Het algemene wiskunde vragen topic

Ik heb de laatse tijd nou al een paar keer zo’n topic langs zien komen, dus dacht ik dat het handiger zou zijn als er gewoon een algemeen topic is.

Handig, maar ik heb geen wiskunde meer, kheb het dit jaar laten vallen :grinning:

heb nog steeds moeite met die faculteiten en die combinaties. Wiskunde is nu eenmaal niet echt mijn sterke kant. Ik ben van de basisschool gegaan met een achterstand van 2 jaar.

note maar bij wiskunde vraagje
Kdoe namelijk 8u wiskunde en wil jullie graag helpen

xxx

Wat, wiskunde laten vallen ? Wat ben jij verwend haha :wink:

Maar ik heb wel een vraagje. Hoe kun je nou snel zien aan een functie, hoe de grafiek eruit zal gaan zien? Dus zonder grafische rekenmormel?

Bijvoorbeeld:
f (x) = x² + wortel5 - 8
of:
g (x) = 7x - 2 / 3x² - 4

Ik ben benieuwd :slightly_smiling_face:

f (x) = x^2 + (√5 - 8 )

Aan de x^2 kun je al zien dat het een parabool gaat worden.
Omdat x^2 positief is, wordt het een dalparabool. ( Want :
x^2 = dalparabool, - x^2 = bergparabool )
Aan het stukje + ( √5 - 8 ) , oftewel -5.76 (afgerond ), kun je zien dat het hoogste punt van de parabool (de top) -5.76 is.
Want als x=0, dan is x^2=0, en 0 + -5,76 = -5,76.

Ik hoop dat je er iets van snapt :slightly_smiling_face:

Kusje(L)

Jaaa ik snap het ! Dus; als er x² in een functie staat, dan is het zeker dat het een parabool wordt? Dus als er ook maar ergens een x² of 6x² of whatever staat wordt het een parabool? :grinning:

Nog een vraag: Stel dat de top van de parabool nou niet x = 0 is, hoe kom je er dan achter? Dus dat de functie zo is:
f (x) = 3x - 4 + x² + wortel5 - 8

Jaa, nu krijg je ook alles hoor :wink:

Ja als er ergens een kwadraat in de functie staat, is het een parabool. Ook al stort er een vliegtuig in of vergaat de wereld, het blijft een parabool :stuck_out_tongue:

Het antwoord op je vraag zal ik zo even posten, moet 'm zelf even nader bekijken :wink:

De top van de parabool kan je trouwens altijd vinden door verder te rekenen vanaf x=0, tenzij er niet x^2 staat, maar (x-getal)^2 of (x+getal)^2 :wink:

wat is het verschil tussen een domein een het bereik?
het de interval en iintervalnotatie whutever.
wat is dat?

Vanaf de rekenvolgorde die ik op school heb aangeleerd, wordt de som eigenlijk x² + 3x - 4 + √5 - 8
Dat kun je simpeler maken, dus dan wordt het:
x² + 3x + √5 - 12

De functie is nog steeds een parabool, haha, maar dat wist je al.
Om de top te vinden moet je zo te zien nog steeds verder rekenen vanaf x=0.
x^2 = 0 en 3x = 0, dus de top is √5 - 12.

Het verschil tussen deze en de vorige parabool is, dat:

1. De top komt nu nog lager te liggen
  2. De parabool wordt smaller door de 3x die er nu nog bij wordt opgeteld

Snapt u? :slightly_smiling_face:

Het domein is de laagste of juist de hoogste waarde van een functie die je kan hebben. Als je domein x ≤ 2 is, dan is de hoogste waarde die je voor x kunt hebben dus 2. Je kunt alleen maar 2 of lager hebben. Als je bijvoorbeeld bij deze functie x=3 zou nemen, zou er een negatief getal uitkomen, wat niet mag.

Bereik:
Alle uitkomsten die bij een functie uitkomen noem je het bereik.
Je kunt het bereik pas vinden als je domein hebt.

Kim oid heeft het beter uitgelegd :stuck_out_tongue:

Maarehm, ik ga nu mijn eigen huiswerk maken enzo, als er meer vragen zijn mag je me altijd noten :slightly_smiling_face:

Mochten jullie het je afvragen, ik zit in 4VWO en doe wiskunde B en wiskunde D. :stuck_out_tongue:

Huh? Ik wist niet dat je die allebei kon kiezen?

je kan zelfs geen wiskunde D kiezen zonder B…

Ik zit in 5havo, en doe Wisk A. ALLEEN MAAR kansberekeningen, en je raadt het al, dat kan ik nou JUIST niet =.=

Wiskunde laten vallen :open_mouth: kon ik dat maar!

O :pensive: