Het dragen van een niqaab, wat is jouw mening?

Ik keek net het programma ‘Jong’ op tv.
Hierin werd Oem Imran gevolgt die een niqaab draagt.
Ook raakt Oem Imran geen mannen aan en mogen mannen niet te dichtbij komen en zo zijn er nog meer dingen die zij niet doet.
Door haar niqaab word ze op straat veel aangesproken door mensen die het te ver vinden gaan.
ik schrok er persoonlijk van,
hoe kan je zo ver gaan in je geloof dat je niet eens je gezicht meer laat zien, omdat dat iets persoonlijks is?
Ze heeft twee kinderen, is het egoistisch van haar door ondanks haar kinderen, die er ook op aangekeken worden, een niqaab te dragen?
ik vind het moeilijk om hierop te antwoorden en kan hier niet zo snel een mening over vormen.
wat vinden jullie ervan?

dit stond op de site van ‘Jong’:

http://img34.imageshack.us/img34/9624/niqaab.png

Oem Imran draagt een niqaab. Als ze de straat opgaat, is haar hele lichaam bedekt met een zwart gewaad; alleen haar ogen zijn zichtbaar. Ze zegt: “Ik heb er lak aan wat mensen denken, ik leef toch niet voor de mensen op deze wereld.”

Voor haar kinderen vind ik het niet zo erg, als die maar niet worden verplicht later om ook zo’n afzichtelijk ding te dragen.

Zelf vind ik het niet fijn als iemand langs me loopt met zo’n ding aan. k’vind het iets maffia achtigs hebben eigenlijk… :blush:

Omg ik zat op die school hahaha. :’)

Euhm nou, ik vond dat ze in bijna alles gelijk had. Gewoon blijven dragen!
Je kan toch niet voor een ander bepalen wat hij of zij draagt?

en mogen mannen niet te dichtbij komen.
die man staat toch nog best dichtij :’)

maar OT: ik vind het te ver gaan.

Vind het eigenlijk niet kunnen hoor…Ik zou zelfs een beetje bang worden als zo iemand naast me staat.

Mensen mogen dragen wat ze willen, maar ik zou me rot schrikken als dat naast me stond XD of als ik dat tegen zou komen

idd. net alsdat iemand een bivak muts opheeft op straat. krijg je ook geen veilig gevoel van

oke mensen mogen dragen wat ze willen, maar toch vind ik dit een beetje ver gaan.

Ik vindt het eigenlijk niet kunnen, met zo’n niqaab trek je juist meer aandacht,
en ik geloof er zelf in dat god geen kledingsvoorschriften voorschrijft maar dat de mensen die verzinnen.

Kan ze hetzelfde terug verwachten.
Mensen mogen dragen wat ze willen, maar ze maakt zichzelf onzichtbaar(en is toch ook weer wel zichtbaar).
Het is heel dubbel: ze heeft geen identiteit op deze manier maar toch ook weer wel.
Als ze gewoon een huisvrouw is, vind ik het geen probleem. Als ze een functie heeft als docent vind ik het niet kunnen. Dan moet je gezicht gewoon zichtbaar zijn.

Ik zou ook wel eens een x de hele dag zo’n niqaab willen dragen, haha lijkt me echt strak

Ik vind het echt te ver gaan. Gelukkig is dit in België verboden.

Ik vind het te ver gaan. Niet vanwege haar geloof, maar vanwege het feit dat ze hier in Nederland woont, waar dit niet als ‘normaal’ wordt gezien en ik vind het een soort van ‘identiteits-ontduiking’ zeg maar. Ze is volledig anoniem en dat geeft, helemaal hier in Nederland waar dit ‘niet gewoon’ is, een enorm onveilig gevoel. [Ik hou er ook niet van als mensen met capuchons oplopen en zonnebrillen op enzo. [En dan bedoel ik dus niet als het regent of als de zon schijnt, maar juist op de momenten waar die dingen helemaal niet nodig zijn.] Een hoofddoek vind ik nog tot daar aan toe, dat is deel van het geloof en laat de persoon alsnog zien. Maar dit… Tsjah.

Maar, als ze dat wil doen, moet ze dat vooral doen, maaaaaaar, ze woont hier wel in Nederland en als er gevraagd wordt aan haar of ze haar gezicht zichtbaar wil maken in verband met identificatie vragen, foto’s of vanwege de ‘veiligheid’ moet ze daar niet moeilijk over doen. [Mijn zus werkt bij een pompstation en vraagt brommer/motorrijders altijd EERST hun helm af te doen voordat ze gaan tanken, in verband met de veiligheid. Doen ze dat niet, dan blijven ze anoniem en is het dus vrijwel niet te achterhalen als ze rotzooi schoppen of niet betalen.]

Het is een beetje dubbel: Ik respecteer iemand anders’ geloof, en vind het geen probleem als dat openlijk uitdragen, maar er zit ook iets in van ‘Als je je gezicht al verbergt… wat verberg je dan nog meer?’
Ik hou niet zo van die anonimiteit onder het mom van religie.

Echtwaar?! Dit wist ik niet eens… Dat vind ik echt goed.

Echt belachelijk. Ze woont toch in Nederland. Pas je aan aan de cultuur, of ga lekker weg.

Indd.
Ik vind het écht eng als zo’n persoon naast me loopt.

Achterlijk, ik zag er laatst zo één in de stad. Ik heb nog nooit zolang iemand na gekeken denk ik, achterlijk gedoe. Leek wel of ze een bom onder die jurk had.

ik vind een niquaab onzin
ten eerste nergers in de koran staat er daj je je helemaal moet bedekken,
in de koran staat dat je je haren, vanaf je voorhoofd, tot aan je oorlellen en je kin, en dan tot je polsen en je enkels
wat zij doet is te extreem, en volgens mij is zij ook een extremist
heel veel mensen denken dat dit bij de islam hoort, maar dat is niet zo, door zulke mensen denken anderen slecht over de islam
in de islam is het juist verboden om jezelf te ’verstoppen’
ik ben zelf ook een moslim en zou een niqaab nooit dragen, ten eerste omdat het niet mag, en ten tweede omdat het gewoon niet ’leuk’ staat

Ik vind het niet normaal dat iemand dat mag dragen. Ik vind het belangrijk dat je mensen kunt zien en daarbij hoort meer dan alleen de ogen. Hoe dat als zij haar eigen moet identificeren? Niemand die ziet dat zij het is.
Ik vind het eng als er zulke mensen over straat lopen, dat zij dan blijkbaar de mensen die eigenlijk geen gevoel hebben voor Nederland en haasr culturen. Waarom woon je hier dan? Ik vind het goed als mensen hun eigen geloof hebben en de dingen doet die daar bij horen, maar ergens moet er een grens zijn.

tis haar eigen keuze,
maar vind het eerlijk gezegt een beetje té ver gaan.