Het grote tienerouders-topic.

Het zal je maar gebeuren, er ging iets mis, je was het vergeten, misschien deed je het wel een beetje expres… Of zelfs tegen je zin! EN nu ben je zwanger… Wat nu? Je wilt nadenken maar de tijd dringt! Hier kan je er over praten.

Gen gemene reacties mensen praten hier met een reden en hebben al genoeg aan hun hoofd!

Ik zocht al een tijdje een punt voor tiener moeders/vaders waar je elkaar kunt steunen en je verhaal kwijt kan. Veel mensen lopen met vragen rond als;
Hoe moet ik het mijn vriend vertellen?
En mijn ouders?
Hoe gaat je omgeving reageren? Enz. Enz. …
En het belangrijkste wil en kan je het kindje houden?

Dit is ook een topic voor mensen die er voor gekozen hebben hun kind ter adoptie af te staan of er voor hebben gekozen een abortus te doen. (ik weet dat het plegen is maar plegen klinkt niet fijn.)

Hulp nodig? :

Fier: FierFrysland.nl Hier is ook een (gratis en anonieme) chat Voor als je je verhaal kwijt wilt of hulp nodig hebt.
Fiom: www.fiom.nl
Bij het Fiom is veel informatie te vinden voor tienermoeders en hun ouders. Het Fiom heeft een brochure uitgebracht over tienerzwangerschappen en brengt ‘De Jong en Moeder’- krant uit. Ook organiseert zij bijeenkomsten voor jonge moeders.
Studerendemoeders: www.studerendemoeders.nl
Voor jonge moeders die studeren.
Altra Jeugdzorg: www.altracollege.nl
Geeft hulp aan tienermoeders en hun kinderen

Belangrijk voor als je je kind wilt houden :

Voogdij

Minderjarige tienermoeders krijgen niet de voogdij over het kind, over het algemeen krijgen de ouders dit totdat de moeder zelf meerderjarig is.

Kinderbijslag

Tienermoeders hebben recht op kinderbijslag. Vaak is het zo dat de ouders van de tienermoeder zelf nog kinderbijslag voor de tienermoeder ontvangen. Maar ook dan krijgt de tienermoeder kinderbijslag voor haar kindje. Tienermoeders onder de achttien jaar die bij hun ouders wonen hebben recht op een zogenoemde baby-uitkering, dit is een uitkering die valt onder de bijzonder bijstand en kan aangevraagd door de ouders van de tienermoeder.

Huisvesting

Huisvesting is één van de grootste problemen onder tienermoeders, voor zelfstandige woonruimte kom je in Nederland namelijk pas vanaf achttien jaar in aanmerking. Veel tienermoeders blijven daarom bij hun ouders wonen, of eventueel bij hun meerderjarige vriend. In situaties waarbij dit niet mogelijk is kan er soms teruggevallen worden op begeleid wonen.

Voor als je je kindje ter adoptie wilt afstaan:

Hoe gaat het in zijn werk?
Als je zwanger bent en geen abortus (meer) kunt of wilt doen, kun je je kind afstaan ter adoptie. Afstand ter adoptie is bij wet geregeld, hiervoor moet een bepaalde procedure worden gevolgd. Fiom Utrecht begeleidt betrokkenen tijdens deze procedure
Zodra je je zwangerschap ontdekt en afstand ter adoptie overweegt ben je bij ons welkom. We nemen stap voor stap de procedure door en staan uitgebreid stil bij jouw wensen en keuzes.

Zo is er de keuze waar je gaat bevallen, wie je daarbij wilt hebben, of je je kind wilt zien en of je haar of hem zelf een naam wilt geven. Als je blijft bij je voornemen tot afstand ter adoptie, dan schrijf je een verslag met informatie over wie jij bent, je situatie en je overwegingen voor deze keuze. Gedurende die periode blijf je in contact met de maatschappelijk werker van Fiom Utrecht. De Raad voor de Kinderbescherming en de rechter zijn ook betrokken bij de afstandsprocedure.

Definitief afscheid
Na de geboorte heb je drie maanden de tijd om te onderzoeken of je bij je voornemen blijft. Dan volgt een definitief verslag waarin jij verwoordt hoe je je besluit hebt genomen en welke wensen je hebt over het adoptief gezin. Tot die tijd woont je kind in een opvanggezin. Na drie maanden is er het definitieve afscheid. Je kind gaat naar het adoptief gezin en jij vervolgt je leven. Dat kan met vallen en opstaan gaan. Voor hulp, ook op een later moment, blijf je natuurlijk welkom bij Fiom Utrecht.

Voor als je een abortus wilt doen:
Pechspiraaltje:Deze kan je bij de huisarts binnen 5 dagen na het onveilig vrijen in nemen, dit spiraaltje zorg er voor dat de eicel zich niet kan nestelen en geeft 99 procent kans dat je niet zwanger raakt.
Map : Deze pil kan je innemen binnen 48 uur na het (onveilig)vrijen Dit geeft 98 procent kans dat je niet zwanger raakt.
Abortuspil : deze pillen zorgen ervoor dat de foetus wordt verdreven of gedood. Deze pillen zijn allen te verkrijgen bij abortusklinieken.
Abortus :De foetus wordt met ‘‘machines’’ in een abortus kliniek verwijdert. (Neem contact op met een kliniek bij jou in de buurt voor meer info.

Om alles te voorkomen :

Abortuspil : ‘’
Map : ‘’
Pechspiraaltje : ‘’
Andere voorbehoedsmiddelen : Doe de test op www.sense.info en onderzoek wat het beste bij jou past.

Xx Lois.

Zo pas ik het wat aan en stuur ik mijn verhaal! Zeg het maar als je wat mist of er iets niet goed is aan de beginpost! Xx

Sense.nl leidt naar heel iets anders :wink:

Het is sense.info

Bijgewerkt!

My story :

Ik ben Lois een deel van een een eeneiige tweeling.
En mijn zus Sofie is daar de andere ‘‘helft’’ van we deelden alles, tot ze verliefd werd… Ik had het gevoel dat mijn plek in haar leven werd vervangen door haar vriend. Hij vertelde haar ook dat ze niet alles met mij moest delen omdat HUN een relatie hadden en niet wij… Ze deed al een tijdje raar en we hadden heeeeel veeel ruzie. Op een dag vroeg ik wat er was en ik zij dat ze nu gewoon moest zeggen wat er was na een fikse ruzie. En, ze was zwanger… Ze beloofde me mij weer in haar leven te betrekken en ik beloofde haar te helpen, maar weer vond haar vriend dit onzin en ik mocht niets weten en ze zette me gewoon weer aan de kant! En dit was voor mij ook een moeilijke tijd, ik mocht het er ook niet met mijn moeder over praten, met niemand… Ik zag ook wel hoe Soof er onder leed maar ze was te zwak! Nu is ze 5,5 maanden zwanger en je raad het al, het is uit…

Ik ben er wel voor haar, ze heeft fouten gemaakt (ik ook) en ik ben wel haar zus. Mijn ouders waren echt heel boos, maar ze maken zich vooral zorgen over haar toekomst! Soof kiest dus voor haar kindje, maar we hebben nog steeds veel problemen met haar vriend… Maar hoe dan ook ik steun haar en we komen er wel!

x Lois

UPJE

heftig, zelf geen ervaring mee, up!

mag ik vragen hoe oud jullie zijn? (:

aw wat heftig!
heel veel succes (ook je zus(je))

@blackthumbnail Zij is 15 en haar zus ook neem ik aan.
Maar wat een heftig verhaal, veel sterkte! En succes.

Thanks, @blackthumbnail : jup, 15.
Als er mensen zijn die in een (soort) gelijke situatie zitten, note me, ik zou het fijn vinden om met iemand te praten! Natuurlijk praat ik veel met soof… Maar toch!

X Lois

Ik wil helemaal niet beledigend oid overkomen, ben gewoon benieuwd, waarom heeft ze geen abortus gepleegd? Geheimhouden en er verder niets aan doen is in zo’n situatie namelijk wel zo’n beetje het domste wat je kan doen…
Tenzij je het kindje graag wil houden ofc, maar ook dat lijkt me geen goede keuze voor een meisje van 15.

Hoe zijn je ouders eronder? Zijn ze bereid te helpen met de opvoeding etc?

Ja, ze waren er vreselijk boos over en nog wel het meest teleurgesteld!
Ik snap zelf ook niet waarom ze dat idd niet wilde, maar ze zegt dat ze dat nooit zou kunnen omdat dit kindje van haar is en niemand dat van haar af kan nemen… En dat ik dat pas zal begrijpen als ik zelf ooit moeder wordt.

Ja mijn ouders hebben na heeeeeeeeellll veeeeeeellll praten besloten dat hun het kindje voornamelijk opvoeden en zij naar school MOET blijven gaan, als ze dit niet doet moet ze het zelf uitzoeken… (natuurlijk niet echt maar ik snap het wel want dan heeft het kindje ook geen toekomst!) Maar ze willen wel dat het kindje snapt dat zij de moeder is en blijft! En op het moment dat ze het zelf kan en haar diploma heeft blijven ze haar zo lang mogelijk steunen maar dat ze wel uiteindelijk alles zelf kan doen… En ze moet zoveel mogelijk zorg wel op zichzelf nemen.

Ik vind het wel erg moeilijk omdat we alles deelden en nu is ze zo anders! Ik bedoel we zijn nog echt kinderen en zij al helemaal! En nu krijgt ze zelf een kind… En het klinkt misschien dom en egoïstisch maar deels ben ik ook gewoon boos op haar, alleen weet ik niet waarom… EN we zijn ook met zulke andere dingen bezig nu en dat is wel lastig natuurlijk. Ik voel me deels ook wel schuldig, ik heb altijd het gevoel dat ik haar moet beschermen en ik voelde me verantwoordelijk enzo en nu heb ik gefaald!

X Lois

Het is iets wat zij heeft gedaan, jij hebt niet gezegd dat ze een kind moest krijgen.
Ik vind dat overigens nogal makkelijk gezegd ‘dat zul je pas begrijpen als je zelf ooit moeder wordt’. Een kind van 15 die zwanger is, is nog lang geen moeder.

Kan me heel goed voorstellen dat je ouders boos en teleurgesteld waren, er is immers genoeg om het te voorkomen. Wel fijn dat ze iig gaan helpen, en fijne richtlijnen en regels opgesteld hebben. Als je zus zelf geen toekomst heeft, krijgt het kindje ook geen goed leven.

ik ben 17 jaar als ik me kindje krijg word ik precies 18 . ik zit nu dingen te regelen maar gelukkig tot nu toe ken ik bij me pa . aleen wat ik wel heel erg kut vind is dat ik me school niet kan afmaken

ik zeg eerlijk ik had toch liever kind op me 22 gewild dan nu

zou jij je niet gaan voorbereiden en niet op girlscene zitten
ga je na je zwangerschap wel je school afmaken?

ik ben paar dagen weg geweest . ik had moeilijk thuis dus was er even niet. nu is het wel wat beter . ik kijk veel op internet hoe en wat . want van internet kan ik ook veel informatie hebben . ik en me vriendje zijn met van alles bezig . aleen nu wil ik gewoon graag even op forum zitten en paar dingen op internet lezen . ik kan wel afmaken als ik wil aleen ik ken niet met dikke buik naar school . ik voel me ongemakelijk dan . maar ik wil het heel graag afmaken zonder twijfel. ik ben uitgerekend in julie precies op me verjaardag . ik dacht eerst dat ik 5 weekjes was maar de dokter zei dat kan helemaal niet zo zijn want ik ben 2 maandjes hij had gevraagd waneer ik voor het laast ongesteld was en dat was op 21 oktober . ik heb nog geen buikje niks maar wel last van misselijkheid en elke ochtend duizelig . maar ik ben nu ook druk bezig maar ik wil ook even rust en niet steeds bezig zijn

ja ze moet het 1maal acpteren . ik snap haar ook wel want ik ben wel nog maar 17 maar wel bijna 18 jaar dus dat valt wel mee . maar ik had toch wel liever op me 22 kind gewilt maar het is nu 1maal zo en ik ga niet laten weghalen maar voor zorgen . als ik het kan maken kan ik het ook verzorgen