Het algemene menstruatietopic

heey ik heb ook een vraag.
Ik ga volgende week op uitwisseling naar frankrijk en daar gaan we paardrijden en raften enzo, alleen ik moet volgende week ongesteld worden. ik heb alleen nog nooit een tampon ingedaan en ben egt zenuwachtig dat het fout gaat ofzo, alleen maandverband is niet handig als we dus dat soort dingen gaan doen… heeft iemand tips hoe je goed een tampon in kan doen…??

Ben je aan de pil? Zo nee, dan raad ik je aan Primolut te halen bij de dokter. Die stelt je menstruatie uit. Dan zit je er niet mee :slightly_smiling_face: Gewoon even de dokter bellen en je verhaal uitleggen. Of ga je maandag al? Want dan kan dat niet meer.
Probeer te ontspannen (uitademen helpt vaak, dan kun je je spieren minder goed aanspannen) en de tampon scheef naar achteren in te brengen, niet recht omhoog.

Hey!

Kun je Primolut gewoon bij de apotheek halen of moet je echt op recept van de dokter?

Nee hoor dat hoeft niet elke keer. Het is niet zo als je van de glijbaan afkomt en uit het water gaat om er nog een keer af te kunnen dat je dan weer een nieuwe in moet.

Ik heb nu voor de vierde maand op rij een soort van menstruatie maar dan met alleen een bruinige afscheiding. Er zit steeds precies een maand tussen en heb ook buikkrampen maar echt ongesteld is het ook niet want het is geen bloed en het is niet heel veel afscheiding.

Iemand die dit herkent ? Ik ben trouwens 16 jaar, wel mager (licht aan mijn bouw ) kan het daarvan zijn ? Ik ben niet aan de pil

Nee je moet de doktersassistente even bellen. Ik hoefde de dokter niet te zien hoor, maar de doktersassistente moet het recept regelen.
Officieel moet je er wel mee beginnen 3 dagen VOOR je verwacht ongesteld te worden, dus als het wat eerder is, zul je misschien moeten liegen.

beetje laat maar een tampon kan gerust 3-5 uur blijven zitten. Ook als je gaat zwemmen. (alleen af en toe even checken of het touwtje niet buiten je bikini hangt)

Hey!
Dit zijn mijn tips:

1. In een wc papiertje+plastic zakje of dieje kunt oprollen in je tas proppen en later weggooien. Bij bijna iederen wie ik kom is de wc dichtbij de deur en de kapstokken dus dan kunt je t onopvallend in je jas/tas stoppen
  2. Als je wilt dat niemand het ziet kun je die van libresse ook gewoon in je broekzak stoppen, en als je wilt dat ze dat niet zien, zorg dan dat je een vest aan hebt en het in je kontzak propt .

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan bij wie het is, bij een goede vriendin/tante etc. is het al minder ongemakkelijk.

Ik zit al een tijdje aan de pil. Alleen sinds ik de pil slik ben ik alleen maar erger ongesteld geworden en in de eerste paar dagen heb ik ook heel erg last van me rug, en hele erge buikpijn dat ik zowat niks kan. Ik heb alles om een zwaardere pil gevraagd maar dat mocht niet. De laatste tijd ook vaak doorbraakbloedingen… Nu las ik ook iets mensen met een hèvige menstruatie iemand anders hier ook problemen mee? Ik hou nu een menstruatie kaart bij maar daar zit ik eigenlijk al over heen met wat normaal is en dat in 2 dagen.

'T is wss een stomme vraag maar ik ben al een tijdje ongesteld,
Ik denk nu 2 maand ofz. Maar ik ga dus in de zomer naar Kreta
En als ik ongesteld ben kan ik dan gewoon zwemmen of moet ik
Echt een tampon ik heb dit namelijk nog nooit gebruikt en het lijkt
Mij zo pijnlijk en raar enz. En sommige zeggen je moet gewoon aan
Je moeder vragen om het er de eerste keer in te steken
Sorry hoor heb ik echt geen zin in

Dat is natuurlijk lastig, maar je kunt het best indd tampons kopen.
Koop de kleinste variant van Ob, en dan valt het hartstikke mee.
Ik zou als ik jou was even voordat je op vakantie gaat even een keertje proberen om een tampon te gebruiken. De eerste keer is altijd spannend, maar daarna went het vanzelf!

Oke ik heb even een vraagje, ik ben wel nieuwsgierig.
Ik voel het als ik in mijn vruchtbare periode zit, dus rond mijn eisprong heel precies. Ik voel mijn eisprong daarbij ook, maar voel ook dat op de een of andere manier mijn weerstand iets minder is. Vaak heb ik ook een heel klein beetje bloedverlies, of bruin slijm. Ik vroeg me af of meer meiden dit zo ervaren!

He, ik heb ongeveer anderhalve maand geleden de mirena spiraal laten zetten. Dat was op de laatste dag van mijn menstruatie. Nu is het zo dat ik gelijk na het zetten van de spiraal drie weken achtereen ongesteld ben geweest. Tussendoor een weekje niet en nu is het weer een week aan de gang. Weet iemand hoe lang het duurt voor je niet meer ongesteld word, of in ieder geval weer normaal.

japp, gewoon inlegkruisje er in… meer kan je niet doen denk ik

Vanaf de week voordat ik ongesteld moet worden ben ik echt vreselijk vermoeid. Ik ben normaal ook vermoeid maar dat is dan 3x zo erg. Nu vroeg ik me af of meerdere mensen dat hebben en of ze iets hebben wat je iets fitter laat voelen. De pil wil ik liever niet, maar als iemand ervaring heeft?

Ik zit daar ook een beetje mee, maar ik gebruiken sinds kort tampons! Gewoon de kleinste maar van OB. Echt een aanrader, als je hem er goed indrukt (klinkt heel ranzig, sorry) voel je er niets van! Omdat je het niet echt voelt zitten moet je het niet vergeten het bijtijds te verschonen. In de zomer ga ik dit gwn gebruiken en dan kan je ook lekker zwemmen!

Kan een half jaar duren!

Hoi, in het begin van brugklas vorig jaar ben ik voor het eerst ongesteld geworden. In dat jaar nog 3 keer ofzo. Nu ben ik steeds tot december 2014 (bijna) elke maand ongesteld geworden. Mijn laatste keer was vlak voor kerst. Maar nu ben ik het nog steeds niet geworden. Ik ben 14 jaar en ben niet veel aangekomen of afgevallen dus daar ligt het niet aan. Iemand zei een keer dat je onvruchtbaar zou kunnen zijn? Wat moet ik nu doen? Of is dit niks erg?

Kan geen kwaad hoor, je bent pas kort geleden gaan menstrueren en dan is het vaak niet zo regelmatig. Als je twijfelt kun je altijd nog even naar je huisarts.

Waarschijnlijk is er helemaal niets aan de hand hoor! :slightly_smiling_face: Ik werd op mijn 13e voor het eerst ongesteld en was het nooit regelmatig geweest tot ik op mijn 18e de pil slikte. Ik heb zelfs een keer 4 maanden op mijn menstruatie moeten wachten (ik was toen 17). Bij elk meisje is het gewoon anders. En als je na een tijdje nog heel erg twijfelt, kun je altijd nog langs de huisarts.