Het Grote Emancipatie Topic

Welkom in het Grote Topic der Emancipatie!

Hier kun je al je frustraties kwijt op het gebied van ongelijke behandeling en vooroordelen.

Men denkt dat we allemaal zo prachtig geëmancipeerd zijn hier in Nederland, maar het tegendeel is waar. Ja, wij zijn vele malen verder dan een land als Iran, maar toch zijn er nog enkele puntjes die weggewerkt moeten worden.
Ik kan me bijvoorbeeld mateloos ergeren wanneer iemand ervan uit gaat dat ik later de naam van mijn man aanneem als ik ga trouwen. Komt het dan geen seconde in iemand op dat ik misschien ook mijn familienaam voort zou willen zetten? Hetzelfde geldt voor de naam van eventuele kinderen.

Ja, ik voel me vaak onderschat omdat ik een vrouw ben. Maar ik vind dat je ook een hoop zelf in de hand hebt, de naam van je man aannemen zie ik bijvoorbeeld als onderdanigheid. Onnodige onderdanigheid.
Het doel van dit topic is dus: discussiëren over onze positie!

Er mag ook gepraat worden over homoseksualiteit of als je je op een andere manier minder behandeld voelt.

De wereld bestaat namelijk uit meer mensen dan alleen straight white guys!

Ik voel me niet minder behandeld, zeker niet.
Ik kon mijn ouders vandaag alleen een mep verkopen.

Mijn moeder zag mij er wel voor aan een hanekam te nemen. Achterlijk vond ik dat, dus ik zei dat ook tegen mijn vader.
Nou, hier zijn antwoord:
“Nou, ik vind het niet raar dat je moeder dat denkt. Je bent toch ook anders dan anderen. Dat weet je best, je bent rebels, je bent overal tegen. Je luistert van die rare muziek, je bent tegen bepaalde zaken. Dus het is dus logisch dat wij denken dat je je haren blauw gaat verven en een hanekam wil.”

Ik vond dit werkelijk zo’n onzin. Omdat ik dus Nirvana luister en misschien niet tegen nep gedrag kan, zien mijn ouders me als een punker. Ik weet dat ze het niet lullig bedoelen, maar, ik bedoel, dat je toevallig een beetje anders bent, maakt je natuurlijk geen punker. :’’) Misschien alternatief, maar zo zijn er nog veel meer ‘types’, daar komt bij dat ik sowieso gek word van het ‘hokjesgedrag’.

Ik vind alleen de materialisering van de vrouw, maar voor de rest vind ik die mannen gewoon vervelend en daar kunnen ze niks aan doen, want dat hebben ze zowat allemaal :grinning:

Nee, wat ik wel nog erg vindt is dat de Nederland als enigste land de vrouwen minder betaald krijgen voor het zelfde baantje als de man doet.

Ja, dat vind ik ook erg.

Ga ergens anders mierenneuken.

Daar stond een stuk over in het tijdschrift Opzij en dat blijkt helemaal niet zo zwart-wit te liggen als iedereen denkt. Het heeft namelijk te maken met het feit dat mannen beter onderhandelen over hun loon en het begint vaak bij hun aanvangsalaris. Mannen hebben vaak meer werkervaring en ze verdienden bij hun vorige baas al meer. In hun nieuwe baan gaan ze dan boven hun oude salaris zitten (doordat ze goed onderhandelen).

Het heeft dus een hoop te maken met dienstjaren, opleidingsniveau, voorgaande functie, beginsalaris als je al langer bij dezelfde werkgever werkt.

Ik vind het stom dat mijn vader denkt dat probleemjongeren altijd allochtoonse jongeren moeten zijn.

Ik vind het ook stom dat allochtoonse niet goed wordt gerekend door mijn spellingscontrole en dat bovenaan de verbeteringen allochtoontjes staat. Ik vind dat beledigend klinken.

Ik denk dat dit wel meer onder racisme valt, maar ik heb het nu toch al hier neergezet.

Ik vind al onze normen en waarden , regels zoals hoe je je moet gedragen en wat je van je leven moet maken focking bullshit.

Het is allemaal zo frustrerend , waarom moet alles toch altijd hetzelfde als de rest? en waarom zijn er taboe’s. Ik wil gewoon chaos en anarchy , iedereen voor zichzelf , en de sterkste overleeft.

Dat zou het leven veel leuker maken , waarom zou ik in een maatschappij moetten leven die niet in mij gelooft, het is gewoon zo moeilijk om mezelf te blijven tussen die grijze massa.

Nederland is niet alleen. In België is het helaas ook zo.

Anyway, ik voel me (in België) vaak benadeeld omdat ik de keuze heb gemaakt geen vlees/vis te eten. Mensen kunnen daar echt zo hypocriet op reageren. >< Ik denk vaak: whatever, je hoeft daar niet van geschokt te zijn hoor. 't Is maar een stom voedingsmiddel dat ik niet eet. Als iemand geen bananen of aardappelen lust/wil eten, maak ik daar toch ook geen big deal van? België zou beter eens een voorbeeld nemen aan Engeland of Indië of zo. Daar wordt dat veel meer getolereerd.

De leraar op mijn basisschool was erg rasistisch.
Hij gaf mij als advies Mavo-havo. Niks mis mee.
Maar de Nederlandse kinderen die veeel minder best deden dan ik kregen wel vwo gymnasium advies.(mama zei altijd dat ik hard moest werken en leren aangezien ik buitenlands ben)
Op mijn cito behaalde ik uit eindelijk 543 wat mijn een vwo advies gaf. En ik doe nu 2 vwo.
Ik ben laatst naar de leraar gegaan met mijn rapport.
En hij vroeg: ‘‘doe je nog steeds mavo?’’
Ik zei ‘‘nee ik doe al 2 jaar vwo omdat ze daar kijken hoe slim ik ben en niet om WIE ik ben’’ een beetje grof ja maar ik werd gewoon boos om het feit dat mijn niveau en die van de andere kinderen verlaagd werd om mijn afkomst.
Toen ik dat zei werd hij helemaal rood en stil. :’)

Wat stel je je daar dan bij voor? Ik denk namelijk niet dat je in een anarchistische, chaotische wereld wél jezelf kan zijn. Sterker nog, dan wordt je waarschijnlijk gewoon in elkaar getimmerd of vermoord als je pech hebt, want ach, wie bestraft het? Dan zijn we als vrouwen helemaal de sjaak, aangezien mannen meestal fysiek sterker zijn. Krijgen we zon jungle-idee, iedereen in z’n eigen kudde met leiders en volgers die de hele dag bezig zijn met eten zoeken en ‘paren’ (zoals dat in de dierenwereld heet).

ik voel me als vrouw niet vaak benadeeld, het enige wat ik erg vind is dat we minder snel “serieus” worden genomen. ik heb vaak de indruk dat vrouwen daarvoor meer moeite moeten doen dan mannen.

Geen maatschappij is beter als wat we nu hebben want dat is helemaal poep. En jij wil hetzelfde zijn als de man terwijl je nu al toegeeft dat hun jou lichamelijk ownen, dus je geeft toe dat we anders zijn. Jij bent appels met peren aan het vergelijken.

Anywho ik vind dat het iedereen voor zichzelf moet zijn, heb je ooit in de natuur een obesitas hond gezien die gevoed werd door andere honden nee ?!

Op zich ben ik redelijk tevreden met m’n positie als meisje (tja, vrouw kan ik mezelf nog niet noemen). Vrouwen worden naar mijn idee wel nog te vaak als object beschouwd: tieten en kont, meer niet. Vrouwenhandel, prostitutie (onder dwang), etc. Bij mannen gebeurt dat veel minder. In dat opzicht is de vrouw echt nog ondergeschikt aan de man. En het is niet zo dat het af en toe tevoorschijn komt, nee, je komt het overal tegen: gewoon als je over straat fietst/loopt, opmerkingen op school, maar ook in films en series. Sommige mannen schijnen te denken dat er niet meer in een vrouw schuilt - dat vind ik erg.

ik wil jou wel eens zelf eten zien verzamelen zonder supermarkt, boeren, … :’)

Als deze maatschappij zou draaien om ‘lichamelijk ownen’ (zoals belangrijk zou zijn als we in die jungle-wereld van jou zouden leven) dan kan je er weinig aan doen dat je een lagere positie hebt omdat je niet sterk bent. Maar ik onze maatschappij zijn wij minstens zo belangrijk als de man, dus ik wil gelijk behandeld worden, ja. Ik zeg niet dat mannen vrouwen hetzelfde zijn.

Wat heeft appels met peren vergelijken er trouwens mee te maken?

Ik voel me persoonlijk weinig benadeeld als vrouw. Waar ik me wél ongelooooofelijk aan kan storen, is het feit dat ik niet gewoon in een rokje uit kan gaan zonder blijkbaar een signaal de wereld in te sturen die door 90% van de jongens geïnterpreteerd wordt als “HALLLOOOOO, MIJ KAN JE KRIJGEN, JAJAAA! KNIJP MAAR IN M’N KONT! DAT VIND IK HELEMAAL GEWELDIG!” Komaan zeg.

Nee, ze wil niet hetzelfde zijn als de man - ze wil dezelfde rechten als de man. Dat is iets anders.

We zijn ooit al begonnen in een ‘de-sterkste-overleeft-wereld’, en daar is deze wereld uitgekomen. Bovendien leven we ook voor onszelf. In feite is het ook nog steeds de sterkste overleeft, maar dan een beetje anders geïnterpreteerd (voorbeeld: jij en je vriendin willen allebei geneeskunde studeren, maar zitten nu nog op de havo. Jij hebt de juiste instelling om door te leren, en redt het uiteindelijk om je studie geneeskunde af te ronden. Je vriendin is toch afgehaakt na de havo en is een hbo-opleiding verpleegkunde gaan doen (waarmee ik overigens niet suggereer dat dat slecht is). Als je ‘sterk’ en ‘overleven’ anders interpreteert, kun je in deze maatschappij ook best zeggen dat de sterkste overleeft. Alleen hoeven we ons, dankzij de ontwikkelingen die de mensheid heeft ondergaan, wat betreft dat ‘overleven’ eigenlijk niet meer op fysieke krachten te focussen.

Precies, dat bedoel ik dus ook met mijn reactie. (: