Het boek 'De engelenmaker'

Ik heb het boek ‘De engelenmaker’ van Stefan Brijs gelezen en ik vond het echt supergoed :slightly_smiling_face: Ik heb er nu alleen wat vragen over, want ik ben een boekverslag aan het maken en ik ben benieuwd hoe jullie een aantal dingen interpreteren (ik heb al recensies en boekverslagen gelezen maar dan ‘verzuip’ je bijna in de hoeveelheid informatie):

1. Genre: zie jij het boek als een psychologische roman of een thriller? Ik herken er zelfs een soort science fiction in dus ik twijfel heel erg.
  2. Personages: natuurlijk is Victor Hoppe de belangrijkste persoon, maar ik vind het erg lastig om te formuleren wat voor persoonlijke ontwikkeling hij doormaakt, omdat je hem vanaf zijn geboorte ‘volgt’. Heb jij misschien een idee?
  3. Personages: vind jij Frau Maenhout en Rex Cremer ‘belangrijk’ genoeg om een persoonlijke ontwikkeling van te beschrijven (een echt duidelijke ontwikkeling herken ik niet)?
  4. Thema: in eerste instantie dacht ik dat de roman over klonen ging, wat natuurlijk wel zo is, maar na lang nagedacht te hebben, heb ik meer het idee dat het thema gaat over de grens/de strijd tussen goed en kwaad. Victor is daar natuurlijk mee bezig, en normaal gesproken zouden wij lezers zijn daden als ‘kwaad’ bestempelen, maar omdat je zoveel over zijn achtergrond (mismaaktheid, afwijzing door moeder, religieuze opvoeding) weet, ga je zelf als het ware ook de strijd aan tussen goed en kwaad. Is dit heel dom of zien jullie dit ook zo?

Het is niet mijn bedoeling om kant-en-klare antwoorden voor een boekverslag te krijgen o.i.d, dan zou ik wel op scholieren.com kijken, maar het is een best diepgaand boek en ik ben gewoon geïnteresseerd in jullie interpretaties.

Ik heb het boek gelezen voor mijn mondeling examen Nederlands vwo. Ik weet niet meer precies alles, maar volgens mij is het verstandig om via je school op literom te kijken. Dat is een website waar alles over het boek staat uitgelegd. Het thema is sowieso de grens van goed en kwaad, Victor praat in het boek namelijk vaak over ‘het kwaad bestrijden’, terwijl wij de dingen die hij doet bestempelen als ‘kwaad’.

Een ander thema is de grenzen van de medische wetenschap, hoe ver kan dat gaan? Kan je wel klonen of moet dat verboden worden?

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ik weet niet meer veel van, ik vond het wel een gaaf boek! Heb 'm, ook gelezen voor mondeling en heb Stefan Brijs ook zelf gemaild met wat vragen en in het mondeling verwerkt, vonden die docenten leuk om te horen x)

Dankje voor jullie reacties! Nog meer mensen die dit boek hebben gelezen? :slightly_smiling_face:

Het genre van het boek vind ik zelf een psychologische roman omdat het belangrijkste aspect in het boek toch de gedachten en gevoelens van Victor zijn.
Je volgt Victor dus vanaf zijn geboorte, je leest welke ideeen hij heeft en hoe het komt dat hij op zo’n manier denkt, bijvoorbeeld hoe het komt dat hij zo’n afkeer heeft van God.
Ik vind zelf dat Frau Maenhout en Rex Cremer niet echt een ontwikkeling doorgaan omdat je maar over een beperkt deel uit hun leven leest (zover als ik me kan herinneren).
Het belangrijkste thema is idd de strijd tussen goed en kwaad, staat in mijn uittreksel. Ik denk dat jouw uitleg wel ongeveer klopt met wat er in het uittreksel staat. Een ander thema is de moderne wetenschap en de ethiek die daarbij hoort.
Hopelijk heb ik je hiermee een beetje geholpen :slightly_smiling_face: