Het Algemene Coeliakietopic

Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt.

Hallo iedereen!
Eerste wat je denkt: wat is coeliakie nou weer? Simpel.

Coeliakie (spreek uit: seuliejakie) is een ziekte. Iemand met coeliakie kan niet tegen gluten. Dat heet ‘glutenintolerant’. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut en in de meeste haver. Het zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Gluten zit ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier.

Voedsel met gluten zorgt bij mensen met coeliakie voor een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed doen.

Coeliakie is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat je antistoffen maakt tegen je eigen weefsels. Coeliakie komt nogal eens voor in relatie met andere auto-immuunziekten, zoals suikerziekte type 1 en schildklierafwijkingen. Alhoewel geen auto-immuunziekte, komt ook lactose-intolerantie geregeld voor bij mensen met coeliakie. Dat geldt ook voor botontkalking. Coeliakie is een veel voorkomende aandoening bij mensen met het syndroom van Down, het syndroom van Turner en het syndroom van Williams.

En ook…
Dermatitis Herpetiformis, een huidziekte. Dermatitis herpetiformis ontstaat net als coeliakie door een overgevoeligheid voor gluten. Niet iedereen met coeliakie heeft dermatitis herpetiformis. Maar omgekeerd heeft wel vrijwel iedereen met dermatitis herpetiformis beschadigingen in de dunne darm. Bij mensen met dermatitis herpetiformis zijn deze echter minder ernstig dan bij mensen met coeliakie.

Meer weten? Kijk op www.glutenvrij.nl

Waar is dit topic voor bedoeld?
Ik heb zelf coeliakie en ben benieuwd of er meer mensen op GS zijn die het ook hebben. Zo ja, dan is dit the place to be. Hier kunnen recepten uitgewisseld worden, vakantie-ervaringen, je kan elkaar wijzen op leuke restaurants/uitjes georganiseerd door de NCV/nieuwe producten, of die lekker zijn ja of nee… Kortom: alles waar “lotgenoten” behoefte aan hebben. Daarnaast kun je natuurlijk gewoon lekker kletsen over Coeliakie in het algemeen of je afreageren als je een baaldag hebt, of advies vragen over een bepaald product/feestje/etc.

Veel plezier!

Handig zeg ! zelf heb ik geen coeliakie en ik ken ook niemand die het heeft.
lijkt mij best wel moeilijk om te hebben zeg !

Ik ken wel een paar mensen, maar die zijn nu niet online geloof ik. Ach, ik zal het eens in de zoveel tijd uppen, zodat mensen weten dat het bestaat.

Het is best lastig, maar je leert er wel mee leven. :slightly_smiling_face:

Mijn zusje had glutenallergie, maar is er weer overheen gegroeid (kan dat?) en mijn oma had/ heeft ook glutenallergie.

Een vriendin van mij heeft het.
Het lijkt me erg lastig :astonished:

Ik werk op glutevrije markten.

:open_mouth: ik wist niet dat jij dat had!
edit: elke keer als ik dat woord lees, hoor ik in mijn hoofd ‘koelliejakkie’ xD

@justsayno Nee, dat kan niet. Dan moet je zusje iets anders gehad hebben, want Coeliakie is echt een ziekte waar je niet overheen groeit.

@n0rabo Waar zijn die markten dan precies? En is er binnenkort weer een?

@Pevensie meer mensen hoor, daarom heb ik er even bijgezet hoe je het uitspreekt :slightly_smiling_face: Overigens had ik het wel eens eerder gezegd, maar toen was jij er niet, geloof ik.

Mijn moeder kwam gisteren thuis met de mededeling dat ze denkt dat dit misschien hetgeen kan zijn wat mijn buikklachten al jaren veroorzaakt.
Ik weet het niet zo goed :confused:

Er is een hele grote markt in Vianen, die is 1x per jaar
ook zijn ook markten in Goes, Assen en in veel meer plaatsen. Alleen weet ik die zo even niet uit mijn hoofd.
Overmorgen is er trouwens een open dag in Twello, volgens mij is dat van Le poole, waarschijnlijk ken je dat wel.
De volgende markt weet ik zo niet, dat moet ik even aan mijn vader vragen.

Ja, dat ken ik. Als je de precieze data + locatie + tijdsitppen hebt van allebei dan zet ik ze meteen even in de beginpost!

haha ik denk heel de tijd koeliesjaaakie

Er is toch ook zoiets als gluten allergie? dat is anders dan coeliakie en daar kan je geloof ik wel over heen groeien want ik ken ook iemand die er over heen is gegroeid…
Lijkt me erg vervelend om te hebben.
Je moet dan altijd speciaal meel enzo kopen om bijvoorbeeld taart te maken enzo toch?

[i]een van mn clienten heeft het ook,
die heeft speciaal brood&koekjes,
ziet er altijd erg droog uit,
lijkt me niet echt lekker!

hopelijk weten jullie (mensen die het hebben),
lekkere recepten zodat je dat niet hoeft te eten![/i]

Ik weet wel dat er bij mij op mijn werk glutenvrij brood in de vriezer ligt. Upje!

Ik ben er op getest en had het gelukkig niet…

ik heb het zelf gelukkig niet en ik ken ook niemand die het heeft, maar het lijkt me heel vervelend. vind het wel raar dat je het zo raar schrijft…of uitspreekt…nouja, dat de spelling en de uitspraak nogal erg verschillen. nouja, iedereen die het heeft of ermee te maken heeft heel veel sterkte ermee.

Vriendin van mij heeft dat.
Door haar kijk ik altijd op producten of er gluten in zitten :’)
En we hadden standaard bitterkoekjes en witte chips voor haar in huis.

Day glutenvrije brood is wel echt super ranzig…
maa ik vind de cake wel heel lekker!