Het eeuwige dilemma; Studeren of reizen?

Hey meiden!

Ik zou ontzettend graag willen gaan reizen maar ik vind het heel erg moeilijk om de knoop door te hakken. Het idee spookt al zeker 5/6 jaar door mijn hoofd (inmiddels ben ik 20). Ik weet niet of de opleiding die ik nu doe helemaal is wat ik van een opleiding verwacht. Het liefst zou ik iets anders doen maar ik weet niet goed wat. Daarnaast zit ik met het probleem ‘geld’ want; Hoe zit het in de toekomst met de studiefinanciering? En hoe financier ik het reizen zelf? Ik ben heel erg bang dat ik echt iets geweldigs misloop als ik niet gewoon eens een keer denk: Oké! Ik neem het risico en ik ga! Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik hierdoor thuis weer een hele hoop goede dingen verspil (mijn studie, ik heb nu een leuk bijbaantje en super leuke nieuwe klasgenoten waarmee ik dan wss het contact verlies)

Zijn er meer mensen met dit dilemma? En waar hebben jullie uiteindelijk voor gekozen?

Ja daar heb je ook wel gelijk in. Ik krijg er alleen zo’n drukkend gevoel van van het idee dat ik al mijn schoolkosten zelf zou moeten ophoesten. Waar ben jij heen geweest? En ben je met een organisatie op reis gegaan of heb je alles zelf gepland?

reizen kun je nog jaaaaaren doen… Opleiding do eje na je 24e niet meer zo snel. Puur omdat alles wat op de opleidingen zit vaak jong is, dan val je behoorlijk buiten de boot, uitzonderingen daar gelaten…

Ik zou eerst studeren, dan reizen.

In welk jaar van je opleiding zit je? Studeren is wennen, dat hoeft niet altijd aan de studie te liggen maar meer aan studeren in het algemeen. Dus als je in je eerste jaar zit: ik zou nog even afwachten. Of met je SLB’er gaan praten.
Het kan natuurlijk zijn dat de studie niet bij je past, maar misschien verwacht jij ook wel teveel ofzoiets. Dat zou ik eerst helder krijgen voor je uberhaupt stopt.

Is het wel leuk, maar anders? Dan zou ik het af maken. Vind je het echt een verschrikking? Dan moet je beslissen of je ermee wil stoppen. Als je daarna een jaar gaat reizen, ja ben je al je stufi kwijt en dergelijke.

Ik had er na mijn examen ook helemaal genoeg van, maar ben toch aan een studie begonnen. Anders ben je er helemaal uit en de motivatie vinden om dan weer te beginnen… Dat is nog veel lastiger denk ik.

Jep, hier nog één. Zit in mijn tweede jaar, vind er niets meer aan, maar als ik stop hoef ik niet meer te rekenen op enige financiële steun van thuis. In combinatie met de afschaffing van de stufi is dat niet zo chill. Dat is nu heel erg de drempel die me tegenhoudt, anders zat ik allang in Australië.

Overigens vind ik het argument ‘reizen kan altijd nog en studeren niet’ niet echt relevant. Je bent nooit te oud om te leren, en ik heb genoeg mensen op mijn studie die een stuk ouder zijn (boven de 30). Mijn moeder is vorig jaar nog begonnen met een nieuwe studie. Terwijl je niet zo snel op latere leeftijd zal gaan reizen, want dan heb je waarschijnlijk een baan/huis/man/kinderen die je niet zo makkelijk in de steek kunt laten. Op deze leeftijd heb je nog veel meer vrijheid.

Waarschijnlijk heb je daar ook wel gelijk in, dat ik er misschien teveel van verwacht. En het is ook niet zo dat ik mijn studie echt niet leuk vind, ik mis alleen iets en ik weet niet zo goed wat.

Ik kijk het allemaal nog even aan. Ik heb me opnieuw aangemeld voor de studie die ik eigenlijk wilde doen en heb in februari als het goed is toelating en dan weet ik begin maart of ik ben toegelaten. Als ik daar wel ben toegelaten ga ik misschien toch nog een paar maanden reizen en anders moet ik het denk ik uitstellen tot na mijn studie.

Zoek een balans…Blijf studeren en gebruik je vrije tijd om zo veel mogelijk te reizen. Zo heb je ook de tijd om telkens te sparen voor je tripjes.