Het 'Ik houd niet van kerst' topic

Ik houd van kerstkransjes en daar houdt het eigenlijk op :’)
Alle versieringen die enigszins in verband staan met kerst zelf vind ik walgelijk, gewone winterachtige dingetjes vind ik dan wel weer leuk maar daar heb ik geen kerst voor nodig :’)
En ik heb een hekel aan kerstliedjes hahaha.

Kerst zelf vind ik ook wel oké
en de gezelligheid ook
maar al dat overgedreven gedoe hoeft van mij niet zo :’)

Hm ja, jij vindt dat en dat mag. Maar God (als hij al bestaat) niet. Anders had hij Jezus’ geboortedatum onvermijdelijk in het boek geplaatst.

Kan mij overigens ook vrij weinig schelen hoor. Ik vier Kerst niet voor de achterliggende gedachte. Ik ‘vier’ het voor de gezelligheid, wat ook weer zo’n typisch antwoord is :stuck_out_tongue:

Ik hou van kerstbomen. Voor de rest ben ik helemaal niet zo’n familie persoon die dan twee dagen zich vol laat vreten en mooie kleren aandoet. Ook heb ik een hekel aan die liedjes en films. Vooral home alone, ik moet bijna kotsen.

Amen.

Haten is overdreven. Maar ik vind kerst niet leuker dan normaal. Dat komt vooral denk ik omdat ik een verschrikkelijke hekel heb aan sneeuw, kou en het feit dat het vroeg donker is dus de hele maand december is voor mij al af zien. Dit jaar hebben we voor het eerst een echte kerstboom en ik zeg ook geen nee tegen cadeautjes. Maar ik ben eerste kerstdag gewoon in Parijs met een vriendinnetje en tweede kerstdag moet ik werken. Dus nee, niks bijzonders. Wel lekker dat ik vakantie heb anyway.

Atheïst met joodse opvoeding, dus kerst word niet gevierd. Heb dit jaar zelfs voor het eerst geholpen met een kerstboom versieren. Vroeger vond ik het altijd heeeeel stom omdat iedereen leuke dingen ging doen en ik niets, maar nu maakt het mij helemaal niks uit.

Volgens mij was Jesus in de lente geboren, maar ik weet het niet zeker hoor.

Ik ook.

Ik ben dol op kerst maar niet op de bijhorende kerstfeestjes. Altijd zoveel verplichtingen en mensen die me een heel kruisverhoor over m’n leven geven, ugh.

yaay perfect topic dit

Ik snap die zin niet helemaal, als hij de datum zo belangrijk vond had hij het toch juist in het boek geplaatst? Ik weet niet of ik gelijk heb, of dat jij gelijk hebt, maar je kan niet zeggen dat God iets vind of zo denkt, dat weet jij helemaal niet.

-

Nu vieren wij kerst gelukkig niet met de hele familie maar zulke feesten als kerst zijn wel altijd de gelegenheden dat iedereen zich met je gaat bemoeien en vervelende vragen stellen.
‘Heb je al een vriendje?’ - Nee. Rot op.

De geboortedatum van Jezus staat helemaal niet in de Bijbel. We weten wel dat het ergens in de lente is, maar dat is het dan ook. Punt is, dat iedereen van mij mag vieren wat hij wilt, maar voor mij voelt het niét goed om de geboorte van Jezus op een heidense datum te vieren, met een heidens symbool en met beelden (Wat volgens de Bijbel niet ‘mag’.) Ik ga niemand aanvallen die dat wel wilt doen, dat is ieders goed recht, maar ik wil het niet doen. Volgens mij moet je de geboorte van Jezus ook helemaal niet vieren, dat staat nergens in de Bijbel, je mag het doen, maar je bent niet ‘verplicht’ of het wordt niet als een belangrijk feest gezien.

Wij vieren dus niet de geboorte van Jezus, wij breken wel het brood (‘Doe dit om Mij te gedenken’) en dat doen we wel wat vaker dan 1 keer per jaar. De kerk hier viert inderdaad Kerstmis, maar ik ben Christelijk en niet Katholiek, dus daar doe ik sowieso niet aan mee. (Ook mede door de beelden die in een kerk staan.)

Dit is redelijk offtopic, en ook niet allemaal een reactie op de quote, maar ik zag net dat er wat vragen waren in dit topic, over wat ik dan doe. Als er nog iemand vragen zou hebben, stuur dan even een note, anders verziek ik de sfeer hier. :’)

Klopt, dat probeer ik ook duidelijk te maken. Ik bedoelde met die zin dat als hij wilde dat wij Jezus’ geboortedatum zouden vieren hij dat wss wel met koeienletters (bij wijze van) erin heeft laten schrijven. En gezien dit niet gedaan is trek ik de conclusie dat het geen belangrijk evenement is. Ik kan idd niet voor ‘God’ spreken, maar als dat niet zo zou zijn zou voor mij de hele logica uit dat boek wegvallen.

ik houd niet van kerst omdat we dan allemaal gezellig aan tafel zitten te doen met de familie. nogal nep en schijnheilig. de rest van het jaar is er hier altijd alleen maar ruzie.

Dit dus! Ik heb zo’n tante die ik bijna nooit zie. Ze bedoelt het vast goed. Maar al die oppervlakkige rot vragen, ik word er gewoon ongemakkelijk van.

Ooh ik heb echt een schijthekel aan kerst, ik dacht dat ik de enigste was. Gelukkig niet.

Dit heb ik ook met het gezin, en het ergste is nog wel dat we zo op elkaars lip zitten omdat ‘gezellig’ bij elkaar zijn ‘zo hoort’ met kerst dat er alleen maar meer ruzie van komt.