Het is het juiste moment niet...

Hoi iedereen,

Ik ben hier redelijk nieuw dus dit is de eerste vraag dat ik hier stel …

Ik zal even eerst de situatie schetsen: We zijn een groep vriendinnen en sinds vorig jaar zijn daar 3 jongens bijgekomen. 1 van mijn vriendinnen (noem dr even Emma) heeft een crush (die ondertussen is geëvolueerd naar “verliefd” volgens ons) op 1 van de jongens (noem hem even X).
X en Emma waren heel goede (en close) vrienden. Tot hier was er geen probleem maar in November heeft Emma haar gevoelens vertelt aan X en hij heeft haar duidelijk gemaakt dat er tussen hen niks zal gebeuren. Emma heeft het daar moeilijk mee en hun vriendschap is echt enorm verzwakt.

Nu komt het probleem… sinds enige tijd heeft X gevoelens voor mij. Maar er zijn een aantal problemen daarbij: Ik zou hem willen uitleggen dat hij echt helemaal mijn type is en dat er tussen ons 2 wel iets zou kunnen komen maar gewoon niet nu. Ik wil dit Emma niet aandoen, zij is totaal niet over hem. En daarbij ik ben zelf enorm in de war met mijn gevoelens. Ik denk dat het in de toekomst wel iets zou kunnen worden … maar op dit moment denk ik dat het nog te vroeg is aan mijn kant (en ook door Emma).

Nu weet ik niet hoe ik dit aan hem moet duidelijk maken. Ik wil hem echt niet kwetsen en onze vriendschap is echt belangrijk voor mij maar ik besef ook dat ik hem niet “aan het lijntje kan houden” zeg maar.

Weet iemand hoe ik hem dit kan uitleggen? En vooral hoe, via sms of face to face?

Ps: we zijn beide 16 als dit iets uitmaakt.

Heel erg bedankt!

Ik zou een keer met hem afspreken. Zoiets is best gevoelig en via sms komt het over alsof je het helemaal niet belangrijk vind. Ook is via sms het makkelijk verkeerd op te vatten.

Ik vind het wel heel lief van je dat jij je eigen gevoelens op zij zet voor je vriendin (:

Dankje voor je reactie. Denk je dat ik hem echt moet zeggen dat ik denk dat het gewoon het goede moment niet is of moet ik hem zeggen dat ik aan mijn kant niks voel? Want ik ben bang dat het eerste hem misschien nog meer kwetst en een gevoel heeft dat hij aan het lijntje gehouden wordt.

Ik denk dat het beste is om gewoon eerlijk te zijn, dus door het eerste te zeggen.
Zeg gewoon dat jij hem ook heel leuk vindt, maar dat je er nu niks mee kan omdat Emma nog zo gekwetst is. Hij kan dan zelf kiezen of hij besluit te wachten, dus dan wordt hij ook niet aan het lijntje gehouden.

Probeer ook een keer voorzichtig met je vriendin hierover te praten, een beetje peilen hoe zij er tegenover staat. Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat een echte vriendin je dat wel zou gunnen, maar zeker omdat je al laat zien dat je rekening met haar houdt zou ze eigenlijk na een tijdje geen bezwaar meer moeten hebben. Maar: geef het dus wel even tijd.

Ik zou inderdaad een keer met hem afspreken. en niet alleen eerlijk zijn tegen X maar ook eerlijk zijn tegen Emma. Je kan haar beter nu al voorbereiden op wat er misschien ‘kan’ gebeuren. Als je het haar later pas verteld kan zij dit ook verkeerd op zich nemen en dan vertrouwt ze je misschien niet meer. Ookal is het nog zo’n goeie vriendin zou ik jou gevoelens niet weg drukken omdat je haar niet wilt kwetsen. Als jij en X elkaar leuk vinden is het zeker het proberen waard.

Met X en Emma erover praten. Het is lief dat jij nu je gevoelens aan de kant zet voor je vriendin, maar dat kun je niet blijven doen. Ik hoop voor je dat ze allebei goed reageren.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad eens ga moeten afspreken met hem en hem alles duidelijk maken dan kan hij zelf zien wat hij kiest. Ik vind het stresserend maar bon het zal toch moeten gebeuren dusja…

Het aan Emma vertellen… dat wordt nog eens iets. Ze possesief en jaloers tov hem. Laatst sprak hij met een meisje op school (vriendschappelijk, hij had al eerder vermeld dat ze gewoon vrienden zijn) en zij is daardoor jaloers geworden en ze heeft hem de heledag niet meer gesproken en negeerde hem. X is dat ook wel eenbeetje beu aan het worden want ze is jaloers alsof ze samen zijn terwijl dit niet het geval is.

Een aantal maanden geleden (September maar ook Oktober en begin November) heeft ze me (dus meermaals) gevraagd of ik iets voor X voelde. Ik dus steeds nee gezegd omdat dit destijds ook zo was. Maar ondertussen is dat stilaan aan het veranderen denk ik maar dat weet ze niet en gezien haar jaloezie gaat dat nog eens iets worden.

Ik heb altijd zoiets van; Een ex van je vriendin doe je niet, behalve als het al lang uit is. Nu is het tussen X en Emma nooit iets geweest, maar oke. Ik vind het lief van je dat je nu niks wilt vanwege Emma, maar bedenk wel dat je niet voor altijd je gevoelens kan opschuiven voor haar.

Ik zou het hem face tof face vertellen, zodat je het goed kunt uitleggen.
k zou het Emma wel vertellen. Misschien is het inderdaad moeilijk voor haar, maar zij moet beseffen dat zij niks met X heeft. Het is al hartstikke lief dat je er nu niks mee doet voor haar!

Heel erg bedankt Turtletimes! Ik ga eens proberen mijn moed bijeen te rapen en met hem afspreken om het uit te leggen. Ik ben bang dat ik hem kwets… maarja het kan niet eeuwig zo doorgaan.

Ik ga eens opschrijven op een papiertje wat ik hem zou willen vertellen, dan verlies ik de draad ten minste niet.

Trouwens ik ben goed bevriend met één van die andere jongens. Nu kwam mijn beste vriendin (niet Emma) op het idee om het er eens met hem over te hebben want hij weet wat X voelt etc. En aan hem advies te vragen over hoe ik dat moet brengen… is dat een goed idee volgens jullie?

Het spreekmoment is aangebroken. Hij heeft me een uur geleden een sms gestuurd dat hij doorhad dat het niet wederzijds is en dat hij het echt spijtig vindt. Ik heb hem geantwoord dat ik hem niet wou kwetsen dat ik hoop dat onze vriendschap zou blijven… En dat ik het er met hem over wou hebben maar dat ik niet wist op welke manier ik het moest brengen. Nu wacht ik op een antwoord. Vind het echt eng… vooral omdat hij een aantal maanden geleden (sept.) zei dat als hij echt van een meisje houdt en zij hem afwijst, hij het moeilijk zou vinden om geregeld contact te behouden… Ik ga proberen volgende week ofzo na school met hem mee te wandelen zodat ik met hem kan praten want ik ga het hele verhaal echt niet via sms sturen. Vind het al erg genoeg voor hem zo.

Update 1: Hij stuurde net dat hij me vergeeft. (Klopt mijn zin wel? idk)

-

Ik heb het nog met mijn beste vriendin over gehad. Ik ga eens deze maand of eventueel in maart (mijn schema’s is best krap voor het moment) en ga dan met hem na school meewandelen of we gaan samen eens naar de sportzaal om hem alles uit te leggen hoe het werkelijk zit.