Het idee dat je iets kunt, maar het lukt niet.

Hoi dames,

Ik word steeds onzekerder en twijfel steeds meer aan mijn beroepskeuze die ik een paar jaar geleden gemaakt heb. Zoals de meesten weten ben ik sinds juni dit jaar afgestudeerd als apothekersassistente. Ik hik steeds tegen basis dingen aan, waarvan ik heb van ‘shit, had ik moeten weten.’ Of juist andersom, dat ik dingen weet dat ik niet hoef te weten. Hoewel ik dus een jonkie ben in de medicijnwereld, ik ben gewoon bang dat ik niet geschikt ben voor het vak. Ik merk dat communicatie een groot probleem is. Althans, als ik iets heel rustig en duidelijk uitleg aan de patiënt, dat de patiënt het niet begrijpt. Als een ander het doet, met dezelfde woorden, snappen ze het wel.

Vandaag was ik aan het werk en het was een dag dat gewoon mislukt was. Volgens mij ging er alles mis wat er mis kon gaan en betrapte ik mijzelf weer op de basiszaken die ik, naar mijn mening, niet onder controle heb. Het is niet dat ik het vak niet leuk vind, want ik vind het leuk om patiënten te helpen en kwaliteit bij te dragen aan de gezondheidszorg. En ondanks dat mijn collega’s van verschillende apotheken zeggen: ‘je kunt echt nog niet alles weten, dus logisch dat je veel nog niet weet. Daar moet je vanzelf achterkomen of juist vragen en door ervaring,’ heb ik gewoon het idee dat collega’s mij een last vinden.

Ik word er zo onzeker van en pieker er al zo lang over, alsof ik me als een mislukkeling voel. Als ik mijzelf vergelijk met anderen, bij hun gaat het van een lije dakje, bij mij niet…

Ik weet gewoon niet goed meer wat ik moet doen. Hebben jullie ook toevallig gehad dat, toen je afstudeerde en werk had gevonden, het idee van ‘wat doe ik hier, iedereen is zoveel beter?’ Met zo’n gedachte sta ik bijna iedere ochtend op. :frowning_face:

Up

Hm, vervelend dat je je zo voelt! Maar ik denk echt dat het ligt aan dat je nog maar net begonnen bent, ook je onzekerheid heeft hier meetemaken denkik!

Sorry, ik heb eigenlijk geen tips, zie die maar als een upje!

Geloof me, je collega’s waren ook niet in één keer zo professioneel hoor. Iedereen moet het leren, en dat duurt gewoon even!

Dus kijk het nog een tijdje aan, je zal vanzelf merken dat het uiteindelijk makkelijker gaat. Je leert daarbij ook van fouten, niet vergeten!

En de motivatie is er in ieder geval!

Je hebt je diploma gehaald en dat bewijst dat je het kan. Wees niet te hard voor jezelf.

Ik heb dit ook een beetje, werk nu zo’n 3 maanden en ookal gaat het best goed, áls er dan iets fout gaat dan voel ik me ook echt zo’n stomme en onwetende beginner ;p Maarja het is ook de ervaring he, jouw collega’s werken waarschijnlijk jaaaren in dat vak, dan is het logisch dat het hun zo gemakkelijk afgaat, ookal maken zij ongetwijfeld vast ook wel eens een fout.
Probeer het positief te bekijken en ervan te leren, wat ik dan vaak doe is dingen noteren zodat ik het weet voor de volgende keer en me alvast kan ‘voorbereiden’. Het komt wel goed, en inderdaad dat diploma heb je niet voor niets gehaald!

Je moet er gewoon handig in worden. :slightly_smiling_face:

Ik ben een uitzendkracht, dus ik heb dat gevoel elke keer weer als ik ergens begin. Maar het is natuurlijk ook gewoon een stukje onzekerheid.

Dus, beginnen om niet zo de deur uit te gaan. ‘Vandaag gaan we dingen leren!’ Je mag dan wel een opleiding hebben gehad, maar dat betekent niet dat je gelijk alles weet toch? Maar je heb je school afgemaakt ervoor, dus ‘verkeerde beslissing’, denk dat het wel zal mee valln.
Er zijn miljoenen dingen die je pas leert op een werkvloer en dat is mooi! Dat doe jij nu. Dus ipv jezelf zo rottig behandelen kan je natuurlijk ook gewoon blij zijn dat je het nu kan leren. En niet zo onzeker, je hebt een diploma en die heb je vast niet bij een pakje boter gekregen :wink:.

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Het is natuurlijk dat ik niet in één seconde iets anders kan denken. Ik benijd daarom ook al mijn vriendinnen die alles wél voor elkaar krijgen. Zowel sociaal als werk. Maar misschien ben ik wel wantrouwig naar mezelf toe, ik weet het niet…

Proberen een beetje los te laten en dan gaat het al een stuk beter met je. :slightly_smiling_face: je wilt toch ook niet dat je elke dag ongelukkig naar je werk gaat. It’s not that big of a deal. :sob::muscle:

Gek genoeg krijg ik het niet voor elkaar om het los te laten. Het blijft onbewust doorgaan in mijn hoofd. Hoe raak ik zulke dingen kwijt?

Precies. Je bent net begonnen dus het is eigenlijk logisch dat je nog niet alles weet en kan.
En leer van je fouten. Schrijf ze desnoods op en lees ze over, zodat je ze niet overnieuw maakt.
Je kan vast ook feedback vragen van je collega’s, en vragen of zij hetzelfde hadden en hoe zij ermee omgingen of hoe jij er het beste mee om kan gaan volgens hun.

Ik denk zelf dat je als je klaar bent met je opleiding je eigenlijk pas echt begint met leren, jezelf te vormen en dat soort dingen. je kan wel dingen voorgekauwd krijgen op je opleiding, maar uiteindelijk is iedere werkplek anders.

Opschrijven helpt ook om het los te laten. Tenminste voor mij…