Het 'Ik houd niet van kerst' topic

Het klopt inderdaad dat ze dit feest hebben geplaatst op een heidense datum, maar dat deden ze zodat het makkelijker was om die heidense tradities te vervangen door kerstfeest.

“Luther verklaarde begin zestiende eeuw de kerstboom tot symbool van de geboorte van Jezus. Eerst stond de boom alleen nog in de kerken; eind 19e eeuw haalde men hem, allereerst in protestantse landen, alsnog de huiskamer binnen.
De kerstboom herinnert de christen volgens Luther aan de boom in het paradijs; de kerstboomballen aan de vruchten waarvan Adam en Eva aten. De piek in de boom staat voor de ster die de Wijzen de weg wees naar de geboorte­plaats van Jezus; soms wordt de piek daarom door een ster vervangen.”
citaat van wikipedia. Hierom hebben wij thuis toch een kerstboom :slightly_smiling_face:
Beeldjes zetten wij thuis met kerst neer omdat elke keer als je er langs loopt, de beeldjes je herinneren aan Jezus’ geboorte. En kadootjes doen wij inderdaad ook niet aan.

Dit alles niet aanvallend bedoelt hoor, maar dit is hoe ik het zie :slightly_smiling_face:

Weten we niet zeker, wetenschappers schatten dat hij in het voorjaar in maart is geboren

Haaaaaaaaat kerst (-liedjes, -boom, -versiering, -sfeer, -feestjes,…)

Enkele kerstliedjes zijn wel oké, en het overheerlijke eten en de films kan ik ook nog mee leven. Maar met dat schijnheilige gedrag, neppe gezelligheid, kaartjes sturen naar mensen die je nooit spreekt etc kan voor mij echt kapot.

ik haat alleen dat uitgebreide eten en de soort van verplichting jezelf vol te proppen :hammer:

Ik haat het dat we elk jaar op tweede kerstdag naar een saai museum gaan en daarna bij de chinees (altijd dezelfde) gaan eten waar je uren moet wachten en het eten niet eens heel lekker is. En stiekem haat ik het ook dat mijn oma altijd zo ontzettend langzaam loopt en dat ik dan steeds op haar moet wachten.

Ik vond het wel altijd leuk als we gingen courmetten met kerst, maar dat gebeurd de laatste paar jaar niet meer. En een kerstboom is wel supergezellig.

Ik ‘vier’ in principe ook geen Kerst. Ik zou nooit uit mijzelf een Kerstboom kopen en dat gedoe met Christus is ook drie keer fake.

Wel doe ik mee met de jaarlijkse traditie om met de Kerst bij familie te gaan eten. Maar je kunt het ook zien als de enige dag dat iedereen vrij is en geen excuus heeft om dat niet te doen. Sowieso, een excuus om lekker te eten sla ik niet af :grin: De sfeer die heerst vind ik ook altijd mooi en ik zou graag die kitcherige Kersttruien dragen maar eigenlijk doe ik daar ook niet echt aan mee. Ik werk dit jaar zelfs met Kerst :stuck_out_tongue:

Mjah, maar wie is Luther om dat te bepalen? Dit is alles is een groot onderdeel van de Kerstening die als hoofddoel had meer christenen te werven onder de heidenen. Om het voor de heidenen makkelijker te maken werden al hun oorspronkelijke feesten met een christelijk sausje overgoten.

Wanneer Christus precies is geboren is niet bekend, maar ik geloof dat mijn vader een keer had onderzocht dat dat rond oktober zou moeten zijn. Hoe dan ook, het is niet belangrijk. In de Bijbel staat niet dat de Kerstviering van belang is. Volgens mij is de enige viering die aangegeven staat het laatste avondmaal, waar grappig genoeg vrijwel geen religie echt bij stil staat (afgezien van een enkele minderheid dan).

Ik heb niets met kerst zelf, maar ik vind het wel gezellig om met de familie samen te eten. Ook vind ik de lichtjes en de knusse sfeer erbij wel fijn, maar daar blijft het ook wel bij. De kerstman en al dat soort gedoe, daar heb ik niks mee.

Ik vind het saai om een ganse dag met mijn familie door te brengen aangezien deze mensen mij, en ik ook hen, niets heb te vertellen. Ze snappen mijn manier van denken niet.

Daarom ga ik werken op kerstdag hihi.

Waarom is dat apart. De Bijbel is niet gemaakt als ‘feitjesboek’. De Bijbel is gemaakt om het geloof juist te kunnen beoefenen. Wanneer Jezus geboren is is van onderbelang omdat dit volgens de richtlijnen van de Bijbel geen vereiste is om het geloof goed te kunnen beoefenen. Wetenschappers zijn daarentegen juist wel feitjesmensen en vinden het interessant om dit soort dingen uit te zoeken, wat best mogelijk is omdat er in de Bijbel genoeg data en verwijzingen zijn naar jaargetijden worden genoemd.

Ik heb geen hekel aan kerst, heb er dit jaar alleen echt geen zin in omdat ik voor het eerst echt helemaal alleen ben met kerst…

Ja, okee, wie is Luther, maar dit had ik een keer gelezen, en ik sluit me er gewoon bij aan snapje? :slightly_smiling_face:
En de rest… Tja, is eigenlijk ook wel zo, maar omdat nu dan weer helemaal te gaan veranderen naar een andere datum… Ik vind wel dat de geboorte van Christus gevierd moet worden, voor hetzelfde geld was het midden in de zomer, i dont care, maar ik ga er niet bij nadenken dat het heidense datums zijn. Het zijn maar datums.

Ik denk dat dat niet in de bijbel staat, omdat de dag niet zoveel uitmaakt, straks gaan sommige die dag vereren ofzo, het gaat niet om de datum, om wat cijfers, maar om wat er gebeurde. En er waren dan een paar mensen die dat dan graag wouden weten en het blijkbaar hebben opgezocht dusja, niet mijn idee :d

Maar okee, dit gaat een beetje off topic

de helft van jullie draagt een kerstmuts op zijn avatar.
Stiekem houden jullie wel van Kerst :sunglasses:

Ja ik hou ook van kerst, en vind dat die muts bijdraagt aan de kerstsfeer, achja wat ben ik toch op en top christen

Ik vond kerst altijd wel leuk, maar nu is het de rottigste tijd die ik me kan voorstellen. Ik ben een maand geleden gedumpt en tweede kerstdag zouden we drie jaar samen zijn geweest.