Het Borderline-topic

Hoi meiden,
Ik weet niet zo goed onder welk onderwerp dit valt maar ik vond het wel onder Health passen.
Ik vroeg me af of er meiden op dit forum zijn die borderline hebben, zo ja, hoe jullie ermee omgaan en wat jullie precies merken. Ook wil ik iedereens mening erover weten.
Bedankt!

Waarom maak je hiervoor een topic aan?

Volgens mij wilde ze nog een heel bericht schrijven en daarna misschien ook haar titel veranderen maar heeft ze hem per ongeluk al verstuurd.

Oh ja, dat kan ook. Ze zegt zelf ook dat ze per ongeluk op enter drukte.

Ik ken wel mensen met borderline, maar dit ging vaak gepaard met meerdere psychische stoornissen…

Ja, ik heb borderline en daarnaast een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Ik volg Dialectische Gedragstherapie (therapie gericht op borderline dus). Ik heb dat eerst 3 maanden klinisch gedaan en doe het nu 6 maanden ambulant. Waar ik vooral last van heb, zijn de heftige emoties. Voor mijn gevoel komen die ‘ineens’ opzetten, maar door deze therapie leer ik dat er vaak een heleboel aan vooraf gaat. Verder beschadig ik mezelf om met die emoties om te gaan en leer ik nu vaardigheden om anders met mijn gevoelens om te gaan. Ik heb ook veel last van suïcidale gedachten, stemmingswisselingen en dissociatie (bij mij vooral in de vorm van depersonalisatie). De therapie die ik volg is vooral gericht op het aanleren van vaardigheden om met die ‘gebreken’ om te gaan en ook op het accepteren ervan. Vooral dat laatste is af en toe niet makkelijk, maar ik doe m’n best.

Je merkt wel een beetje dat ze op sociaal-emotioneel vlak anders met dingen en mensen omgaan.
Ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen. En de extreme stemmings wisselingen.
Ook hebben ze geen besef als ze iemand psychisch pijn hebben gedaan.

Ofja, de mensen die ik ken dan

Ik heb ook borderline wss.
Ik krijg een diagnostiekdag. en dan word er een diagnose gestelt en een behandelplan uitgewerkt
Ik heb zelf last van stemmingswisselingen en alles heel zwart-wit zien
Ik heb anto depressiva geslikt voor de stemmingswisselingen, maar werd hier echt depressief van haha

Ik heb borderline en heb hiervoor gesprekken met een psycholoog en ik volg de VERS-training. Bij mij uit zich het vooral in erge stemmingswisselingen, verlatingsangst, intense woede uitbarstingen (naar mezelf toe), eetprobleem, instabiel zelfbeeld, impulsief, zwart-wit denken, zelfverwonding en suicidaal, en constant denken wat andere mensen wel niet van je zullen vinden. Even een kort lijstje haha, want er komt veel meer bij kijken.

Op mijn vriend na heeft niemand er last van, omdat ik eigenlijk altijd een masker op heb en niemand aan mij ziet dat ik kook van binnen. Thuis komen wel alle emoties eruit en kan het best heftig zijn.

Ik kende een meisje met borderline. Na haar drie keer te hebben gesproken was ik opeens ‘de enige persoon die naar haar luisterde’ en werd ik 's avonds huilend gebeld met berichtjes als ‘ik heb me te diep gesneden en moet naar het ziekenhuis maar dat kan niet’. Dit meisje wilde míj als degene die al haar problemen op ging lossen en klampte zich volledig aan me vast. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ze écht professionele hulp moest zoeken en mij dit soort dingen niet meer kon vertellen omdat ik mezelf compleet vergat en me haar problemen op de hals haalde. Ik was hier emotioneel niet sterk genoeg voor en besefte me ook heel goed dat ik haar niet van haar probleem af kon helpen, ik had geen idee hoe ik hier mee om moest gaan omdat niets wat ik zei leek te helpen.
Ik voel me echt gemeen nu ik dit zo typ maar ik kon het gewoon niet meer aan.

Ook ik heb borderline(kenmerken, volgens de diagnose). Ik herken heel erg de heftige emoties en stemmingswisselingen, die zich bij mij uiten in depressie, suïcidaliteit, zelfbeschadiging en daarnaast heb ik eetproblemen, die mogelijk ook hiermee verband houden. Daarnaast ervaar ik bij erg heftige stemmingen dissociatie. Ook ben ik erg onzeker over mijzelf (maar kan dit ook weer instabiel zijn) en over de relaties die ik met anderen heb, met name hoe ik erin sta en wat anderen over mij denken.

Je bent niet gemeen hoor! Ik heb dit precies hetzelfde gehad. Uiteindelijk besefte ze het wel deels geloof ik en heeft ze hulp inmiddels, maar ik vond het vooral frustrerend dat ondanks dat ze vroeg hoe het met mij was, het gesprek binnen 2 minuten uitdraaide naar haar problemen waardoor mijn kleine probleempjes direct in het niet werden gedaan.

Ik start binnenkort ook een DGT behandeling! Voor nu heb ik gesprekken bij psycholoog en psychiater. Ik slik ook medicatie, antidepressiva en antipsychotica.

Wel ik weet het nog niet, ze kunnen pas een diagnose stellen vanaf 18 toch? Maar er zou wel kans zijn dat ik dat heb, ik krijg al 3 jaar therapie en zit vanaf april in een psychiatrisch ziekenhuis

Heb je je wel eens verdiept in Bachbloesem? Weet niet of je daar in gelooft maar het werkt heel subtiel, ik gebruik het zelf ook wel vaak… Voor bv stemmingswisselingen zou je Scleranthus kunnen gebruiken.
voor de suïcidale gedachten - Cherry plum. En Mustard helpt tegen depressieve gevoelens

Melatonine heb ik ook een tijdje geslikt! Nu dankzij de antidepressiva is dat niet meer nodig (daarvan slaap ik echt heel goed haha).
Ik merk vooral dat ik minder vreemde ideeën en waarnemingen heb waardoor ik ook minder achterdochtig ben en ja, qua stemming merk ik er nog niet zoveel van helaas, maar misschien over een paar weken gien mijn antidepressiva pas in dosis is verhoogd.
En voor jou?

Ergens in Brabant, zeg liever niet welke plaats i.v.m. herkenbaarheid. Maar ik heb pas twee bijeenkomsten gehad dus kan nog niet zeggen of het werkt. Ik merk wel dat ik het fijn vind om lotgenoten te ontmoeten, maar de laatste bijeenkomst vond ik heel zwaar en vermoeiend, kwam ook huilend thuis. Hoe vond jij de VERS? Heeft het geholpen bij jou?
Ik heb bijna 7 (!) jaar een relatie. Soms vraag ik me af hoe dit kan, want voor m’n vriend is het ook niet altijd even makkelijk. Hij is ook echt mijn steun en toeverlaat. Verder vind ik het wel heel lastig om vriendschappen en contacten aan te houden door onzekerheid enzo.

-

Niet citeren aub.

Welcome to my life. Al uit zich dat bij mij niet in depressie, maar de andere kenmerken die jij noemt heb ik ook…

mijn moeder heeft borderline en hyperchondrie. Heel veel angsten, dat is eigenlijk het enige. Wel vervelend natuurlijk want ik zie dat ze altijd stresst en al die dingen