Het-Help-Ik-Word-Een-Brugpieper-Topic!

Wordt jij een brugpieper?
Ben je zenuwwappigg? :upside_down_face:
Heb je tips nodig of andere meiden die ook daarover willen praten?
DIT IS HET TOPIC!
Ik zet er oop tips in en ik heb hier nog eventueel een hyve waar veel info staat;)
http://helpms.hyves.nl/

ps: Ik zit zelf in de tweede inmiddels :'D

De middelbare school, wat kan je allemaal verwachten?
Naast het feit dat je veel docenten zult leren kennen, en per dag tig keer van lokaal moet wisselen omdat de docenten zelf te ‘inactief’ zijn om van lokaal te wisselen, zal je ook kennis maken met blokuren, mentoruren, uitgevallen uren, tussenuren, inhaaluren…

-Blokuren zijn dubbele lesuren. Een lesuur op een middelbare school duurt meestal 50 minuten, op sommige scholen duurt een lesuur 45 minuten.

-Mentoruren zijn de uren dat je les krijgt van jouw mentor. Je mentor is jouw eigen persoonlijke coach. De mentor zal zich bezighouden met jouw persoonlijke situatie binnen de school. Hij/zij zal je vragen beantwoorden en je advies geven als je ergens mee zit. Ook zal hij/zij met jou bespreken wat er zoal goed, en eventueel minder goed met jou gaat op school. Een mentor kan ook een vertrouwenspersoon voor je worden

-Uitgevallen uren zijn uren waarop de docent het af laat weten. Misschien heeft de docent zich verslapen of misschien heeft hij/zij een griepje, hoofdpijn, keelpijn, buikpijn, kiespijn, of misschien spijbelt hij/zij wel (je weet het maar nooit). In elk geval heb jij bij uitgevallen uren geen les. Misschien krijg je het uitgevallen uurtje vrij, of misschien heeft de schoolleiding een andere manier bedacht om je hersentjes bezig te houden

-Tussenuren zijn uren die tussen lesuren inzitten, en die uitgevallen zijn.

-Inhaaluren zijn uren waarop je iets in moet halen, bijvoorbeeld een repetitie die je gemist hebt.

Upp:cheering:

• nederlandse lessen

het is het-help-ik-WORD-een- brugpieper :’-)

ja iig goed opletten bij nederlands. Ik had dat nooit gedaan tot de 4e klas, ik ging opletten en poef mijn grammatica was een stuk beter.

wiskunde is mega saai , en ik haat het.
maar myn tip is zorg dat je het meteen goed leert,
dat je gewoon mee loopt met de rest.
want anders krijg j problemen en moet je 22 pagina’s leren in de vakantie zoals ik…:crazy_face:

oja dat word ik had dat gedaan in een boekenfolder en toen had ik een 9.8 dat was mijn enige fout. Ak is stom, Kunst is super, Wiskunde is simpel, Engels Frans ook simpel. Latijn krijg ik nu en Duits ook, Geschiedenis is saai, Drama is super, Muuziek is saai, en huiswerk vsalt reuze mee.

Tip: Neem geen mega tas (je weet wel zo eentje met van die dubbele vakken, waardoor je bijna omvalt) omdat de verkoopster zegt dat je die echt nodig hebt want het anders past het niet! Grote onzin, ga gewoon voor de simpele versie, de gewone eastpack dus. Ik heb nog steeds spijt dat ik in de 1e zo’n grote heb aangeschaft en heb toen in de 2e ook meteen zo’n kleinere aangeschaft.

ik gebruik een luiertas van Kitch kitchen. heel handig vind ik zelf want daar passen tenminste al mijn boeken in en hij slijt niet snel.

Jaaaaaahhh, ik word 6 september een officiele brugmug! xD Iemand tipz Plz?

heel netjes zijn het eerste jaar op school, dan respecteren leraren je meer…
Als je dan in de tweede enzo wat actiever enzo wordt kunnen ze meer van je hebben! Ook moet je gewoon niet bang zijn voor iets of iemand.
En verder het lijkt heel eng maar als je een maandje op school zit ben je alles gewend en zal je merken dat het totaal niet eng is!

Take it eaasssyy mann,
nee oke , uhm niet teveel stressen het komt goed?
Ga niet als de bel gaat wegrennen naar de volgende les.
Niet te opdringerig zijn.
Zorg dat je geen verkeerde vriendenkrijgt.
Ben een beetje braaf op het begin , maar niet nerdy braaf ?
en koop geen tas op wieltjes.
Doe niet arrogant / bang tegen hogerejaars.
praat gewoon anders sta je rest van het jaar bekent als dat stille meisje.
als ze je naam verkeerd uitspreken zeg dat 1x en daarna niet meer anders gaat iedereen zo doen ( bijv je heet jennifer en ze zeggen jennefer) dan doen ze de rest van het jaar jennIEfer.

Dat is express gedaann;)

Docenten wisselen zelf ook van lokaal, niet elk uur, maar het gebeurt wel.

Brugpiepers!(: Zo schattig.

• ga geen mensen uitschelden die ouder zijn dan jij bent, dat is stom en dan haat iedereen je.
  • niet gillen/rennen op de trappen/gangen, nogmaals dan haat iedereen je
  • neem geen grote tas, nee echt een east-pack is genoeg
  • denk echt GOED na voordat je iets aantrekt, als ik soms nadenk over wat ik aan had in de eerste. 1 ding: een jurk of rok kan niet met een broek. Leer van mijn fouten
  • heb plezier op school, het is niet alleen leren maar ook vrienden maken en kletsen e.d

Joh, in de bovenbouw doe je minstens 100 pagina’s een dag van te voren. :’)

Tips om de eerste klas zonder problemen te overleven:

1. Zorg dat je niet een kwartier van tevoren al bij het lokaal staat. Dit is hinderlijk voor de andere mensen in de gang en daarnaast ontzettend onnodig. In die vijf minuten die je krijgt om naar je lokaal te komen lukt het heus wel.
  2. Als je verdwaalt (wat op mijn school niet mogelijk is, maar mocht het jou wel gebeuren) loop naar de claviger (ik neem aan dat je die wel weet te vinden) en vraag waar je moet zijn. Vraag dan ook meteen een briefje met uitleg voor als je eventueel te laat komt. Zeker de eerste dagen en weken is het niet zo erg als je wat later komt, iedereen moet wennen aan een grote school.
  3. Gek doen is oké, dat doen mensen in de 5e ook nog steeds (met ondergetekende als lichtend voorbeeld) maar ga niet rennen door de gangen. Als je mensen omver loopt zijn zij er niet blij mee en je reputatie ook niet echt
  4. Wees niet bang voor zogenaamd grote en stoere bovenbouwers. Laat je dus niet intimideren en loop gewoon langs zo’n groep als je naar de wc of een prullenbak moet. Ook een klas binnenstappen met bovenbouwers, gewoon doen. Ze hebben er alleen maar respect voor dat je gewoon naar binnen loopt en niet als een angstig vogeltje bij de deur blijft staan.
  5. Trek je niks aan van mensen die op je neerkijken. Volgend jaar ben je een tweedeklasser en kun je het zelf doen. Iedereen krijgt tijd voor zoete wraak en het hoort er gewoon een beetje bij.
  6. Heb je een aparte kledingkeuze? Gewoon durven. Ik weet dat veel mensen zeggen dat je moet opletten hoe je je kleedt, maar je kan beter jezelf zijn dan een kopie worden van ouderejaars of “populaire” klasgenoten. Je vriendinnen vertellen het je heus wel als je iets aanhebt wat er echt niet uitziet en hun mening is eigenlijk de enige die er nog een beetje toe doet.
  7. Heb lol! School is niet alleen maar stom en leren en mensen wennen vanzelf aan eersteklassers. Het duurt maar even en al die tips zijn niet eens meer nodig, omdat jij je draai hebt gevonden op school. Vertrouw daar dan ook op.

Niet teveel voorbereiden, dan kom je zo desperate over :’) verder gewoon goede schoolspullen kopen.

1 Tip:
Verwacht er maar niet teveel van, want het valt heel erg tegen.

En btw, waarom zou je expres ‘word’ fout schrijven?