Het backpacktopic

Ik kon geen topic vinden over backpacken en backpacks dus ik dacht, laat ik er een openen :slightly_smiling_face:

Momenteel ben ik aan het zoeken naar een goede backpack (voornamelijk op internet omdat hier alleen een Perry zit die maar 5 heeft die niet goed zitten) voor waarschijnlijk volgend jaar. Ik zie zovéél verschillende maten dat ik de weg kwijt ben. Ik heb nu 1 op het oog van 42L en die vind ik er erg mooi uit zien. Zou dit genoeg zijn voor 3/4 weken backpacken waarbij ik slaap in hostels? Zoveel kleding neem ik normaal gesproken niet echt mee.

Heb jij nog andere tips voor het backpacken? Heb jij al eens gebackpackt of wil je dat ooit ook nog eens doen en hoe zag jouw reis eruit? Deel het hier zodat we er gezellig over kunnen kletsen :slightly_smiling_face:

Ik heb mijn backpack al bijna 10 jaar en wat hou ik van dat ding :slightly_smiling_face:. Mijne komt van de lidl of aldi, maar die hebben ze jammer genoeg niet meer… Wat heel handig is is als je een frontloader hebt, waar dus de voorkant ook open kan, dan hoef je niet altijd alles uit je tas te halen voor als je iets zoekt.
Ik heb echt geen idee hoeveel liter mijn tas is, dus daar kan ik je jammer genoeg niet mee helpen. Verder, aan de ene kant is veel vakjes aan de zijkant handig (heb ik niet maar als ik naar die van mijn vriend kijk), maar aan de andere kant kan je hem dan vaak minder goed tegen je rug aansnoeren. Let ook op of er een regenhoes bij zit, wel zo handig als het een keer regent.
En als je nu een goede koopt doe je daar echt nog heel lang mee! En geloof me, ik neem liever mijn backpack mee op vakanties dan mijn koffer, je bent zo veel flexibeler!

edit: Als ik een nieuwe backpack nodig zal hebben zou ik ook kijken of er makkelijk een dagrugzak bij zit/van te maken is, dat zie ik wel eens bij andere en dat is het enige wat ik echt mis aan mijn backpack. Een extra tas is namelijk toch altijd opeens wel weer heel groot…

Ik heb een Osprey Ariël van 65 liter waar ik heel blij mee ben! Het is wel een backpack waar je ook een half jaar mee weg kan, dus je hebt zeker niet altijd zoveel liter nodig. Waarschijnlijk red je het met 42 liter ook makkelijk, vooral als je naar bijvoorbeeld Zuid-Oost Azië gaat waar het toch vrijwel altijd lekker weer is. Ik ben vorig jaar een maand naar Bolivia en Peru geweest en toen vond ik 65 liter wel handig, omdat het weer daar overal heel verschillend is en je dus veel verschillende kleding mee moest nemen. Maar met bijvoorbeeld 55 liter had ik het ook wel gered, dan had ik gewoon twee truien minder mee genomen.

Ik zou je wel aanraden om naar een grote outdoor winkel te gaan zoals Bever. Daar kunnen ze je ontzettend goed adviseren voor een backpack! Het is vooral belangrijk dat hij goed zit en dat verschil kun je goed voelen als je verschillende backpacks probeert. En wat Little Person hierboven al zegt: een frontloader is heel erg handig! Mijn backpack heeft het ook en ik vind dat echt ontzettend fijn. Maar andere mensen zullen weer zeggen dat het ook wel weer de charme van het backpacken is om er alleen maar van de bovenkant bij te kunnen haha.

Ik heb zelf ooit een gebruikte backpack van iemand gekregen van 65L (denk ik?) en merk dat ik dit ook wel nodig heb, vooral als ik vrijwilligerswerk ga doen. Met 65L heb ik genoeg ruimte voor wandelschoenen, een jas, kleding en gear. Ook heeft ie vakken aan de zijkant wat ik echt ideaal vind! Zelf heb ik nog nooit gebackpackt maar denk ik dat als je maar een paar weken gaat backpacken in een warm land dat je het ook wel met minder L redt. Bij mij nemen truien het meeste ruimte in. Wel raad ik je aan om een goed passende te kopen, die van mij is volgensmij een mannenmodel en sluit niet helemaal goed aan, waardoor ik na een tijdje last van mijn rug krijg

Jaa yes! Ik ben echt gek op backpacken en heb ook de Osprey Ariel 65 liter in het blauw. Ik ben er echt ontzettend blij mee! Het was even een investering maar hij voelt als een veertje op mijn rug.

Ik ga aankomende zomer naar Thailand dus voor het eerst naar een bestemming buiten Europa, maar ik heb er al mee door Europa rondgereisd en afgelopen zomer ben ik ermee gaan hiken in IJsland. Daar heb je die 65 liter echt wel nodig omdat je vooral goede gear nodig hebt en niet alleen maar kleren (die had ik gênant weinig mee haha). Maar ik zou zeker naar een goede outdoor winkel gaan! Ik heb die van mij gekocht bij de Kampeermarkt in Eindhoven, een enorme winkel waar ze echt de tijd nemen voor je en waar ze meer dan 100 verschillende backpacks hebben staan. Ze kunnen je goed adviseren en dat is súperbelangrijk. Een geleende backpack past niet bij je rug en het kan ontzettend zwaar zijn om die continu mee te sjouwen. Als je een backpack vindt die goed bij je past merk je het meteen, het is zoveel fijner :grinning:

Als iemand nog tips heeft voor Thailand trouwens, ik hoor ze graag! Ben echt overexcited haha

Je raad dus wel aan om, als ik ooit eens naar een koudere bestemming wil, een backpack van 55L te kopen?

Ik zou dat wel doen, omdat je dan wat meer/dikkere kleding meeneemt. Toen ik naar IJsland ging bijvoorbeeld had ik echt alle ruimte nodig omdat er ook een slaapzak in moest en een tent en een slaapmat, etc. Mocht je zoiets ook ooit willen doen dan zou ik toch een grotere nemen, ik vind 45 liter vrij klein (ook als backpack naar een warmere bestemming). Die van mij is absoluut handelbaar en ik neem hem ook gewoon mee naar Azië. Op zich is die extra ruimte die ik er dan heb niet vervelend. Sorry trouwens dat ik ook antwoord op je vraag ook al was hij niet voor mij haha

^Haha geeft niet hoor, bedankt voor je reactie! Ik twijfel echt heel erg. Vind zo’n mega grote rugzak op mijn rug echt afschuwelijk lelijk namelijk :’) maar doe het natuurlijk niet om er mooi uit te zien, dat moet ik even onthouden. Weet je toevallig ook backpacks van 55l die er meer uitzien als een gewone rugzak met heupband?

Zegmaar zoiets alleen dan ietsje goedkoper: https://www.dewitschijndel.nl/pacsafe-venturesafe-55l-gii-rugzak-dames/

Je zou eens kunnen kijken naar Osprey, die vond ik echt perfect voor als je wat kleiner en niet zo breed bent. Ik vond hem in elk geval een stuk minder lomp eruit zien dan andere backpacks en hij zat ook nog eens veel beter.

En voor naar koudere landen zou ik 65 liter wel aanraden ja. 55 liter zou eventueel ook wel kunnen, maar nu kon ik precies meenemen wat ik allemaal wilde, ook een paar extra schoenen voor als ik veel moest lopen.

Wat leuk dat je naar Thailand gaat! Ik ben daar in 2013 geweest, maar wel met mijn ouders en zus dus dat was heel anders dan backpacken haha. Wij zijn toen vooral naar de bekendste dingen geweest, onze route was Bangkok - Kanchanaburi - Ayutthaya - Chiang Mai - Koh Samui. Ik heb dus denk ik geen nieuwe tips voor je want wij hebben echt de ‘standaard’ dingen gedaan haha.

@Soepstengel
Ik kan me voorstellen dat het een beetje afschrikt, ik kan je eventueel wel een linkje sturen van een foto waar ik die rugzak op heb? Dan weet je een beetje hoe groot hij uitvalt op je rug. De Ospreys zijn naar mijn mening wel heel mooi en flatteus, voor zover een rugzak dat kan zijn haha.

Ik vind het moeilijk om advies te geven over een backpack op basis van de prijs, want je moet ze eigenlijk echt eerst uit proberen. Ik weet wel dat de Osprey Ariel er ook in 55 liter is. Als je geen zware hiking tochten etc. gaat doen is dat ook prima, maar ze zijn wel vrij prijzig. Er zijn echter genoeg andere rugzakken van 55 liter die een stuk goedkoper zijn! Je kunt het beste naar een winkel gaan er daar aangeven hoeveel je er aan uit wilt geven, want daar houden ze uiteraard ook rekening mee (: Op youtube kun je ook heel veel filmpjes vinden over verschillende rugzakken waarin ze precies uitleggen hoe hij werkt en wat voor voor- en nadelen hij heeft!

@datvindjeleukhe
Wat gaaf! Ja de route ligt nog helemaal open maar dingen die ik niet mag overslaan daar hoor ik graag over! Ik wil sowieso naar Ayutthaya en Chiang Mai, en Koh Samui daar heb ik ook al aan zitten denken. Ik vlieg op Bangkok dus daar ben ik ook een paar dagen maar verder heb ik nog geen idee haha. Kan echt niet wachten!

^ Het is ook wel lekker om het allemaal een beetje open te laten, dan kun je gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt :grinning: Ik vond het in elk geval een geweldig land! Koh Samui is trouwens wel ontzettend toeristisch, maar als je dat niet heel erg vindt is het wel een lekker eiland om een paar daagjes aan het strand te liggen.

Ik ga trouwens deze zomer een maand naar Vietnam en Cambodja. Iemand daar nog goede tips voor?

@datvindjeleukhe, bedankt!
@realitea, zou graag zien hoe de tas bij jou zit/staat!

Als je een goede backpack wil aanschaffen, hoeveel geld ben je dan minimaal kwijt?

Ik denk rond de 150/200

Leuk topic! ik ga vanaf eind april ook 5 maanden weg en o.a. naar Thailand. Ik ga ook voor de ariel als backpack, zit heerlijk en ik vind de frontloader erg fijn. Heb lang getwijfeld tussen die en de aura maar die had geen frontloader.

Aaaaaaah ik wil ook backpacken! Ik mag helaas niet voor mijn 18e van mijn ouders, dat is dan wel weer jammer.

Ik ben vorig jaar in Vietnam geweest!! Ik vond Ha Long Bay erg mooi, maar wel heel erg toeristisch. Bij mijn tour hadden we een punt waar we konden zwemmen in de baai, maar het water was erg vies en het (inie mini) strandje was propvol. Máár, alsnog heel erg leuk gehad.
Ik vond Ninh Binh provincie erg mooi, en ik ben op het einde naar Can Tho en Ben Tre gegaan waar we hebben gevaren over de mekong delta. Dat was echt het hoogtepunt van mijn vakantie. Vond dat echt PRACHTIG.

Vergeet niet dat het regenseizoen is! Het viel bij ons wel mee, maar we zijn wel een keer volledig nat geregend omdat we er even niet bij hadden stilgestaan

Oke ik twijfel toch nog heel erg om niet een 40l te nemen. Ik neem toch niet meer dan 3 setjes mee voor een 3 weekse vakantie van hostel naar hostel, niet in de zomer en niet in de winter (vaak nog wel iets meer hemdjes) en vaak max. 3 paar schoenen. Wassen doe ik daar. Dat moet toch wel kunnen passen want ik heb geen tent ofzo nodig.