Het grote Backpack topic!

Alles over backpacken.

Rugzaktoerisme (Engels: [i]backpacking[/i]) is een vorm van reizen, waarbij met name jongeren met een rugzak de wijde wereld intrekken. Vaak zijn de reizen van langere duur en wordt slechts korte tijd op een vaste locatie verbleven. Rugzaktoeristen reizen meestal met een beperkt budget en liften of gebruiken het openbaar vervoer. Vaak verblijven rugzaktoeristen in een jeugdherberg of goedkope hotels. Deze toeristen maken vaak gebruik van specifieke reisgidsen, zoals de Lonely Planet, de Rough Guide, Let's Go, de Trotter of de Footprint.

Soms worden toeristen die een fietsvakantie maken waarbij ze steeds elders overnachten ook tot rugzaktoeristen gerekend, hoewel ze hun bagage niet op de rug dragen. Populaire bestemmingen voor de rugzaktoeristen zijn Zuidoost-Azië en Australië.

Heb jij wel eens gebackpackt? / Tips voor beginners / Deel je ervaringen!

☼ Tips & Foto’s komen overzichtelijk in de beginpost! ☼

• Bespaar vooral geen geld op een goede backpack! Zodra je in een plaatsje aankomt wil je namelijk even rondkijken naar een leuk hostel oid. En een backpack die goed zit is dan echt heel fijn.
  • Wees in hostels niet bang om ‘alleen’ te zijn, vaak is dat maar vijf minuten ofzo omdat je al heeeel snel iemand vind om de stad mee te verkennen

Meeneemlijstje:

• Ehbo setje
  • Waterflesje (bv eentje die je op kan vouwen, of zo’n ding met een filter erin dat je gewoon slootwater er in kunt doen)

Ik volg deze mee! Volgende zomer zou ik graag gaan backpacken doorheen een aantal landen in Europa (welke precies ben ik nog niet uit, voornamelijk in Noord-Europa I think), dus alle tips zijn welkom! :upside_down_face:

bespaar vooral geen geld op een goede backpack!

Zodra je in een plaatsje aankomt wil je namelijk even rondkijken naar een leuk hostel oid. En een backpack die goed zit is dan echt heel fijn.

wees ook in hostels niet bang om ‘alleen’ te zijn, vaak is dat maar vijf minuten ofzo omdat je al heeeel snel iemand vind om de stad mee te verkennen

Bedankt voor je tips Hiltjah! Heb je zelf ervaring met backpacken?

Ik ga deze zomer liften naar Hongarije, doe een wedstrijdje met vrienden.

Ah, liften is cool! Ik ben twee weken terug naar Litouwen gelift, was ook een wedstrijd!

Ik ben van plan na mijn bachelor te gaan backpacken in Thailand en/of Australië :slightly_smiling_face:

Aah dat is wel ziek hee. Litouwen, kan er me zo weinig bij voorstellen haha. Hoe lang heb je erover gedaan? Jaa Australie is echt backpackland bij uitstek, zou eerder daarheen gaan dan Thailand, simpelweg om het jezelf net iets makkelijker te maken!

Leuk topic! Ik ga nooit op reis zonder m’n backpack ^^

Gaaf! Wil ik ook nog wel eens doen :slightly_smiling_face: Mss leuk voor in het begintopic: wat moet er sowieso mee? Denk aan ehbo setje, iets van een waterflesje (bv eentje die je op kan vouwen, of zo’n ding met een filter erin dat je gewoon slootwater er in kunt doen) etc.

Ik wil dus niet aankomende zomervakantie maar die daarna gaan backpacken. Maar is dat mogelijk als je 17 bent?

Backpacken is gewoon dat je rondreist en niets vastlegt. Dus je loopt wel meer dan als je bijvoorbeeld al een hotel geboekt hebt en daar rechtstreeks naartoe kunt. Maar het is niet dat je constant loopt tenzij je daarvoor kiest en echt een hiking vakantie wilt.

^Oh oke dat ga ik dan ook es een keer doen door Japan.

Backpacken is echt mijn droom gewoon. Ben nu 16 dus nog een beetje te jong, maar ik zou het liefst na mijn diploma (volgend jaar hopelijk) een jaar gaan backpacken in Australië. Maar helaas vinden mijn ouders me daar te jong voor, dus ik denk dat het Scandinavië wordt…

Dat is geen slecht idee hoor. Scandinavie is niet goedkoop natuurlijk.
Begin maar in Europa, zijn genoeg mooie streken! Ik heb al in vele Europese landen gebackpackt en was nog nooit ontgoocheld. Australie kan dan later wel!

Ik heb toen ik 14 was met mijn moeder door Zweden en Noorwegen gebackpackt, ik weet dat met een ouder geen droomscenario is haha maar ik was nog te jong en wilde het heel graag, we hebben eigenlijk alles met de trein gedaan, wat heel goed te doen was, en dan in steden hostels gezocht en vanuit daar weer steden en natuur verkend.
Deze zomer (ik ben nu 18) ga ik met een vriendin door Groot- Brittannië backpacken (:

@Juliamuller
Heb je ook in Italie gebackpackt?

Goed idee, komt in de beginpost! Meeneemlijstje, mag aangevuld worden :slightly_smiling_face: Graag zelfs!