Het algemene Vavo topic

Aangezien er de laatste tijd veel topics over vragen over de vavo werden geopend leek het me handig om een algemeen topic aan te maken! Hier kunnen dan vragen en tips worden gesteld/gegeven.

Wat moet je weten?

• Uitbesteed houdt in dat je boeken etc. van je oude middelbare school krijgt als je meteen van die school naar de vavo wilt. Het kan zijn dat je maar een paar vakken wilt doen, of alle, maar je kan dan vragen of zij de boeken willen betalen.
  • Ook al staat op internet dat de vavo voor 18+ is, DIT IS NIET HET GEVAL! Ook als je jonger bent dan 18 jaar mag je naar de vavo.
  • Je krijgt een tegemoedkoming als je naar de vavo gaat, maar alléén als je een voltijdig vakkenpakket volgt. Ben je dus gezakt en wil je maar 2 vakken volgen, dan krijg je dit niet.

Meer info vind je op www.duo.nl

Huh? Ik heb afgelopen jaar ook vavo gedaan en kreeg wel een tegemoetkoming…

Oh met maar 2 vakken dan, bedoel ik

moet je op het vavo ook presenteren enzo?

Ik heb op het Deltion sprint gezeten in zwolle. (Deed vorig jaar TL, dit jaar HAVO gedaan)
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere scholen zit maar wij moesten wel presentaties houden
(o.a bij Nederlands, over je sectorwerkstuk en bij de andere talen)

Ik heb op VAVO gezeten in Leeuwarden. Erg leuke tijd gehad! :slightly_smiling_face:

Ik ga aankomend jaar vavo doen. Heb door ‘ziekte’ school niet af kunnen maken en ga nu beginnen met maatschappijleer, Frans en geschiedenis!

Volgens mij krijg je als je deeltijd doet, een eenmalige tegemoetkoming!

^ Klopt. €630 nogwat. Over het hele jaar, dus niet per maand.

Ik heb vorig jaar op deltion sprint gezeten en dit jaar op een andere school voor vavo (lang verhaal). Anyway, deltion sprint is echt geen aanrader. ::slightly_smiling_face:

Als je wordt uitbesteed sta je (vrijwel) altijd ingeschreven als voltijd leerling en krijg je ongeacht het aantal vakken gewoon maandelijks een tegemoetkoming.

Dus als je bent gezakt kan je gewoon maandelijks een bedragje binnenkrijgen… Alleen als je NIET wordt uitbesteed kan het zijn dat je niet maandelijks een tegemoetkoming krijgt. De landelijke norm is dat je bij 8 vakken voltijder bent, maar sommige vavo’s kiezen ervoor leerlingen bij 5 vakken/20 klokuren per week in te schrijven als voltijder.

Ja, sowieso bij taalvakken als Engels en Nederlands, andere vakken niet of minder vaak denk ik. En bij biologie had ik dit jaar dat ik samen met iemand anders een verslag moest maken over een bezoek aan het park.

Logisch ook, want in je vervolgopleiding moet je deze dingen hoogstwaarschijnlijk ook kunnen.

Als je wordt uitbesteed, betekent dat dat je VO school je boeken betaald, je geen lesgeld hoeft te betalen aan duo (vaak wel vaktoeslag of inschrijfgeld, maar dat verschilt per vavoschool) en meestal behoud je je voltijd tegemoetkoming scholieren.

Ik zat dit jaar op ROC Mondriaan in Den Haag en dit is een van de weinige vavo’s met een slagingspercentage ver boven het landelijk gemiddelde. (mavo, havo en vwo allemaal 80% dit jaar, landelijk gemiddelde vavo is véél lager) en de schoolexamens waren zeker niet makkelijk, veel leerlingen klaagden over lagere resultaten dan op hun vorige school.
Maar hier gold, en waarschijnlijk ook op andere vavoscholen: meer doen dan in de les komen en opletten, en je huiswerk maken en toetsen goed te leren, hoef je niet te doen, dan slaag je heus wel. De meeste gezakten op mijn vavo zijn namelijk gezakt door henzelf, maar die mensen pikken ze er ook uit en mogen zich niet meer opnieuw inschrijven op deze vavo.

Ik heb niet alles hierboven gelezen, maar ik wil wel even mijn ervaringen met VAVO delen.

Ik deed VWO op het VAVO (volledig pakket). Ik kreeg van de middelbare school te horen dat ik 5 en 6 VWO in één jaar zou doen, maar het bleek dat ik ook 4VWO erbij moest doen. Dat was wel even heel erg stressen! Hoorde ook dat ik profielwerkstuk helemaal opnieuw moest doen, maar ik had stiekem een deal gesloten met mijn profielwerkstukbegeleider en het hoofd van de vavo-afdeling, dat ik gewoon mijn profielwerkstuk van havo mocht pakken en dan nog een beetje bewerken.

Het was echt HARTSTIKKE zwaar. Kwam ook omdat ik de enige was die een volledig pakket deed op VWO daar. Vééél huiswerk elke week. Soms ook presentaties voor Engels en Nederlands. Véél boekverslagen blablabla. Maar met een paar docenten van VAVO had ik wel echt een goede relatie (inclusief mijn mentor). Zij steunden mij echt heel het schooljaar en zij zagen mij niet alleen als een leerling, maar ook gewoon als een persoon (weetje wel als een vriendin). Dit heeft wel ontzettend geholpen. Ik had alleen geen sociaal leven meer… elk weekend huiswerk maken en thuis zitten voor een schooljaar lang (sommigen mensen kunnen naast zo’n zwaar schooljaar ook nog een dik sociaal leven hebben, helaas heb ik niet de benodigde concentratie en time-management).

Anywayss… het was een zwaar jaar en ik keek heel het jaar uit naar de diploma-uitreiking. Die was wel echt leuk georganiseerd enzo, met rode loper, wijn, beste leerlingen in zonnetje zetten, VVV-bonnen die je kunt winnen etc etc… En ik heb ook zo een geweldige vrienden daar gemaakt!!

Samengevat: het was eigenlijk hartstikke kut, maar toch wel leuk. Ik mis het stiekem wel.

Nou dat was het! Hopelijk was het useful! Adios!

PS: er was wel heeeeel weinig tijd voor voorbereiding op de centraal examens en ik had het idee dat sommige SE’s onder de maat waren (vergeleken met mijn middelbare school). Niet dat dat erg is ::slightly_smiling_face:

Ik heb een vraagje. Ik doe nu een opleiding. Ik heb mijn middelbare school afgerond met vmbo-t. Nu wil ik eigenlijk toch wel graag mijn havo diploma erbij halen, maar ik doe dus al een andere opleiding.
Is het mogelijk om naast mijn opleiding, een thuis studie oid te doen om als nog havo te kunnen halen?

Hoe zit het nu met een studenten OV, ik word in september 19, is het nu nog steeds niet mogelijk om er éen aan te vragen voor Vavo? ><

De instelling waar ik zat had wel een aanwezigheidsplicht. Maar je kan op een vavo-instelling vaak wel avondlessen volgen, dus dat is een mogelijkheid. Als je het echt allemaal thuis wil doen kan je ook bij het LOI terecht ofzo.

Nee helaas… Dat is omdat de vavo nog steeds onder het voortgezet onderwijs valt. Eigenlijk ook wel logisch maar minder leuk als je niet vlak bij school woont en je de bus/trein moet nemen. :cold_sweat:

Oke bedankt!

Heeft er iemand ervaring met een opleiding + Avondlessen volgen?

Ik ga aankomend schooljaar naar het Deltion Sprint Lyceum, hoe is de overstap van TL naar HAVO jou bevallen? En hoe beviel de school?

Ik ga nu naar het Rijnmond College in Rotterdam. Iemand ervaringen daarmee? Of iemand die er ook heen gaat?

Ik ga volgend jaar naar havo doen op de vavo in Venlo!