Het "Ik ben een pleegkind" topic

Hallo allemaal,

Ik kon hier geen topic over vinden en aangezien er best veel pleegkinderen zijn in Nederland leek het me een goed idee om er een topic over te beginnen.

Algemene informatie:

Er zijn in Nederland best veel pleegkinderen. In totaal zijn er 2000 pleegkinderen. Als pleegkind woon je in een pleeggezin of een speciaal huis. Je wordt uit huis gehaald als je word mishandeld of je ouders niet voor je kunnen zorgen. Iedereen heeft daar zijn verhaal in en bij elk pleegkind is dat anders. Geen pleegkind heeft precies hetzelfde meegemaakt.

Hoe kijken mensen tegen pleegkinderen aan:

Veel mensen denken dat pleegkinderen zielig/raar/anders zijn. Dat is niet zo en dat hoort niemand graag. Het is nooit de schuld van het pleegkind dat het niet goed gaat thuis.

Is een pleeggezin definitief:

Een pleeggezin is niet altijd definitief. Elk jaar is er een rechtzaak (OTS) en daar wordt gekeken of het kind naar huis kan of niet.

Voor wie is dit topic bedoeld:

Dit topic is voornamelijk bedoeld voor pleegkinderen maar je kan hier ook terecht als je een pleegbroertje of -zusje hebt. In dit topic kan je je frustatie kwijt, je zorgen en je kan klagen over de instanties. Ook is dit topic natuurlijk bedoeld voor de positieve ervaringen zoals: Hoe leuk je gezin is, hoe goed je bent geholpen of hoe aardig je pleegbroertje of pleegzusje is.

Houden pleegkinderen er iets aan over:

Bijna elk pleegkind houdt er iets aan over. Sommige niet maar dit komt vaak voor:
-Hechtingsstoornis
-Faalangst
-Extreem laag zelfbeeld
-Nachtmerries
-Trauma’s
-Fobieën

Lijst met pleegkinderen (zet erbij als je een pleegkind bent en erin wil):
-Fearless_hopes

Lijst met kinderen die een pleegkind in huis hebben (zet erbij als je erin wil):

Al je vragen kan je hier posten of je kan mij noten. Je kan hier je verhaal kwijt!

Xxx Fearless_hopes

Prima, maar ik lees dit:

Voor wie is dit topic bedoeld:Dit topic is voornamelijk bedoeld voor pleegkinderen maar je kan hier ook terecht als je een pleegbroertje of -zusje hebt. In dit topic kan je je frustatie kwijt, je zorgen en je kan klagen over de instanties.

Ik denk dat jij er in ieder geval geen positieve ervaring mee hebt, maar misschien zijn er mensen die dat wel hebben. Ik neem aan dat dit topic daar ook voor bedoelt is? Misschien wel leuk om er bij te zetten in ieder geval.

Oohw sorry ik bedoelde het niet op die manier maar ik ga het nu wijzigen. Bedankt dat je me erop wijst het was me niet opgevallen

Ik heb een soort van pleegbroer. Nouja, eigenlijk is het gewoon mijn neef maar die woont maandag tot en met vrijdag bij ons. Zijn ouders konden niet goed voor hem zorgen, dus toen hebben mijn ouders aangeboden om voor hem te zorgen. Eerst kwam hij van maandag tot woensdag, maar aangezien dat niet goed genoeg werkte komt hij nou alle werkdagen in de week. Tis een heel gedoe met pleegzorg en jeugdzorg, maar uiteindelijk kwam het wel goed. :slightly_smiling_face:

Het heeft er misschien niet echt iets mee te maken, maar ik ga volgend schooljaar als pleegzorgwerker stage lopen (:
Vind het dus wel interessant om te lezen hoe jullie vinden hoe alles gaat en werkt.

Mijn neefje is een pleegkindje en je merkt toch dat hij anders is dan de andere kinderen qua gedrag. Gelukkig heeft hij een hele lieve familie en steunen we hem allemaal in alles wat hij doet :slightly_smiling_face:

Ja, dat begrijp ik wel maar met anders bedoel ik dat hij niet iets van een andere planeet is. Ik ben zelf ook pleegkind en ben ook ietwat anders

Leuk! Ik wens je veel plezier en wens je succes.

Nou ja. Ik ben dus zelf ook pleegkind. Ik ben het sinds mijn 4e en ben nu 14. Bij ons was het zo dat mijn moeder niet genoeg geld had om voor ons te zorgen waardoor we veel tekort kwamen (geen eten, bijna geen kleren, niet mogen douchen, 2 dagen in dezelfde luier lopen) en ze de verantwoordelijkheid niet aankon door haar borderline. Bij mijn vader kon ik niet terecht omdat hij me mishandelde. Mijn moeder bracht me naar mijn oom en tante waar ik nu nogsteeds woon. Het was zo erg dat mijn zusje en ik 3 weken in het ziekenhuis hebben gelegen doordat we zo ziek waren (door hygiënische omstandigheden). Met bureau jeugdzorg en pleegzorg hebben we veel problemen gehad. Ze luisteren totaal niet wat we nodig hebben, komen nooit langs en antwoorden niet op e-mails. Heel vervelend en ik heb dus ook niet bepaald fantastische ervaringen met hun. Ze hebben mij en mijn zusje een half jaar uit huis geplaatst doordat ze dachten dat we mishandeld werden (dat was dus niet zo). Ik ben nogsteeds bang dat het nog een keer gebeurd. Ik ben blij als ik 18 ben en dan ervan af ben. Ik hoop dat jullie wel leuke ervaringen hebben en hoor graag jullie verhalen!!

Huh… het was geen reactie op jou hoor… ik was gewoon serieus :’)

En mijn neefje is niet van een andere planeet? Wat heeft dat ermee te maken? Ik heb wel enigszins verstand van pleegkinderen en ik weet op welke manier die ‘anders’ zijn :’)

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Persoonlijk vind ik dat je je een beetje apart opstelt. Zo noem je bvb al direct op dat ieder pleegkind allemaal gebreken heeft en ga je tegen iedereen die hier iets post heel verdedigend in, en nog onterecht ook. Dat lijkt me niet echt nodig.

Ik heb het idee dat je zelf niet helemaal lekker in je vel zit en je daarom het idee hebt dat je pleegkinderen nu moet gaan verdedigen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Mocht dat wel zo zijn, heb je iemand om daarover te praten? Een coach, begeleider of ouder?

Ze is 14

@Marit Ik denk dat ze dacht dat het een reactie was op ‘Veel mensen denken dat pleegkinderen zielig/raar/anders zijn. Dat is niet zo en dat hoort niemand graag. Het is nooit de schuld van het pleegkind dat het niet goed gaat thuis.’
Je zei zelf al dat ze dacht dat het een reactie op haar was, maar misschien wist je niet dat het hierop was, dus dat wilde ik even verduidelijken. :slightly_smiling_face:

Verder bezocht ik dit topic uit nieuwsgierigheid, ik ben verder geen pleegkind o.i.d, sorry dat ik kom binnenvallen.

Oké haha

Ik ken geen pleegkinderen maar ik wil later wel graag pleegkinderen in huis nemen.

Hallo allemaal,

ik ben een pleegkind en zit met een probleem,
ik woon namelijk na meerdere incidenten thuis bij een vriendin in huis.
Haar ouders hebben mij na een paar weken op de proef aangeboden hier te blijven tot ik mijn VWO diploma binnen heb.

Ik ben met bijna niets (denk aan kleding en noodzakelijke spullen) bij hun gekomen en heb dit ook allemaal zelf moeten betalen omdat zij hier in eerste instantie nog geen pleegvergoeding voor kregen. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld ook niet kunnen sporten aan muziek kunnen doen terwijl hun eigen kinderen deze mogelijkheid wel hadden.

Nu (ongeveer een half jaar later) hebben zij deze vergoeding wel én met terugwerkende kracht gekregen. Deze vergoeding is echter ook voor kleedgeld, muziek en sport bedoeld die ik eigenlijk in deze periode niet heb gekregen. Ook nu sport ik nog niet terwijl ik dat wel heel graag wil en mij door jeugdzorg ook is verteld dat ik daar recht op heb (mijn ouders betalen hier ook voor) maar ik durf ook niet tegen hun te zeggen dat ik hier recht op heb. Zo zijn er nog meer dingen waarvan ik niet weet wat ik er mee moet/ van moet denken.

Bijvoorbeeld dat ik sportkleding voor gym op school vergoed krijg en hier vervolgens niet meer over gesproken wordt… later komt mijn vriendin met nieuwe sportkleding thuis en dan krijg ik het gevoel dat die vergoeding naar haar gaat ipv. mij en uiteindelijk moet ik dat zelf weer gaan betalen.

En: de pleegvergoeding van zon 5000 euro is binnen en er komt een nieuw bed voor de een, een nieuwe kamer voor ander en een ipad voor ouders

Ik voel me ook buiten een heleboel zaken gelaten: zo is mij in eerste instantie niet eens verteld dat ze vergoeding voor me kregen terwijl hun eigen kinderen hier wel vanaf wisten en worden een heleboel zaken die voor mij van het grootste belang zijn buiten mij om geregeld.

Jongens wat moet ik hier mee…
ik kan het echt aan niemand kwijt.
Groetjes

@JabbelDie pleegvergoeding is bedoeld om JOU te onderhouden. Het is echt belachelijk dat je pleegouders er zo’n misbruik van maken. Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel lief en aardig van ze dat zij voor jou willen zorgen. Maar het lijkt alsof ze het niet meer voor jou doen, maar voor het geld.

Ik zou ze confronteren, en ze laten weten dat jij je behoeftes hebt (sport, hobby, nieuwe kleding voor gym ed.).

Is er écht helemaal niemand waar je mee kan praten hierover?

Ik weet niet of dit ook hier kan?

Ik was zelf ook een pleegkind, samen met mijn broertje. Mijn moeder was bijna nooit thuis, wij aten altijd heel erg laat en ja… er was niet echt iemand die op ons konden letten. Vanaf m’n 10de tot m’n 12de heb ik in een pleeggezin gewoond. Daarna ben ik ook overgeplaatst en toen ik 13 was mocht ik weer thuis wonen. Nu gaat alles echt super goed. Ben nu inmiddels al bijna 18.

Hoi, ik ben nog geen pleegkind maar binnenkort wel. Morgen heb ik een gesprek met mijn waarschijnlijke pleegouders. Ik heb 15 jaar lang een heel moeilijk thuis situatie gehad met veel geweld. Ik heb daardoor ook hechtingsproblemen gekregen. Ik zou het wel fijn vinden om hier met een ander pleegkind over te praten, je kan mij altijd noten :slightly_smiling_face: