Hoi meiden!
Aangezien hier, behalve ikzelf, volgens mij best wat dames zitten die aan krachttraining doen, leek het me leuk hier een topic over te starten. Deze kon ik namelijk nog nergens vinden, schandalig!
Wat leuk zou zijn om hier te delen is bijvoorbeeld hoe lang je al bezig bent, wat je precies doet, hoe vaak, waarom je het doet, dingen over voeding, andere tips en ervaringen.
Ik zal de beginpost regelmatig updaten en aanvullen met tips & tricks van mezelf en van jullie.
Hoe begin je met krachttraining?
Als je begint, kom je waarschijnlijk voor vragen te staan als “wat moet ik allemaal trainen?” en dan natuurlijk ook “hoe train ik deze lichaamsdelen het beste?” Het is belangrijk om je hele lichaam te trainen, zodat je in balans bent. Veel mensen doen verschillende spiergroepen op verschillende dagen, als je net begint kun je eventueel op een dag een full body workout doen met wat lichtere oefeningen met lichter gewicht, en opbouwen in gewicht zodat je werkt naar een 2 of 3 day ‘split’ (verdeling van oefeningen van verschillende spiergroepen over verschillende dagen).
Als je eenmaal weet welke oefeningen je wilt gaan doen om je lichaam te trainen, is het UITERST BELANGRIJK om de vorm van deze oefeningen PERFECT te beheersen voordat je gaat opbouwen met gewicht. Voor veel oefeningen zoals squats en deadlifts is het aan te raden om deze eerst zonde gewicht of met alleen een lege barbell te oefenen, en om er iemand bij te hebben die kan beoordelen hoe je vorm is.
Hoeveel gewicht moet ik gebruiken, en hoeveel herhalingen moet ik uitvoeren?
Hoeveel gewicht je moet gebruiken is natuurlijk geheel persoonlijk, maar er zijn een aantal handige vuistregels om naar te kijken. Bij de meeste oefeningen kun je ervan uitgaan dat je precies genoeg gewicht gebruikt, wanneer je 8 tot 12 herhalingen kunt doen. Als je er makkelijk 12 kunt doen en het niet echt moeilijker wordt, gebruik je te weinig gewicht. Als je er met veel moeite 8 haalt, gebruik je waarschijnlijk te veel gewicht. Op deze manier kun je zelf bepalen hoeveel sets je wil doen, 3 tot 5 sets is gebruikelijk voor de meeste oefeningen, maar dat is ook naar je voorkeur! Je kunt oefeningen ook met lichter gewicht doen dan je eigenlijk aankan, en de oefening dan to failure blijven herhalen, dus totdat je niet meer kan. Ook erg effectief! Het is even aanvoelen wat voor jou het beste werkt bij verschillende oefeningen.
Handige links voor beginners
Allerlei verschillende oefeningen uitgelegd voor alle spiergroepen
NOW LIFT!