Het algemene Tussenjaar - Gap Year topic!

Hoi!

Ik ging zoeken of er al eerder een tussenjaar topic ergens in de forum stond, maar helaas was die er niet.
Dussss bij deze:

:beer:

Zit je momenteel in een tussenjaar?
Heb je een tussenjaar achter de rug?
Twijfel je zelf of je een gapyear te nemen?
Heb je tips? Die zijn uiteraard welkom!

Gooi je ervaringen/vragen in de groep

Fijn topic!

Ik twijfel of ik een tussenjaar neem na mijn examens of niet. Wil niet reizen oid maar gewoon een jaar rusten, (part-time)werken, vrijwilligerswerk, sporten, bezig zijn met hobby’s en mn cv oppimpen.

Maar ik weet niet of dat een goed idee is :’)

En ts zit jij in een tussenjaar? Zo ja wat doe je in je tussenjaat en waarom heb je gekozen voor een tussenjaar? (Als ik dat mag vragen ofc)

But ofcourse!

Het was voor mij geen bewuste keuze, dus ik zag het helemaal niet aankomen. Ik was niet toegelaten op de academie en had geen plan B - HBO studie, dus het werd een gap year. Ik heb de eerste 6 maanden van m’n tussenjaar veel gedaan. Van werk tot aan cursussen en paar weken reizen. Maar, ik moet nog tot september en nu merk ik dat het enorm lang gaat duren en super saai aan het worden is haha

Dus tip: Voorbereiding is echt nodig voor een tussenjaar! Alvast uitvogelen wat je allemaal wilt gaan doen

Een tussenjaar is dit voor de helft te noemen, want ik ben vorige week gestopt met school omdat mijn wil om te leven en au pair te gaan doen in het buitenland te groot is plus mijn motivatie voor school helemaal weg was. Ik vertrek wel pas in april, en écht ik raad iedereen aan goed te plannen wat je in die tijd gaat doen.
Ik verveel me nu al omdat ik me niet erop voorbereid had om nog een bijbaan erbij te hebben voor toch wel 5 werkdagen te hebben en maar 2 dagen werk nu. Je moet echt weten hoe jij je tijd invult en productief houdt en ook jezelf sociaal blijven houden om je niet alleen te gaan voelen etc. Maar ik raad zoiets vooral aan als er plannen in het leven zijn die alleen uitgevoerd kunnen worden als je nog geen eigen woning hebt etc

Geen ervaring maar ik wil het ook gaan doen als ik klaar ben met studeren en voordat ik ga werken. Ik ben als het goed is in juli afgestudeerd en ik twijfel heel erg om op reis te gaan. Backpacken. Ik wil graag naar Noord/Zuid Amerika. Chili zou ik bijvoorbeeld ontzettend tof vinden met de auto maar ik durf niet alleen.
Australie en Nieuw Zeeland wil ik ook ontzettend graag naartoe. Hoe hebben jullie uiteindelijk besloten om te gaan?

Leuk dit topic!
Ik doe volgend jaar examen en daarna wil ik een opleiding met een numerus fixus gaan doen. Nu is er natuurlijk de kans dat ik niet toegelaten wordt, en ik twijfel om dan een jaartje een andere studie te gaan doen (maar dat kost extra geld…), of om een tussenjaar te nemen. Het jaar daarna ga ik dan weer toelating doen bij de studie van mijn eerste keuze. Ik ben alleen zo bang dat een jaar zonder opleiding ‘leeg’ voelt, ook al valt er natuurlijk genoeg te doen. Daarnaast wil ik eigenlijk best graag uit huis, maar ik denk dat dit moeilijk wordt tijdens een tussenjaar. Iemand tips/ervaring?

Ik heb nu een tussenjaar, ook omdat ik vorig jaar niet toegelaten ben. Heb zeker geen spijt, ik werk zo’n 30 uur in de week en verder train ik zo’n 6-8 uur per week. Wel mis ik het sociale een beetje. Mijn vrienden/oud klasgenoten, die ik vorige jaren nog elke dag zat, hebben allemaal hun eigen, nieuwe leven, studeren, wonen op kamers enzovoorts. Doordeweeks kunnen zij dus sowieso nooit afspreken, dus dan ben ik altijd “alleen”. Maar ik heb wel fijne collega’s, dus op de momenten dat ik werk, heb ik eigenlijk wel een soort van vrienden.
Verder wil ik supergraag naar Indonesië, (iets meer dan) een maandje backpacken. Maar daar twijfel ik nog een beetje over, omdat ik het best eng vind om alleen te doen

Dit zal je uiteraard hebben als je school gewend bent en ook gewoon graag wilt doorstuderen. Maarja like i said, vooral je tijd proberen te vullen (hoe moeilijk het ook kan zijn want heb er nu zelf ook moeite mee)

ahhh zuur dat je niet bent toegelaten vorig jaar. Hopelijk wordt je dit jaar wel toegelaten!

Hmmm waarom vindt je het nu saai worden? Ik bedoel meer, je kan nu toch nog steeds cursussen, reizen, werken etc.? Of vind je dat op de lange termijn niet meer leuk?

Mij lijkt een tussenjaar heerlijk en ik heb ook veel dingen die ik wil gaan doen. Maar ben toch bang dat ik me ga vervelen. Ook al verveel ik me niet snel :’)

Ik beslis pas in april of ik wel of geen tussenjaar ga nemen en dan ga ik mijn plannen uitvogelen.
Tot nu toe denk ik hieraan:

• Baan van 15-25 uur.
  • Vrijwilligerswerk 5-15 uur.
  • Paar weken op vakantie gaan.
  • Alle boeken lezen die ik wil lezen maar nooit tijd voor heb :’)
  • Elke maand sowieso een dagje weg in NL.
  • Trainen 2x per week (nu bijna nooit tijd voor).
  • Thuis sporten en hardlopen.
  • Weer gitaarlessen nemen en dus ook elke dag minimaal een half uur spelen.
  • Een aantal cursussen doen die te maken hebben met de studie die ik wil gaan doen.
  • Mezelf ontwikkelen op gebieden die ik zelf interessant vind. Dit klinkt best vaag maar ik heb het meer over onderwerpen die mij erg interesseren maar waar ik nu geen tijd voor heb. Denk dat dit de ene week 10 uur gaat zijn en de andere week bijv. 2 uur.

Zo dat was het wel een beetje. Ik denk oprecht dat ik dit een jaar lang kan doen zonder me te vervelen. Ik wil ook niet té veel doen want de bedoeling is wel om ook lekker rust te hebben in mn tussenjaar.

Ik heb eigenlijk wat ik allemaal wilde doen al zo’n beetje gedaan. Ik heb voor de aankomende drie maanden wel wat kleins gepland en in de zomervakantie een summerschool die ik wil gaan doen voordat ik weer aan een studie kan beginnen.

Maar ik bedoel, momenteel zit ik in een fase met heeel veel dagen zonder planning. Dan merk je dat het opgegeven moment echt zoeken is om iets uberhaupt te kunnen doen. Heel vaag sorry

Je hebt al een mooi lijstje, dan zal een Gap Year voor jou een leuke ervaring worden!