Het Hindoeïsme topic

Helloo meiden, ik bedacht mij dat het leuk is om een hindoeïsme topic aan te maken. Voor degene die er interesses is hebben. Ik ben zelf een hindoe, dus het is altijd wel leuk om mede-hindoes tegen te komen. :slightly_smiling_face:

De goden
De hindoes bidden niet zoals de christenen tot God of moslims tot Allah bidden. In plaats daarvan vereren vele hindoes honderden goden, die verschillende kanten van Brahman laten zien. Er zijn echter ook hindoes die geen veelheid aan goden bidden. De hindoe-goden worden vaak afgebeeld met velen hoofden of armen die allemaal een heillig voorwerp vasthouden. Dat zijn symbolen van hun speciale krachten en het aspect dat zij van Braham vertegewoordigen. De meeste hindoes kiezen één of enkel favoriete goden, waar ze dan afbeeldingen van in hun huis hebben en die ze vereren. Door contact te leggen met hun favoriete god of goden, streeft een hindoe-gelovige ernaar om hetaspect, dat die god of goden vertegenwoordig in zich te versterken. Vaak betreft het ook naar het verlangen naar de oplossing van een probleem, maar materiële welvaart of naar een geliefde.

De hindoe-goden vormen met elkaar een vrolijk stel, waar allerlei verhalen over bestaan en prachtige afbeelding. Ook worden ze bezongen in allerlei liederen. Hindoe’s hebben altijd wel een afbeelding van 1 of meerdere bij zich.

Heillige koe
Koeien zijn de gevers van leven, voedsel, offerande en aanbidding. Zij worden niet gegeten en de meerderheid van de hindoes is vegetariër. De melk, urine en de mest worden echter voor voedsel, rituelen en brandstof gebruikt. Krishna wordt vaak afgebeeld als een kudde koeien. Uit respect voor dieren (die ook een atman (ziel) hebben) eten Hindoes vaak geen vlees, zodat er voor hun eten geen dier gedood hoeft te worden. Er zijn ook Hindoes die alleen als zij naar de tempel gaan of als er een religieus feest is geen vlees eten. Het vlees van koeien wordt het liefst helemaal niet gegeten. Zeker niet in India, want daar is de koe een heilig dier. De koe is daar van levensbelang: de koe zorgt voor belangrijke levensmiddelen zoals melk, yoghurt en kaas. En de koe geeft ook mest, waardoor het land vruchtbaar blijft en groenten en rijst kunnen groeien. De mest wordt ook als brandstof gebruikt.

Belangrijke feesten die gevierd worden:
-Het feest Diwali
-Het Holi
-Kumbh Mela

Hier heb ik een afbeelding van het feest ‘holi’, waar iedereen bak verf naar elkaar gooit. Wat alleen gevierd word in India.

Dit is ook een voorbeeld van een hindoe-Godse koppel.

Reïncarnatieleer
Het hindoeïsme gaat ervan uit dat de mens na de dood opnieuw geboren wordt: de reïncarnatieleer. Dit heeft te maken met de leer van het karma: de mens handelt met als hoogste doel God (Brahman) te bereiken om zo verlost te worden uit de kringloop van de wedergeboortes en daarmee één te worden met Brahman. Alle daden die een mens verricht zijn verbonden in een cirkel van oorzaak en gevolg. In welk lichaam je ziel verder leeft in een volgend leven hangt af van hoe je geleefd hebt. Goede daden hebben een goede wedergeboorte tot gevolg.

Als jullie nog vragen hebben stel ze gerust. :slightly_smiling_face:
Of dat er iets veranderd moet worden, laat het me weten. ^^

Interessante Godsdienst!

Hahhaa! :grinning:
Thnx, voor je snelle ge-up, hahaa. ^^

Veel plezier. Meer komt nog!

Hey, leuk zo’n topic.Het Holi feest wordt toch gewoon overal gevierd?

Mijn familie is hindoe en zij geloven ook in Bhagwan enzo, maar ik heb er zelf helemáál niks mee. Ik doe er ook niks mee. Met de feestdagen doe ik een piepklein beetje mee (laatst nog bij divali een kaarsje aangestoken), ik eet heel af en toe rund maar probeer dat zoveel mogelijk te vermijden (ik ben die vlees niet gewend en ben dr ook niet zo dol op).

‘Lotgenoten’ klinkt niet echt positief hahaha. Maar interessant topic dit!

hier ook een hindoestaan ! :upside_down_face:

~