Het Discussiepunt

Haai!
Het leek me een leuk idee om hier een discussietopic te hebben. :woman_student: Elke week, of misschien om de week (Suggesties?) een ander onderwerp dat bekend wordt gemaakt in de beginpost. Als het een flop wordt, stoppen we er gewoon mee :cold_sweat:

Het beginnende onderwerp: [b]'Het bekendmaken van een terugkomende pedofiel in een wijk'[/b]

Ter informatie/een voorbeeld:
Een pedofiel heeft een aantal jaar gezeten voor zijn daad, en wordt nu weer geplaatst in de samenleving. Hij gaat wonen in een wijk ergens in het land. Moet de gemeente, van die wijk, bekendmaken dat er een pedofiel bij hen gaat wonen?

Nou ja, laat maar horen wat jullie ervan vinden, maar vooral: waarom? Dus niet alleen: ik vind van wel/niet… ^^

Zal ik eens beginnen met een argument…
Ik weet niet echt of ik voor of tegen ben maar,

Doen ze dat wel (het bekendmaken); de pedofiel zal nooit meer in staat zijn een normaal leven te leiden.
Doen ze dat niet; de kinderen uit de wijk kunnen mogelijk gevaar oplopen.

Ik vind het heel moeilijk.
Eigenlijk zouden ze gewoon in een wijk moeten komen te wonen zonder kinderen, een soort pedowijk xD

Dat zou wel een goede oplossing zijn inderdaad :stuck_out_tongue:
Maar ja, dan moet je een heel nieuwe samenleving maken of een ‘nieuw land’ …
En dat zou betekenen dat die pedofielen geen kinderen kunnen krijgen, want die worden dan ook weer misbruikt :astonished:

Inderdaad, en als ze er echt op uit zijn kinderen te misbruiken gaan ze vast wel een eindje rijden.

Ja precies.
Maar aan de andere kant is het ook wel weer heel onmenselijk om mensen, die hun straf hebben uitgezeten, in een samenleving te plaatsen waar ze altijd worden geconfronteerd met wat ze in het verleden hebben gedaan!

Een moordenaar mag na een tijdje ook weer terug!

Nog iemand die van mening is dat het wel bekend moet worden als er een pedofiel in de wijk komt wonen?
Of juist geheim houden?

Ik vind dit echt heel moeilijk. Want aan de ene kant is het persoon gestraft voor zijn daden, en de bedoeling van een straf is dat je ervan leert en het niet nog eens doet. Maar ik weet niet of dat werkt voor dit soort dingen. Het werkt misschien bij diefstal oid, maar pedofilie is iets geks in je koppie. Met hulp etc. zouden die gevoelens alleen wel onderdrukt kunnen worden, waarmee hij (of zij) geen gevaar meer is voor de samenleving. Wat dat betreft zou het sneu zijn als het persoon alsnog dagelijks geconfronteerd moet worden met iets wat hij in het verleden gedaan heeft (want niemand wil vrienden zijn met een pedofiel). Dan zou deze man (of vrouw) dus nooit een normaal leven kunnen leiden.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je bijv. als gemeenten je stad wilt beschermen tegen dergelijk kwaad, en mensen wilt waarschuwen. De vraag is alleen: hoe dreigend is het gevaar? Zou de pedofiel echt nog eens kinderen aanranden/verkrachten? Is het nódig om mensen in te lichten?

Ja dat is het 'm.
Want als je de keuze maakt, als gemeente, om het bekend te maken zullen mensen de pedofiel altijd met een scheef gezicht aankijken. OOK als hij/zij van zijn of haar daden heeft geleerd en het ook echt niet meer zal doen.

Maar aan de andere kant: de inwonende hebben ook wel weer het recht om het te weten, zodat ze, mocht het gebeuren (!) hun kinderen kunnen beschermen.

ik heb hier zelf een lekker radicaal standpunt over maar ik meen het wel: het liefst zou ik die mensen gewoon de doodstraf zien krijgen. als je een kind verkracht of aanrandt verlies je in mijn ogen al je rechten. voor mijn part mogen ze dat op je voorhoofd branden dat iedereen weet wat je gedaan heeft. iets erger bestaat er voor mij niet.

Een pedofiel hoort niet terug in de maatschappij.
En als het wel gebeurt dan word hij toch als een paria behandeld, dus veel zin heeft het niet.

nee, ik vind niet dat dat gemeld moet worden. op die manier breng je mensen alleen maar in angst. als hij zich weer als een pedofiel wil gaan gedragen, zal hij dat sowieso doen, of de mensen om hem heen nou weten dat hij pedofiel is of niet. als het niet gemeld wordt, voorkom je een hoop onrust en als er klachten komen van buurtbewoners, kan altijd nog vermeld worden dat hij in de cel heeft gezeten voor pedofilie.

nee dat moet niet gezegd worden vind ik. zo maak je ouders alleen maar ongerust en neem je van kinderen de vrijheid weg. want je kan je kind niet én beschermen én lekker buiten laten spelen. als hij een kind aan wil randen en niet van zn straf heeft geleerd , doet ie t toch wel.