Het algemene 'gezonde recepten'-topic

@Kim: ik zou jouw recept van die bonen-brownies wel willen hebben!

Memories, heb je heel toevallig instagram? Ik post altijd alles daarop, een blog bijhouden was teveel tijd.

Precies, dit.

Ohhh, ik ben hier benieuwd naar!

Misschien is het leuk om eens in de zoveel tijd een van je recepten te plaatsen? Ik ben namelijk wel erg benieuwd naar je recepten!

Vooruit dan maar haha

Protein brownies:

• 240gr uitgelekte zwarte bonen (een blik)
  • 75gr magere kwark
  • 2 ei
  • 2tl bakpoeder
    -2tl kaneel
    -60gr eiwitpoeder of havermoutmeel
    -40gr cacao
    -1kleine banaan
    + stevia of honing als je het zoeter wil hebben.

Mix/blend de banaan als eerst en doe er de bonen bij , zorg dat het een glad mengsel is want stukjes boon is niet lekker. Het is normaal dat je de velletjes niet helemaal gemixt krijgt. Voeg nu de andere dingen toe en mix nog even. Doe het in een brownie vorm (ik weet niet of invetten nodig s bij andere, ik heb een anti aanbak laag). Bak voor 17min op 180 graden.

Macros als je 12 stukken hebt (eiwitpoeder) : 71cals, 6gr koolhydraten, 8gr eiwit, 2gr vet.
Als je havermoutmeel gebruikt zal je meer koolhydraten hebben en zo ongeveer 2gr eiwit.

Yeahhh, nu ben ik blij, want dit klinkt maar al te lekker! Bedankt voor het delen van je recept!

Je proeft helemaal niets van de olijfolie aangezien de smaak van de kaneel en banaan dit overheersen omdat het maar zo weinig is. Olijfolie is dus prima.

Zelf zou ik ook geen roomboter toevoegen aan mijn recept omdat dit in verhouding veel meer verzadigde vetten bevat en deze vetten nuttig ik liever op een andere manier. (en zo min mogelijk.)

Wauw ziet er lekker uit, dankje!

Bedankt Solarta voor je antwoord. Dat de kaneel en de banaan de olijfolie smaak overheersen klinkt inderdaad logisch. Even een ander kort vraagje aan jou: waarom nuttig je zo min mogelijk verzadigde vetten?

Kom op met die recepten, haha!

1. De gang: lunch/avondeten
  2. De soort: Visgerecht, italiaans
  3. 450 calorien per persoon
  4. Eiwitten 23g, Koolhydraten 65g, Vetten 11g (per portie/per persoon)
  5. Aantal personen/portie’s: 4

Benodigdheden voor 4 personen:
2 kilo vongole
350g spaghetti
4 eetlepels olijfolie
5 teentjes knoflook
2 rode pepers
bosje peterselie

Zet een pan met water op en kook de spaghetti hierin. In de tussentijd bereid je de vongole (je kan ook kokkels nemen als vongole niet verkrijgbaar zijn). Zet de vongole een 10-15 minuten in koud water en was de schelpen, verwijder eventuele kapotte schelpen. Hak de knoflook en de pepertjes klein. Zorg voor een olijfolie van goede kwaliteit en smaak en fruit hierin de knoflook en de olijfolie aan. Voeg de gewassen vongole toe aan de pan en bak ze op hoog vuur zodat de schelpen opengaan (ze lijken soms allemaal open terwijl er nog een boel gesloten zijn. Let dus goed op en roer regelmatig door).

Het vocht uit de schelpen vermengt zich met de olijfolie en zorgt ervoor dat de knoflook en peper niet verbranden. Omdat de schelpen zeewater bevatten hoef je geen zout toe te voegen.

verdeel de pasta over de borden. doe bovenop een flinke portie schelpen en voeg wat van het schelpenvocht toe. Een beetje gesneden peterselie erover en klaar.

eet smakelijk.

PS. Ik hou van veel schelpjes en weinig pasta. Je kan ook meer pasta koken en minder schelpen gebruiken (een kilo voor 3-4 personen is ook voldoende, maar voor mij minder lekker. wel goedkoper), schelpen kosten meestal rond de 10-15 euro per kilo.

Lekker!!!

Al eens gehad?

Simple Pesto Salad

Gang: lunch/tussendoortje
Soort: vegetarisch
Calorieën: ongeveer 162 calorieën per portie
Voedingswaarden: de gegevens kan ik niet precies vinden, eventueel even opzoeken.
Aantal personen: 1

Ingrediënten:

• 10 cherrytomaatjes
  • een halve rode paprika
  • een halve gele paprika
  • 1 eetlepel pesto
  • 40 gram rucola zonder dressing
  • 1 ui

Bereidingswijze:

1. Was de rucola eventjes onder de kraan, zorg dat het niet meer zeiknat is (laat het even uitlekken) en doe het dan in een kom.
  2. Snijd de rode én de gele paprika eerst in repen en vervolgens in blokjes van ongeveer 1 centimeter bij 1 centimeter. Doe ook de blokjes paprika in de kom.
  3. Pak de cherrytomaatjes en snijd ze allen in de breedte door de helft. Doe de partjes tomaat in de kom bij de paprika en de rucola.
  4. Pel de ui en snijd hem vervolgens door de helft. Leg de helft met de doorgesneden kant op de snijplank en snijd hem over de lengte in drie repen, snijd er daarna in de breedte weer blokjes van. Doe dit ook met de andere helft van de ui en doe deze er ook bij in de kom.
  5. Mix alle groenten door elkaar.
  6. Daarna kun je nog een eetlepel (of iets meer naar smaak) pesto aan het mengsel toevoegen en dit ook weer goed door elkaar roeren tot er geen klonten pesto meer inzitten.
  7. Dit is het makkelijke receptje en eventueel kun je er (als je dat lekker vindt) nog enkele geroosterde pijnboompitten aan toevoegen.

Have a nice meal!

Nee, maar ik ben erg benieuwd en het lijkt me lekker!

Deze pancakes zijn echt lekker en gezond:
1 cup volkorenbloem
1 cup (amandel)melk
1/2 tl bakpoeder
1/4 tl bakingsoda
1/4 tl zout
2 tl suiker
2 el gesmolten boter (dit laat ik eigenlijk altijd weg, werkt ook prima)
1 el witte wijnazijn
1 ei

Eerst de melk met de azijn door elkaar roeren en even laten staan. Dan alle droge ingredienten door elkaar roeren. Dan ei door melkmengsel roeren, en dan samenvoegen met de droge ingredienten
Heeeeel kort door elkaar roeren met een spatel, er moeten nog heel veel klonten in zitten!

Bedankt voor je receptje en welkom!

Dankjewel en graag gedaan :slightly_smiling_face:

En nog een tipje, op youtube kun je filmpjes opzoeken van Laura Vitale, die heeft echt superleuke kookfilmpjes. Niet allemaal even gezond, maar alles is wel heeel erg lekker en niet moeilijk