhuis en snijd deze vervolgens in kleine blokjes. Sprenkel eventueel een klein beetje citroensap over de blokjes appel zodat deze niet gaan verkleuren. Snijd de feta in kleine blokjes en doe de spinazie in een grote kom. Verdeel de appel en de feta over de spinazie en giet daarna de olijfolie en het citroensap over de salade. Meng alles goed door elkaar en maak het af met een snufje zout/peper.

Ik ben fan van een lekkere Hollandse salade, lekker voor bij de pasta of als gerecht!

• verse krop sla
  • 2 gekookte eitjes
  • vlees tomaten
  • komkommer stukjes
  • blokjes jong belegen kaas
  • pijnboompitjes
  • lekker paar scheuten olijfolie erdoor heen

[b]Gazpacho andaluz salade

[/b]Ingredienten:

• 4 eieren
    • 4 teentjes knoflook
    • olijfolie
    • 4 sneetjes wit brood
    • 1 komkommer
    • 1 groene paprika
    • 1 ui
    • 200 g gekookte ham
    • 500 g mini cherry trostomaatjes
    • zout
    • versgemalen peper
    • 1 el sherryazijn
      Bereiding:
      Kook de eieren in circa 8 minuten hard. Giet ze af en spoel ze koud. Pel en snijd de knoflook fijn. Verhit een flinke scheut olie in een koekenpan en fruit de knoflook. Laat de knoflook in de pan afkoelen. Snijd het brood in kleine blokjes. Verhit een scheut olie in een koekenpan en bak het brood goudbruin en krokant. Snijd de komkommer in de lengte in vieren. Verwijder de zaadlijsten en snijd de komkommer in kleine stukjes. Halveer de paprika, verwijder de zaadlijsten en snijd de paprika in blokjes. Pel en halveer de ui en snijd de ui in halve ringen. Snijd de plakken ham in kleine blokjes. Halveer de tomaatjes. Schep de afgekoelde knoflook samen met de olie uit de pan in een kom. Voeg de komkommer, ui en paprika toe. Breng op smaak met zout, peper, sherryazijn en een flinke scheut olijfolie. Pel de eieren, druk ze door een draadspaan en meng ze door de salade. Strooi de croutons erover.

recept is voor 4 personen

Nog meer lekkere salades? ^^

:upside_down_face:

uhm ik had eergister wel een lekkere salade gemaakt.

• broccoli (1 zo’n stronk en even gekookt van tevoren)
  • 2 tomaten (in stukjes gesneden)
  • halve zak eikenbladsla (zo’n zak van de ah met rode ui erdoor ofzo)
  • pistachenootjes
  • halve komkommer (geschild en in stukjes gesneden)
  • tuinbonen (ik had zo’n klein blikje erdoor gedaan)

en als dressing had ik een avocado geprakt met wat olijfolie en het sap van een halve limoen (+ peper en zout).

je kan er misschien ook wat kaas (feta kaas ofzo) erdoor doen. maar dat eet ik zelf niet, dus weet ook niet of dat echt lekker is. :stuck_out_tongue:

was voor bij het avondeten voor 4 personen. dus wel wat veel voor 1 persoon ofzo.

:upside_down_face:

Ik hou van salades! Meestal gooi ik gewoon van alles wat door elkaar heen :’)

- Ik weet niet hoe de salade heet haha-

Hoeveel je nodig hebt ligt er natuurlijk aan voor hoeveel personen je het maakt…

• rucola sla
  • pijnboompitjes
  • brie
  • champignons
  • paprika
  • spekjes
  • mosterd-dille dressing saus

(Ik gebruik altijd een ovenschaal om de salade in te doen)
Je bakt de champignons, en paprika in een pan. De spekjes doe je er later ook bij. De pijnboompitjes bak je in een apart pannetje (goed bij blijven want ze worden heel snel zwart). Snij ook meteen de brie vast in plakjes. In de ovenschaal doe je wat rucola sla met wat dressing erover. Hierover doe je het mengsel van de champignons, paprika, spekjes en de pijnboompitjes. Je kunt ook meerdere lagen maken (dus dan weer een laag rucola sla en weer het mengsel eroverheen). Doe hierna meteen de brie eroverheen (dan smelt ie nog een beetje :grinning: ) en als laatste doe je nog wat dressing eroverheen! Super lekkerrr

Ik eet nu salade met fijn geraspte komkommer, spinazie en yoghurt met knoflook, heerlijk. Je kan er ook geraspte worteltjes bij toevoegen of iets anders, peper, wat je wilt.

Aubergine - pastasalade

(voor 4 personen)

Ingrediënten:
250 gram spiraaltjespasta
1 aubergine
1 courgette
1 rode paprika
1 groene paprika
1 middelgrote ui
2 grote tomaten
4 eetlepels olijfolie
1 teentje geperste knoflook
1 eetlepel azijn
1 theelepel mosterd
versgemalen zwarte peper
zout

Bereiding:
Snij de aubergine in plakjes van 1cm dik, bestrooi ze met zout en laat het een half uur intrekken.
Snij de courgette in plakjes van 0,5cm dik.
Halveer de paprika’s in de lengte, verwijder de zaden en lijsten en snij de helften in dunne reepjes.
Snipper de ui.
Snij het vel van tomaten kruislings in en leg ze voor circa 30 seconden in kokend water.
Laat ze vervolgens schrikken onder koud stromend water.
Ontvel de tomaten, snij ze in 8 partjes en verwijder de pitten.
Verhit 2 eetlepels olijfolie in een pan en fruit hier de ui in tot deze glazig is.
Spoel het zout van de aubergineplakjes, dep ze droog en snij ze in grove stukken.
Schep de aubergine, courgette, tomaten, paprika en knoflook bij de gefruite ui en laat het op een laag vuur voor circa 20 minuten stoven tot de groenten net gaar zijn.
Breng het op smaak met peper en zout en laat het afkoelen.
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Giet de pasta af in een vergiet, spoel het af met koud water en laat het goed uitlekken.
Meng 2 eetlepels olijfolie, mosterd en azijn in een kom en breng het op smaak met peper en zout.
Voeg de pasta samen met de afgekoelde groenten en schep de dressing erdoor.
Laat het goed koud worden en schep het een keer door elkaar voor serveren.