Hallo,
Ik ben vast niet de enige die er alweer last van heeft: hooikoorts. Ik merkte vorige week al dat me ogen weer gingen jeuken en dat me neus weer kriebelt en mijn vermoeden werd bevestigd toen ik op internet keek. De eerste hazelaars en elzen zijn al aan het bloeien en voor mensen die allergisch zijn voor deze pollen begint het hooikoortsseizoen dus al.
Dus deel in dit topic tips & tricks om elkaars hooikoorts te verminderen, praat gewoon lekker met elkaar en klagen mag natuurlijk ook (:
Wat is hooikoorts?
Hooikoorts is een allergische reactie op het bloeien van bepaalde planten en grassen die stuifmeel (pollen) verspreiden. Hooikoorts is seizoensgebonden en je kunt voor de ene poll wel allergisch zijn en voor de ander niet.
Hoe ontstaan hooikoortsklachten?
Ze ontstaan vooral door een hormoon dat histamine heet. Dit hormoon wordt gemaakt door het afweersysteem en veroorzaakt jeuk, zwelling en roodheid. Hierdoor raken de slijmvliezen geïrriteerd en kunnen ze ontstoken raken. Hooikoortspillen remmen de aanmaak van histamine af, waardoor de klachten zullen verminderen of weggaan.
Wat kun je er tegen doen
Allereerst kun je medicijnen slikken, bijvoorbeeld cetrizine. Je huisarts moet dit voorschrijven en dit moet je dan ophalen bij de apotheek. Bij drogisterij kun je ook hooikoortsmiddelen kopen zoals oogdruppels en neusspray en ze verkopen ook pillen, maar de pillen bij de apotheek worden vaak vergoed door de verzekeraar.
Verder zijn er allerlei kleine dingetjes die je hooikoorts kunnen verminderen waaronder:
- Geen kleding op een stoel laten liggen, maar leg ze terug in je kast
- Voor het slapen gaan douchen, zo spoel je de pollen van je lichaam af
- Na het regenen je raam open zetten, regen zorgt ervoor dat het pollengehalte afneemt en er komt dan
frisse lucht in je kamer - Zet overdag ook niet je raam open, liever s’ ochtends of s’ avonds.
- Een pollen hor nemen
- Vaak is het zo dat als je hooikoorts hebt, je ook allergische reacties krijgt op (huis)dieren. Laat je
huisdier niet meer in je kamer en probeer contact met ze te vermijden. Sowieso krijgen de dieren pollen
op hun vacht als ze naar buiten gaan.
Dit lijstje wordt aangevuld met tips die in dit topic komen te staan.
Welke pollen soorten zijn er?
Er zijn vele soorten en zoals ik al eerder zei ben je waarschijnlijk allergisch voor bepaalde soorten. Er zijn sites en apps waarop te zien is welke pollen aanwezig zijn in jouw regio. (Als het toegestaan is, wil ik die best hier plaatsen)
Bomen
- Berk
- Els
- Hazelaar
Grassen
Er zijn heel veel soorten grassen in Nederland. Daarom duurt de periode van grassen pollen ook erg lang.
Het meest voorkomende gras is Lolium perenne
Kruiden - Bijvoet
- Zuring (hiervan zijn diverse soorten)
- Weegbree
- Ambrosia
Vaak is het zo dat je voor een of een paar van deze bovenstaande categorieën allergisch bent, dus bijvoorbeeld voor kruiden- en bomen pollen. Je hoeft niet voor alle soorten in een categorie allergisch te zijn en het is handig als je bijhoudt wanneer je klachten hebt, want dan kun je kijken voor welke pollen je waarschijnlijk allergisch bent en dan kun je als die pollen aanwezig zijn extra maatregelen nemen om je klachten te verminderen.
Gaat hooikoorts over?
Bij de meeste mensen duren de klachten ongeveer tien jaar, maar je kunt er ook je hele leven last van blijven houden.