Het houdt maar niet op (pesten)

Hallo lieve allemaal!

Ik heb al eens eerder een bericht gepost over dat ik gepest ben en dat het nu weer niet zo lekker gaat.
Sinds december doet een groot deel van mijn klas enorm naar tegen mij. Er zijn drie grote ‘‘hoofdfactoren’’ om het maar even zo te noemen die niet weten van ophouden. Een tijd geleden heb ik alle moed bij elkaar geraapt en ben ik met één daarvan gaan praten en heb uitgelegd hoe ik mij hier door voelde. Ik ben een open persoon en ben ook echt niet bang om mijn verhaal te doen. Nu kwam hier uit dat er niet echt een reden was dat ze zo tegen mij deden maar dat ze mij gewoon simpelweg niet mogen. We hebben het bijgelegd en het zou stoppen. Nu gebeurd er helaas het tegenovergestelde. Ook is er een meisje bij die mij enorm de grond in boort. Ook heb ik al verscheidene keren aangegeven dat ik het echt niet leuk vind en dat ze moeten ophouden. Helaas gaat ze maar door en begint ze nu ook social media erbij te halen. Ik wil liever echt niet in gaan op details maar waar het op neer komt is dat ik enorm erg word buitengesloten en hele nare opmerkingen naar mijn hoofd gegooid krijg. Ik zit in een klas met veel meelopers en er is maar 1 iemand die ‘‘aan mijn kant’’ staat.

Kinderen van buitenaf snappen ook niet waarom ze het doen. Ik ben echt een spontane meid en had hiervoor ook erg veel vrienden. Het gaat nu zo ver dat ik mij echt niet meer veilig voel in de klas. Ik ga elke dag met zenuwen heen en voel me er doodziek door. Ik heb dit meteen aangegeven bij de mentor maar die weet niet wat ze er mee aan moet. Hoger op zoeken heb ik ook al gedaan maar er wordt niks uitgevoerd.

De rest van de klas interesseert me niet zoveel, ik wil gewoon dat die ene griet op houd. Ze gaat maar door en betrekt de hele klas erbij. Hebben jullie misschien tips? Ik trek het echt niet meer. Ik zit in de 5e klas en ik snap gewoon echt niet dat dit soort praktijken nu nog gebeuren.

Allereerst, hartstikke knap dat je zelf met de pester(s) bent gaan praten! Had ik nooit gedurfd denk ik.
En wat ontzettend belachelijk dat er inderdaad in de vijfde (havo, vwo?) nog zulke pesterijen plaatsvinden…
Je mentor geeft aan niet te weten wat ze ermee moet, maar is je mentor al wel eens met dat meisje in gesprek geweest? Of heeft je mentor zelf als eens hogerop hulp opgezocht? Op de meeste (alle?) scholen is een zorgcoördinator aanwezig, die kan vaak goed helpen met bemiddelen.

Meer tips heb ik helaas niet voor je. Behalve dat ik je als tip wil geven erboven te blijven staan, het is allemaal onzin wat ze zegt. Al heb ik de indruk dat je dat nu al goed doet.

Dat meisje heeft niet zo’n leuke jeugd gehad en mijn mentor wil haar daarom niet terechtwijzen. Ze zeggen dat ik het maar moet accepteren omdat zij wat ergs heeft meegemaakt. Hartstikke oneerlijk vind ik, want zo bezorgd ze mij geen leuke schooltijd. (dit speelt al bijna 3 jaar, maar is in december weer begonnen) Ze ziet er veel ouder uit dan dat ze is en heeft een hele grote mond, waardoor iedereen tegen haar op kijkt. We (mijn ouders en ik) hebben al van alles geprobeerd maar niets helpt… Persoonlijk gaat het met mijn gezondheid ook niet zo goed en zit ik vaak in het ziekenhuis. Dit soort dingen helpen juist niet en ook bijna niemand toont een beetje begrip helaas. Ik ga al naar een vertrouwenspersoon maar die zegt dat ik het toch echt bij mijn mentor moet zoeken. Een beetje een warrige boel!

Jeetje is je mentor dom ofzo? Hij kan toch gewoon een serieus gesprek met haar voeren, wat is dat voor mentor. Ik weet niet wat ik moet doen, wat een onzin!

Kan je niet zelf gewoon een grote mond terug geven? Stoppen gaan ze niet zomaar doen, houd je hoofd er boven.

Ik heb vaak een grote mond terug gegeven of boos geworden. Helaas word dit tegen mij gebruikt en word ik opgenomen of als het eens via app is gescreenshot en word er gezegd: kijk maar ze doet het zelf ook!

Knuffels terug! <3 Ik heb er samen mee gepraat met mijn moeder en mentor erbij. Dat persoon reageerde een beetje verward en zei tja tja dit is wel een lastige situatie hmmm… kan er nu niks aan doen blabla. Inmiddels zijn we 3 maand verder en weet hij het nog niet… :pensive:

Allereerst heb ik diepe respect voor je dat je in gesprek bent gegaan met de pester. Ik ben zelf ook heel erg gepest (zon’n 13 jaar lang). Maar geen enkele pester wou met mij in gesprek. Toen ik (heel slecht voorbeeld), diegene eindelijk eens te kakken zette. De pester heeft toen zo’n dreun gehad van me, dat het ineens ophield.

Ik vind jouw mentor erg naïef. Als ze aangeeft dat jouw pester een naar jeugd gehad heeft, moet ze voor haar hulp gaan zoeken en niet toelaten dat ze jou zo kleineert.

Verder weet ik geen oplossing :frowning_face:.

Sterkten

Kan je niet naar een andere docent die je vertrouwd als je mentor zo dom doet?
Ik snap wel dat je mentor haar in bescherming wil nemen als ze geen goede jeugd gehad heeft, maar daar mag niemand anders de dupe van worden een slechte jeugd is geen excuus om andere te gaan pesten. Heb je het zo al wel eens bij je mentor gebracht?

En anders met het volledige verhaal (inclusief dat je mentor je niet wil helpen) toch terug naar die vertrouwenspersoon omdat naar je mentor gaan schijnbaar geen optie is.

Als je gepest wordt kun je het beste iemand in vertrouwen nemen. Blijf er niet zelf mee rond lopen! Op school kun je het tegen je juf of je meester of je leerkracht zeggen (het is nóóit klikken als je dat aan je juf, meester of leerkracht vertelt). Als je dat moeilijk of vervelend vindt of als je denkt dat je dan nog erger gepest gaat worden, dan kun je ook met iemand praten die je helemaal vertrouwt. Bijvoorbeeld: je ouders, een speciale tante, de trainer van je sportclub, de moeder van een vriend of vriendin, of iemand anders bij wie je je goed voelt.
Een paar tips die je misschien kunnen helpen.•Kom voor jezelf op, je bent het waard! Hieronder kun je lezen hoe je dat kan doen.
•Probeer rustig te blijven en de pesters te negeren. Pesters vinden het namelijk alleen maar leuk als jij reageert. Wanneer je dit niet doet,is de lol er voor de meeste pesters gauw vanaf.Het zal misschien niet meteen helpen. Probeer het dus echt vol te houden.
•Laat met je lichaamshouding zien dat je niet bang bent (ook al ben je dat wel van binnen). Dit werkt echt. Sta recht op houd je borst naar voren, en je benen een beetje uit elkaar. Kijk de ander zelfverzekerd ( maar niet uitdagend) aan. Kijk dus niet naar beneden.
•Hoe meer jij jezelf terugtrekt of juist hoe meer jij uit je dak gaat des blijer maak je de pesters.
•Kijk de pester aan, en zeg dat hij⁄moet stoppen. Als hij⁄zij dat niet doet, loop dan rustig bij hem⁄haar weg. Probeer niet te laten merken dat je bang bent. Zeg niets meer en kijk ook niet achterom.
•Maak vrienden en, praat met andere kinderen uit je klas. Als je vrienden maakt, sta je er niet alleen voor en word je minder gauw gepest.Een paar tips om vrienden te maken: toon interesse in andere kinderen. Praat bijvoorbeeld met iemand in de pauze. Nodig kinderen uit voor je feestje. Spreek iemand aan in de klas die je niet zo goed kent. Misschien is diegene wel hartstikke aardig!
•Blijf bij een groepje, want als je alleen bent pakken ze je eerder.
•Ga thuis voor de spiegel staan en oefen met rechtop staan. Houd je borst vooruit en kijk zelfverzekerd naar jezelf in de spiegel. Als je wilt kun je ook oefenen met korte zinnetjes, zoals: Stop daarmee! Of, “Houd daar nu mee op”.
•Huilen of woest worden vinden de pesters alleen maar heel erg leuk. Probeer daarom gewoon weg te lopen met een rechte rug.

En belangrijk, vergeet niet dat je mag zijn zoals je bent :wink:

Ik zou als ik jou was eerst beginnen met te zorgen dat ze digitaal geen contact met je kan hebben. Blokkeren op Facebook, Whatsapp, etc. Probeert ze het via iemand anders account? Ook blokkeren. Iemand die zijn account voor zulke nare dingen uitleent hoef je ook niet in je leven te hebben.

Voor de rest op school zoveel mogelijk negeren. Je zou een lijst kunnen bij houden met alles wat ze tegen jou doet wat jij als vervelend ervaart. Deze zou je aan je mentor kunnen laten zien (of een ander vertrouwenspersoon). Als je mentor weer verschuilt achter dat ze zo zware jeugd heeft gehad, ermee confronteren dat hij dat niet kan maken. Je verdient met respect behandeld te worden no matter what voor vreselijke jeugd dat kind heeft gehad.

En en en! Ik vind het heel knap van je dat je voor jezelf opkomt! ^ ^

My god. Jij bent even belangrijk als zij is hoor, doe even normaal.
Dat zij een moeilijke jeugd heeft gehad hoeft niet te betekenen dat ze jouw de grond in mag boren.
Ik zou een gesprek aanvragen met je mentor of vertrouwenspersoon en haar erbij. Of met haar ouders er ook nog bij.
Ik vind het echt knap dat je zo voor jezelf opkomt! Je klinkt echt heel sterk dus ik snap niet met welke reden ze je pest. En de reden: “Ik mag je gewoon niet.” vind ik echt dikke bullshit

Succes en sterkte ermee!!

My god. Jij bent even belangrijk als zij is hoor, doe even normaal.
Dat zij een moeilijke jeugd heeft gehad hoeft niet te betekenen dat ze jouw de grond in mag boren.
Ik zou een gesprek aanvragen met je mentor of vertrouwenspersoon en haar erbij. Of met haar ouders er ook nog bij.
Ik vind het echt knap dat je zo voor jezelf opkomt! Je klinkt echt heel sterk dus ik snap niet met welke reden ze je pest. En de reden: “Ik mag je gewoon niet.” vind ik echt dikke bullshit

Succes en sterkte ermee!!

Misschien niet het beste advies morally maar ik zou je adviseren om de volgende keer dat ze zo doet haar gewoon een klap geven. En verder dont let it get to you!!! You’re better than this X

Ik heb echt respect voor je dat je de pester er mee hebt geconfronteerd en daarnaast ook naar je mentor bent gegaan en naar je vertrouwenspersoon. Helaas doen ze dus blijkbaar niks voor je.
Maar jij bent net zo belangrijk als de anderen. Laat je niet over je heen lopen. Leef je eigen leven. Als zij het niet leuk maken ben jij de enige die het dan leuk kan maken voor jezelf. En hoe moeilijk dat ook is, doe net alsof jou die opmerkingen niks kan schelen. Als het jou niet raakt zijn die opmerkingen loos. Dan is al hun inzet om jou te kleineren voor niets geweest en jij komt er sterker uit.
Ik zou als ik jou was er totaal geen aandacht aan schenken en het dus maar laten gaan. Jezelf leuk vinden is belangrijker dan dat anderen jou leuker vinden. Laat je niet tegenzitten door dat stel … Aan het einde van de dag wordt je toch wel beoordeeld. Het is alleen aan jou wat je er mee doet, maar dit is mijn advies.

Ja, das natuurlijk onzin. Da’s net zoiets als zeggen: die man moet niet veroordeeld worden voor verkrachting omdat ie zelf is misbruikt vroeger. Hoe kan iemand zo dom zijn? Je bent echt keigoed bezig geweest door zelf het gesprek aan te gaan met die pestkop. Heel weinig mensen zouden dat in jouw plaats durven, dus echt chapeau.
Zoals ik het zie, als dit niet heeft geholpen, zijn er twee opties: het hogerop zoeken (de directie of de hoogste piet die je kan vinden) of van school wisselen.
Sterkte man… maar denk in de eerste plaats aan je eigen gezondheid. Eigenlijk is een school met zo’n laffe houding zo’n goeie leerling als jij niet waard. Klinkt misschien raar, maar jij hebt een veel nobelere houding laten zien door wat je hebt gedaan dan die mentor die zich verschuilt achter kromme rechtvaardigingen.

Van school wisselen is helaas geen optie… Ik denk dat ik het maar gewoon moet laten rusten of iets en er geen aandacht meer aan moet besteden. Als het erger wordt zoek ik het inderdaad nog hogerop. Bedankt voor je lieve bericht!!

Dit moet je dus niet doen