Het hooikoorts topic

Hallo,

Ik ben vast niet de enige die er alweer last van heeft: hooikoorts. Ik merkte vorige week al dat me ogen weer gingen jeuken en dat me neus weer kriebelt en mijn vermoeden werd bevestigd toen ik op internet keek. De eerste hazelaars en elzen zijn al aan het bloeien en voor mensen die allergisch zijn voor deze pollen begint het hooikoortsseizoen dus al.

Dus deel in dit topic tips & tricks om elkaars hooikoorts te verminderen, praat gewoon lekker met elkaar en klagen mag natuurlijk ook (:

Wat is hooikoorts?
Hooikoorts is een allergische reactie op het bloeien van bepaalde planten en grassen die stuifmeel (pollen) verspreiden. Hooikoorts is seizoensgebonden en je kunt voor de ene poll wel allergisch zijn en voor de ander niet.

Hoe ontstaan hooikoortsklachten?
Ze ontstaan vooral door een hormoon dat histamine heet. Dit hormoon wordt gemaakt door het afweersysteem en veroorzaakt jeuk, zwelling en roodheid. Hierdoor raken de slijmvliezen geïrriteerd en kunnen ze ontstoken raken. Hooikoortspillen remmen de aanmaak van histamine af, waardoor de klachten zullen verminderen of weggaan.

Wat kun je er tegen doen
Allereerst kun je medicijnen slikken, bijvoorbeeld cetrizine. Je huisarts moet dit voorschrijven en dit moet je dan ophalen bij de apotheek. Bij drogisterij kun je ook hooikoortsmiddelen kopen zoals oogdruppels en neusspray en ze verkopen ook pillen, maar de pillen bij de apotheek worden vaak vergoed door de verzekeraar.
Verder zijn er allerlei kleine dingetjes die je hooikoorts kunnen verminderen waaronder:

• Geen kleding op een stoel laten liggen, maar leg ze terug in je kast
  • Voor het slapen gaan douchen, zo spoel je de pollen van je lichaam af
  • Na het regenen je raam open zetten, regen zorgt ervoor dat het pollengehalte afneemt en er komt dan
    frisse lucht in je kamer
  • Zet overdag ook niet je raam open, liever s’ ochtends of s’ avonds.
  • Een pollen hor nemen
  • Vaak is het zo dat als je hooikoorts hebt, je ook allergische reacties krijgt op (huis)dieren. Laat je
    huisdier niet meer in je kamer en probeer contact met ze te vermijden. Sowieso krijgen de dieren pollen
    op hun vacht als ze naar buiten gaan.

Dit lijstje wordt aangevuld met tips die in dit topic komen te staan.

Welke pollen soorten zijn er?
Er zijn vele soorten en zoals ik al eerder zei ben je waarschijnlijk allergisch voor bepaalde soorten. Er zijn sites en apps waarop te zien is welke pollen aanwezig zijn in jouw regio. (Als het toegestaan is, wil ik die best hier plaatsen)
Bomen

• Berk
  • Els
  • Hazelaar
    Grassen
    Er zijn heel veel soorten grassen in Nederland. Daarom duurt de periode van grassen pollen ook erg lang.
    Het meest voorkomende gras is Lolium perenne
    Kruiden
  • Bijvoet
  • Zuring (hiervan zijn diverse soorten)
  • Weegbree
  • Ambrosia

Vaak is het zo dat je voor een of een paar van deze bovenstaande categorieën allergisch bent, dus bijvoorbeeld voor kruiden- en bomen pollen. Je hoeft niet voor alle soorten in een categorie allergisch te zijn en het is handig als je bijhoudt wanneer je klachten hebt, want dan kun je kijken voor welke pollen je waarschijnlijk allergisch bent en dan kun je als die pollen aanwezig zijn extra maatregelen nemen om je klachten te verminderen.

Gaat hooikoorts over?
Bij de meeste mensen duren de klachten ongeveer tien jaar, maar je kunt er ook je hele leven last van blijven houden.

Ik heb een allergie voor gras, en huisstofmeit maar dat valt niet echt onder hooikoorts haha

Dat klopt. Huisstofmijt is helaas voor jou gewoon het hele jaar door toch?

Mocht iemand iets missen in de beginpost, laat het dan weten dan pas ik hem aan!

Ik ben blijkbaar de enige die er al last van heeft :dry:

Ja, ik heb hooikoorts. Heb alleen geen flauw idee waar ik precies last van heb,.

Helaas heb ik er last van

Ja ik heb ook hooikoorts, ik ben allergisch voor bomen en grassen, welke weet ik niet precies. Ik ben helaas ook allergisch voor huisstofmijt dus ik heb het gehele jaar medicijnen voor allergieën.

Heb je er nu al last van? Dan weet je bijna zeker dat je dus allergisch bent voor de hazelaar en de els pollen.

Ik heb sinds ik hooikoorts heb ook een kattenallergie en je raad het al; ik heb katten. Ik slik ook nu het hele jaar allergiepillen als als mijn hooikoorts echt erg wordt haal ik altijd oogdruppels en dan gebruik ik die ook nog. In de winter kunnen de katten gewoon op mijn kamer komen enz, maar nu mogen ze dat niet meer en laat ik ze wat meer met rust, omdat ik anders gewoon meer last krijg.

-

Ik heb ook hooikoorts. Ik weet niet meer precies voor wat, want ik had zo’n huidpriktest gedaan en daar was ik voor alle geprikte dingen allergisch behalve hond. Ik heb hooikoorts ongeveer vanaf februari tot en met november.

Gelukkig kan ik wel zeggen dat het minder is geworden dan toen ik nog een kind was. Mogelijk omdat ik zelf minder buiten ben, maar ook op vakantie in Friesland heb ik er een stuk minder last van.

Dat is fijn. Hopelijk wordt het bij mij ook minder.

Ik heb hooikoorts sinds vorig jaar, ik heb dus loratadine geprobeerd maar nu blijk ik ook allergisch te zijn voor loratadine. En homeopatische medicijnen werken niet goed bij mij. Weet iemand goed werkende hooikoortsmedicijnen zonder loratadine er in?

Ik heb het nu een jaar of 6 maar gelukkig wordt het wel minder. Heb ook een kattenallergie en 11 katten maar daar heb ik geen last van haha. Merk idd wel dat ik de laatste dagen meer nies.

Ik zou advies aan je huisarts vragen, die kan je denk ik hier het beste mee helpen.

^
Ik heb vooral last van mijn ogen door de hooikoorts en dat merk ik helaas wel als ik veel met mijn katten omga.

Ik heb ook hooikoorts haha :’) Ook nog een allergisch voor gras en bomen en anders was… En ben hoogstwaarschijnlijk ook licht allergisch voor huisstofmijt *Yay*
Echt vreselijk irritant, midden in de zomer heb ik al die symptomen en men kijkt me dan vreemd aan als ik nies en al die dingen heb. Oh niet alleen in de zomer, gewoon doodleuk hele jaar door, maar zomer is wel erg irritant als het ook nog eens benauwend weer is

Aww vervelend! Ik ben echt blij dat ik er niet het hele jaar last van heb. Ik vind het ook al tijd een beetje gênant als ik de hele tijd met zakdoeken zit in de klas, neus ophalend etc maar vooral erg irritant!

Eerste jaar dat ik het heb en begint gelijk in december!
jeuk aan gehemelte en ik krijg strakke buikspieren van t niezen.
Geen idee wat mij extra triggert. Moet daar maar lekker op gaan letten komend leven.

Stiekem vind ik dat ik gewoon allergisch ben voor de winter, dus laat die zomer maar komen! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb hooikoorts, maar niet heel ernstig. Wel echte allergie voor huisstofmeit/mijt? waardoor ik vrijwel heel het jaar moet niezen.