Het algemene ''Ik wil een nieuwe laptop, tips?'' topic

Aangezien de laatste tijd veel nieuwe topics worden geopend met de vraag welke laptop goed is etc. leek het mij handig om een algemeen topic aan te maken. Vanaf nu kun je hier al je vragen/wensen vertellen en dan kan de rest een advies geven.

Hoe weet ik welke laptops er zijn?
http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/
Handige site om te zoeken. Stel je voorkeuren hier in (prijs, gewicht, schermgrootte, processorgrootte, etc.) en kijk wat er uit komt. Kies hier wat dingen uit en lees er wat over op andere sites. Er staan vaak ook reviews bij en de goedkoopste webshop wordt genoemd.

Wat maakt een laptop snel?
Een veel gemaakte fout is dat mensen het verschil niet weten tussen geheugen en opslag. Opslag is het aantal gb dat je kunt opslaan op je laptop en het geheugen (wat bij een laptop vaak tussen de 1gb en 4gb ligt) is iets wat bepaald hoeveel dingen tegelijk je laptop kan draaien en hoe zwaar deze programma’s kunnen zijn.
Wil je alleen internetten en tekstbewerkers gebruiken? Dan heb je aan 1-2gb genoeg. Wil je films kijken, photoshop gebruiken, Sims 3 spelen; ga dan voor 2+, dan kun je alles soepel draaien.

Hoeveel opslag heb ik nodig?
Dat ligt helemaal aan jezelf. Heb je veel schooldocumenten die je wil op slaan, sla je graag veel foto’s op? Kijk op je huidige computer hoeveel je nu in gebruik neemt. Mocht het te weinig blijken is er natuurlijk altijd de optie om oude documenten of foto’s op een externe hardeschijf te zetten.

Wat is het verschil tussen een laptop/notebook/chromebook?
Een laptop is precies wat het lijkt, een draagbare computer die je op je schoot kunt zetten. Een notebook is een draagbare computer die je wel op je schoot kunt zetten maar hier niet voor gemaakt is. Neem nu bijvoorbeeld een macbook, dit is ook een notebook. MacBooks zijn ervoor gemaakt om hun warmte kwijt te kunnen door het doorgeven aan een volgend onderwerp. MacBooks kunnen erg heet worden aan de onderkant en zijn dus niet geschikt voor een lange tijd op je schoot. Een chromebook is een laptop met een besturingssysteem van Google. Het heeft iets weg van een kruising tussen een tablet en een laptop qua gebruik. Het is erg versimpeld, je kunt er op tekstverwerken en surfen maar je kunt er niet alles op installeren. iTunes, Word en Skype werken er bijvoorbeeld niet op maar de eigen alternatieven van Google; Drive, Hangouts en bijvoorbeeld ook Spotify werken wel.
Met een chromebook heb je dus minder vrijheid maar het is wel allemaal erg simpel en makkelijk.

Dit lijkt me inderdaad handiger, ja.

ik heb een macbook air nogwat hahah. moet zeggen: werkt erg snel en je kan er goede foto’s mee maken.

Wat voor laptop raden jullie een digibeet aan?
Ik heb het niet voor school en werk nodig. Ik ga het voor administratie, internetten en verhalen typen gebruiken en muziek downloaden.
Er moet iets van excel, word en spellingscontroler op kunnen. En een 14 inch beeldscherm en het moet niet te zwaar zijn. Mijn buget is 400 euro.
Ik zat al aan een chromebook te denken. Alleen klopt het dat je geen muziek kan downloaden? Ik wil wel muziek op mijn mp3-speler kunnen zetten.
Films downloaden doe ik nooit en spelletjes speel ik op mijn tablet, dus daar heb ik hem niet voor nodig.
Waar moet ik allemaal opletten bij het kopen van een laptop? En wat zouden jullie mij aanraden?

Misschien kan dit in de beginpost;

Hoe weet ik welke laptops er zijn?
http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/
Handige site om te zoeken. Stel je voorkeuren hier in (prijs, gewicht, schermgrootte, processorgrootte, etc.) en kijk wat er uit komt. Kies hier wat dingen uit en lees er wat over op andere sites. Er staan vaak ook reviews bij en de goedkoopste webshop wordt genoemd.

Wat maakt een laptop snel?
Een veel gemaakte fout is dat mensen het verschil niet weten tussen geheugen en opslag. Opslag is het aantal gb dat je kunt opslaan op je laptop en het geheugen (wat bij een laptop vaak tussen de 1gb en 4gb ligt) is iets wat bepaald hoeveel dingen tegelijk je laptop kan draaien en hoe zwaar deze programma’s kunnen zijn.
Wil je alleen internetten en tekstbewerkers gebruiken? Dan heb je aan 1-2gb genoeg. Wil je films kijken, photoshop gebruiken, Sims 3 spelen; ga dan voor 2+, dan kun je alles soepel draaien.

Hoeveel opslag heb ik nodig?
Dat ligt helemaal aan jezelf. Heb je veel schooldocumenten die je wil op slaan, sla je graag veel foto’s op? Kijk op je huidige computer hoeveel je nu in gebruik neemt. Mocht het te weinig blijken is er natuurlijk altijd de optie om oude documenten of foto’s op een externe hardeschijf te zetten.

Wat is het verschil tussen een laptop/notebook/chromebook?
Een laptop is precies wat het lijkt, een draagbare computer die je op je schoot kunt zetten. Een notebook is een draagbare computer die je wel op je schoot kunt zetten maar hier niet voor gemaakt is. Neem nu bijvoorbeeld een macbook, dit is ook een notebook. MacBooks zijn ervoor gemaakt om hun warmte kwijt te kunnen door het doorgeven aan een volgend onderwerp. MacBooks kunnen erg heet worden aan de onderkant en zijn dus niet geschikt voor een lange tijd op je schoot. Een chromebook is een laptop met een besturingssysteem van Google. Het heeft iets weg van een kruising tussen een tablet en een laptop qua gebruik. Het is erg versimpeld, je kunt er op tekstverwerken en surfen maar je kunt er niet alles op installeren. iTunes, Word en Skype werken er bijvoorbeeld niet op maar de eigen alternatieven van Google; Drive, Hangouts en bijvoorbeeld ook Spotify werken wel.
Met een chromebook heb je dus minder vrijheid maar het is wel allemaal erg simpel en makkelijk.

Voor mijn studie heb ik een laptop nodig. Hij moet minimaal 15’’ inch beeldscherm hebben, en een 5 processor?
Ook moet ik hem mee naar school kunnen nemen, dus hij moet niet 3kg wegen ofzo, want dat is me toch echt een beetje te zwaar.

Heeft iemand een idee welke laptop goed is qua merk en handig mee te nemen? (liefst ook niet te duur, niet boven de 800 euro in ieder geval)

alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ik twijfel nu tussen twee laptops.

De eerste is een Sony Vaio: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/SONY-Vaio-Fit-15E-SVF1521T4EB-Zwart,10259,482723,1043398.html?langId=-11

Hij is 900 euro, 15,5 inch (ik snap niet waarom Sony er ,5 en niet ,6 van maakt maar ok), i7 processor van de 3e generatie, 1 TB opslag, 8 GB ram, full HD touch screen. En hij is ook nog eens heel mooi, maar dat is niet zo belangrijk haha.

Andere laptop is van Lenovo: https://www.mycom.nl/laptops/notebooks/513590/lenovo-ideapad-z510-00807

690 euro, 15,6 inch, i5 processor van de 4e generatie, 1TB opslag en 8GB ram, en een full HD scherm. Niet touch, maar wel mat (waarmee ik dus buiten kan zitten zonder dat het scherm reflecteert).

De Vaio is een stuk duurder dan de Lenovo, maar hij heeft wel een i7 processor ipv een i5 (al is de i7 dus gen 3 en i5 gen 4, dus misschien is er geen verschil verder. Bovendien is een i7 processor misschien ook te veel van het goede, ik heb het echt niet nodig), touch screen en hij is wat mooier.

Maar de Lenovo is een stuk goedkoper, en het scherm is mat waardoor ik er lekker buiten mee kan zitten. Ik vraag me af hoe veel touch screen nou toevoegt.

Ik heb er zelf ook niet zo veel verstand van, maar als iemand een beetje advies zou kunnen geven of zou kunnen zeggen wat zij zouden kopen, dan zou ik dat erg op prijs stellen!

Ik hoor altijd heel veel positieve dingen over lenovo laptops…

Klopt! Maar ook over Sony Vaio laptops. Onze ‘huislaptop’ is ook een Vaio en daar zijn we nu na zo’n 5 jaar nog heel tevreden over!

Nog iets: de Lenovo is 2,2 kg en de Vaio 2,5. Nu is lichter beter, want ik wil hem ook vaak mee kunnen nemen, maar scheelt 300 gram echt veel of niet?

Ik heb ook een laptop nodig voor sims 4 en school.
Geen flauw idee welke laptop sims 4 kan hebben

Sorry maar helemaal niemand in dit topic doet ergens moeite voor?

1. Zoek de minimale vereisten van de sims 4 op. (G-O-O-G-L-E.) 2. Gebruik de link uit de >BEGINPOST< om te kijken welke laptops aan die eisen voldoen.

Woopdifuckingdoo je hebt je antwoord. Is dat nou echt zo moeilijk?

Even een upje voor dit topic.

Hoe zijn jullie ervaringen met dell laptops? Ik heb een dell gezien met hele goede specificaties voor zeer weinig geld, maar twijfel omdat ik best wel veel verhalen heb gehoord dat een dell gewoon niet zo lang meegaat. Google gaf me er niet echt een duidelijk antwoord op, dus vandaar dat ik het hier nog een keer probeer.

Voor 150/200 euro meer zou ik ongeveer diezelfde specs kunnen hebben in een asus, wat kan ik dan beter kiezen?

Vanavond begint BTW-actie bij de mediamarkt :upside_down_face:

2 gb werkgeheugen is trouwens wel echt weinig, ik raad zelf minstens 4gb aan, vooral als je chrome gebruikt, dat is een geheugen vreter.

Mijn vriend had een dell laptop, met plastic behuizing, die iets van 4 jaar meeging. Daarna was de accu kapot en kon hij hem alleen nog gebruiken aan de netstroom, en was hij heel traag geworden. Nu is dell gewoon een goed merk en is 4 jaar is niet heel slecht voor een laptop, dus als die dell niet te duur was en hij echt de specificaties hebt die je wilt kun je die zeker nemen.
Ik heb wel het idee dat asus laptops een beter koelsysteem hebben, ook vanwege de meestal metalen behuizing, waardoor ze dus misschien langer meegaan, maar ik heb die van mij pas 2 jaar dus kan er nog niet echt iets over zeggen. Zelf ben ik sowieso fan van asus haha dus ik zou zelf altijd die kiezen, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Touchscreen is niet echt hard nodig en zou ik zelf niet doen voor dat geld. Ik heb zelf een lenovo en die bevalt prima. Over de snelheid kan ik niks zeggen, maar je zou naar de modellen kunnen zoeken op tweakers. Daar staat altijd veel info, zoals de snelheid, op en reviews

Ik wil heel graag de sims 4 en kon daarvoor m’n zus dr oude laptop gebruiken, maar die is helaas te sloom! Echt super jammer want ik wil de sims al heel lang. Weet iemand een goede laptop voor de sims 4 die ook betaalbaar is? Ik neem ook aan het werk erbij dus de laptop moet dat wel allemaal goed aankunnen en niet nog sloom doen want dat is er vervelend… Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ik wil graag een laptop waarop ik met Adobe CS6 (tegelijk) kan werken (photoshop, indesign, illustrator etc) Verder doe ik de standaard dingen zoals films/series kijken, facebook, youtube enzovoorts.

Ik zag laatst een laptop met 16 GB geheugen en 1008 GB intern geheugen. (900+ euro) Zelf denk ik dat dit teveel van het goede is, maar dit weet ik niet zeker…

Iemand ervaring met het tegelijk werken van Adobe programma’s?

Oh, dus ik zit eigenlijk veel te hoog haha! Dankje voor je reactie!