Het 'ik wil sparen' topic (met tips)

Sparen, voor veel mensen makkelijk maar ook voor veel mensen heel moeilijk (waaronder ik). Het leek me misschien wel handig om een spaar topic te openen, waar iedereen zijn tips in kan gooien om beter te kunnen sparen aangezien dit wel nodig is voor de toekomst.

Ik vind het persoonlijk gewoon moeilijk om niet uit te geven, als ik zie dat ik geld op de bank heb denk ik ‘oohhh heb toch genoeg’ totdat ik ineens niet genoeg heb.

Ik bestel sowieso niet veel dingen online dus dat is in m’n voordeel haha.
Verder stop ik wel eens voor een week maar 10 euro in mn portemonnee en laat mn pinpas thuis. Dan moet ik de hele week met die 10 euro doen. Bij mij werkt dat heel goed, want dan koop ik tussendoor minder koffie/koekjes/broodjes/onnodige troep van bijvoorbeeld action.

Je kan een soort spaarpot kopen waar je alleen geld in kan doen, je kan het er niet zomaar uithalen, als je dan je spaardoel hebt bereikt, moet je de spaarpot kapot slaan :hammer:

Je spaarrekening op slot laten zetten. Bij de bank kan je dit laten doen. Op die manier kan je er alleen iets afhalen als je naar de bank toe gaat.

Ik laat elke maand automatisch een bedrag overzetten naar mijn spaarrekening. Als ik aan het eind van de maand nog veel over heb zet ik dit ook over. Aan mijn spaarrekening zit ik niet omdat ik dat bedrag zo hoog mogelijk wil houden.

Iedere maand bepaal ik hoeveel ik nodig heb voor rijles (200 euro per maand) en wat ik moet betalen voor zorgverzekering + mobiel (bij elkaar 130 euro). Ik houd nog wel wat geld over om iets leuks te doen (ongeveer 50 euro). Wat ik aan het eind v/d maand over heb, zet ik op mijn spaarrekening. Nu ik rijles, gaat het niet meer zo hard (vanaf augustus al, dus hoop niet dat het nog een jaar gaat duren :’)). Als ik vakantiegeld of een eindejaarsuitkering krijg, zet ik dat bedrag meteen helemaal op m’n spaarrekening.

Ik krijg elke week contant uitbetaald op m’n werk en dan zet ik de helft meteen opzij voor m’n spaarrekening. Dit moest ik verplicht doen van mijn ouders tot m’n 16e, maar ik doe het nu nog steeds omdat ik het eigenlijk best wel handig vind :wink:

1. verkoop dingen die je niet hoeft. leg het eventueel op je spaarrekening zodat je er niet snel terug aan kan.
  2. Heb discipline en bekijk wat je zelf thuis hebt liggen: Ipv bij de snack automaat iets te gaan halen, zorg zelf voor je 4 uurtje. Zorg zelf voor drank in je tas ipv het te gaan kopen. en àls je wat wilt kopen, stel de volgende vraag: ‘Heb ik dit echt nodig?’, ‘Kan dit wachten?’ Als je een topje ziet die je erg mooi vind, maar beseft dat je bijna dezelfde topje in je kast hebt liggen = leg het neer en loop langzaam naar de uitgang. Als je een volle tas hebt met boterhammen en andere lekkers, zorg eerst dat het allemaal op is. Als het dan op is, kan je jezelf wel iets geven als je echt nog honger hebt.
  3. Zoek een baantje, Zoek klusjes om te doen en spaar de kleine beetjes bij elkaar.
  4. organiseer een eetavond/feestje/ maak spullen/ om extra bij te verdienen.

ik gooi automatisch m’n geld op m’n spaarrekening nadat ik m’n maandelijkse afbetalingen heb gedaan. Ik leg elke maand wel 100 euro apart om ‘uit te geven’

Heb ook zelf m’n eigen motivatie spaarpot (heb er een blog over gemaakt) Waarbij ik zegmaar zelf een aparte spaarpot voor heb. (Voor een grote reis :grinning:)

Wat ik heb gedaan is een overzicht maken met alle kosten die ik moet betalen en alle inkomsten. Daarna heb ik gekeken wat er van overblijft zodat ik weet wat ik te besteden heb.

Wat bij mij goed werkt is om gelijk op de dag dat het geld binnenkomt, een bepaald bedrag naar mijn spaarrekening over te boeken. Dit is bij mij elke maand hetzelfde en zo kan je er ook niet meer bij.

Ik ben soms heel goed in sparen en soms ook totaal niet, dan denk ik: ‘‘Voor die schoenen haal ik wel even geld van mijn spaarrekening af.’’
Sinds deze maand wil ik weer echt goed sparen. Dus ik heb een budget per maand, 100 euro. Dit is voor uitjes, kleding(heb ik al genoeg van maar oke), make-up, verzorgingsproducten, boeken etc.

Mijn inkomen verschilt per maand, maar 100 euro heb ik vaak sowieso.
Verder wil ik de rest van mijn inkomen op mijn spaarrekening gaan zetten & het eventuele spaargeld gebruiken voor aankopen die echt nodig zijn. Of bijvoorbeeld een keer een mooi sieraad.

Wat bij mij sowieso helpt tot nu toe is een weekbudget instellen. In mijn geval is dat 25 euro. En een kasboek bijhouden! Dan zie je waar je het aan uitgeeft. Zeker omdat je het nog een keer opschrijft.

Ik moet er bij zeggen, ik woon nog thuis, betaal wel mijn eigen verzorgingsproducten, telefoonrekening en opleiding. Draag af en toe mee aan bijvoorbeeld (avond)eten of dingen plastic zakjes voor lunch etc. maar heb naast mijn telefoonrekening geen vaste lasten per maand.

Ik zet sowieso de helft van mijn loon op mijn spaarrekening.
Dit doe ik altijd, ook als ik minder op mijn lopende rekening heb staan. Zo motiveer ik mezelf om niet teveel uit te geven, want de helft van mijn salaris kan ik niet gebruiken. Inmiddels is mijn spaarrekening steeds hoger aan het worden en dat motiveert echt enorm :slightly_smiling_face:
Verder neem ik altijd superveel (lekker) eten mee naar school zodat ik niets hoef te kopen in de kantine en probeer ik zo weinig mogelijk de stad in te gaan.

ik ben slecht in sparen maar 1 tip die ik je kan geven: als je wat meer geld overhoudt en je wil het sparen, zet het direct , echt DIRECT, op de spaarrekening of doe het in een spaarpot of zo.
Domste fout die ik maak is dat ik het te lang op mijn betaalrekening laat denkende: dat geld loopt toch niet weg. Wel dus. Omdat je meer hebt, geef je automatisch meer uit en straks heb je al een deel weggesnoept van het geld dat je wilde sparen.

Ik spaar nu €90 per maand zodat ik over 2,5 jaar mn collegegeld kan betalen. Dit lukt op zich wel goed, maar ik vind het nog steeds moeilijk niet te veel uit te geven. Ik heb dan bijvoorbeeld aan het begin van de maand nog genoeg op mn betaalrekening staan, dus dan denk ik dat ik mezelf wel op een nieuw paar schoenen kan trakteren. Maar dan hou ik er weer geen rekening mee dat ik een week later ofzo een nieuw boek voor school moet kopen dat meer dan 70 euro kost. En dan heb ik natuurlijk weer niet genoeg geld, omdat ik ook nog bijna weer naar de tandarts moet…

Ik kan wel tips gebruiken om niet teveel geld uit te geven… Dat is het moeilijkste. Het lukt me opzich wel om €90 per maand naar een spaarrekening (waar je 3 maanden van te voren moet laten weten dat je t op wil nemen) over te zetten, maar dan hou ik niet genoeg over om mn schoolboeken te kopen omdat ik te veel uitgeef.

Je salaris nadat je je vaste lasten hebt betaald op je rekening zetten, het liefst zo veel mogelijk want rente. Contact geld meenemen en je daaraan houden. Koop in de sale.

Ik heb dit topic nodig, haha. Ik wil echt heel graag sparen en als ik dan een maand veel geld overhoud, wil ik dat gehele bedrag dan apart zetten. Als dit niet lukt (bijvoorbeeld omdat ik boeken voor school oid moet kopen) ben ik er gelijk klaar mee en uitendelijk houd ik 0,00 over. Misschien dat ik voor mezelf eens doelen ga stellen en er een uitdaging van maak (over een x aantal maanden een bepaald bedrag gespaard hebben).

En. Ik. Neem. Voortaan. Zelf. Eten. Mee. Naar. School.

Ik heb 8000 nodig voor december, dus ik moet ook zeer zeker sparen :’) (maar vanaf juni ga ik wel 1000 per maand verdienen, dus het moet me wel lukken want ik spaar nu ook al)
maar mijn tips :

1. mijn vriend en ik hebben een potje op zijn kamer. Elke keer als we klein geld in onze portemonnee hebben (tot 5 euro) stoppen we het daar in. Voordat we op reis gaan in december zullen we dan gewoon een leuk bedragje hebben.
  2. Ik heb een normale rekening en een spaarrekening. Ik mag per maand één bedrag uitgeven, dit zet ik aan het begin van de maand op mijn betaalrekening. De rest wat binnenkomt gaat allemaal naar mijn spaarrekening. Zit ik nou echt in nood en heb ik meer nodig? Dan noteer ik dit en moet ik het de volgende maand weer “terug betalen”
  3. Ik verkoop kleding op facebookpagina’s (kleding aangeboden/gezocht)
  4. Ik maak een begroting. Wat heb ik nodig voor wanneer? Hoe kan ik dit elke maand sparen (wat zijn mijn inkomsten, wat zijn mijn uitgaven? Wat houd ik over (=sparen) Dit schrijf ik allemaal op en dan kom ik uiteindelijk op een bedrag. Is het minder dan ik gespaard had, dan moet ik ergens bezuinigen (minder kleding?) is het meer dan ik gespaard had, dan heb ik een buffer.

nog meer :

• Stop met roken als je rookt. Reken maar eens uit hoeveel je daar mee jaar kunt besparen.
  • Neem altijd genoeg eten mee naar school zodat je het niet in de kantine hoeft te kopen of uit de automaten hoeft te halen.
  • Ik zelf doe het niet, maar sommige mensen pinnen ook het hele bedrag wat je die maand mag uitgeven. Geef je pinpas dan aan je ouders en laat hem verstoppen. Als je contant geld hebt geef je sowieso minder snel uit dan dat het op je pinpas staat (want je ziet dat het steeds minder wordt), en als het op is is het ook écht op.
  • Ben je goed in sommige vakken op school? Bijles geven kan best wat opleveren.

Dat kleding verkopen is bij mij misschien ook wel een goed idee… En het kantine-dilemma ook. :’)

Dit topic helpt! Voortaan laat ik mijn pinpas thuis. Alhoewel me dat echt eng lijkt. Denk dat ik net zo verslaafd ben aan mijn pinpas als aan mijn telefoon :’)

Als je elke maand ongeveer dezelfde inkomsten hebt, spreek dan met jezelf een vast bedrag af wat je daarvan gelijk op je spaarrekening zet. Als je dat altijd doet, wordt het een gewoonte, zelfs als je op een gegeven moment minder inkomsten hebt (tenminste, bij mij wel). :grinning: