Het aantal uren Engelse les op de middelbare school moet worden verdubbeld?

Hello thereee,
ik heb binnenkort een debat nederlands, en daarvoor moet ik de volgende stelling voorbereiden
‘‘Het aantal uren Engelse les op de middelbare school moet worden verdubbeld.’’ Ik ben dramatisch slecht in debatteren en heb nu 1 argument bedacht ofso en dat is dat andere lesuren dan worden verwaarloosd.

Iemand argumenten? Voor/tegen maakt me niet uit, kan ze allebei gebruiken ! Alvast bedanktt :slightly_smiling_face:

Voor:

• Nederlands wordt amper gesproken door buitenlanders, terwijl Engels een wereldtaal is. Daarom is het essentieel voor communicatie in deze internationale samenleving dat je (als Nederlander) het Engels goed beheerst.

Tegen:

• Dubbele uren is geen garantie voor beter onderwijs - het is zinvoller om de ínvulling van de uren die we nu hebben aan te pakken en efficiënter te maken.
  • Daarnaast beslaat Engels al een groot aantal uren van het curriculum van de gemiddelde student (bij mij op het gym was het 2-3 uur per week dacht ik). Andere vakken zijn óók belangrijk en als we de workload van Engels omhoog gooien, moeten we dat ergens anders vandaan halen. Het is niet fair de nu al bijna overwerkte studenten nog meer werk te geven, dus dan zouden we die extra uren van andere belangrijke vakken moeten halen.
  • Meer uren = meer docenten nodig, of docenten langer nodig = kost geld. Terwijl we juist willen bezuinigen op onderwijs
  • Het Engels van de gemiddelde Nederlandse middelbare scholier is al beter dan het gemiddelde in Europa (heb hier geen bronnen voor behalve m’n eigen ervaringen). Als er niks drastisch mis is, waarom zou je dan zo drastisch ingrijpen? Besteed die tijd en energie liever aan andere vakken of zaken, zoals algemene studievaardigheden of loopbaanbegeleiding.

En ik verplaats dit even naar Nieuws, zodat het als discussietopic gebruikt kan worden. Het is niet helemaal de bedoeling dat je andere GS’ers je huiswerk laat maken, maar als we er een meer open discussie over kunnen voeren is het oké wat mij betreft

Ze kunnen beter stoppen met die vreselijke Nederlandse voice-overs. Als ze weer terug naar de originele talen gaan, leren vooral kinderen veel sneller Engels ipv het verdubbelen van de uren v Engelse les.

Uit eigen ervaring denk ik dat dit best een goed idee is. Ik heb vwo gedaan, maar toen ik op de universiteit aan de slag ging heb ik het echt heel erg moeilijk gehad. Alle boeken (en soms ook colleges) in het engels, daar was mijn niveau echt niet goed genoeg voor.

oh daar zou ik enorm blij van zijn
doe mij maar elke dag 7 uur lang engels

NO. please no.
(sorry, ik heb verder geen bruikbare argumenten)

Laat ze eerst het Nederlands van de scholieren verbeteren, want dat is de laatste jaren ook hard achteruit gegaan.

Hey, deze stelling is van het Lagerhuis debat haha, deze hebben wij uitgebreid besproken in de debatclub…

Voor:

• Engels is een taal die in heel veel landen gesproken wordt, het is belangrijk dat wij Nederlanders die taal goed beheersen.
  • Op school wordt nu te weinig aandacht besteedt aan het vak Engels.

Tegen:

• Tijdens de les maak je bijna alleen maar wat opdrachten uit je boek, hierdoor leer je niet zo zeer Engels spreken, maar leer je alleen maar de regeltjes.
  • Scholen moeten al bezuinigen, meer les betekent meer leraren, betekent meer kosten. Er kan beter aandacht worden besteed aan de leskwaliteit.

Voor; steeds meer opleidingen worden (deels) in het engels gegeven. Het zou zonde zijn als iemand de opleiding van zijn dromen niet kan doen vanwege het te weinig kennis van engelse taal.

Ik vind wel dat het niveau van de lessen Engels omhoog moet, want ik moet soms echt bijna huilen van het niveau dat leeftijdsgenoten hebben. Maar dat haal je niet per se door het aantal uren omhoog te schroeven, maar door goede docenten aan te nemen. En verder vind ik Engels ook heel belangrijk, maar ik vind Nederlands ook belangrijk (aangezien we nog altijd in Nederland wonen en Nederlands spreken), dus ik vind niet dat er op Engels meer nadruk zou moeten worden gelegd dan op Nederlands (ik weet dat dit nergens genoemd wordt, maar het niveau dat sommige mensen hebben in Nederlands is ook schrikbarend slecht).

Zou beter zijn in mijn geval. Ik ben van 4 uur naar 2 uur in de week gegaan en dat is erg weinig.

Ik moet zeggen dat ik af en toe nog schrik over hoe sommigen Engels spreken van mijn leeftijd of lager. Dus van mij mag het wel beter, maar dan moet je misschien kijken naar de kwaliteit van het Engelse onderwijs, want als die slecht is, dan heeft het verdubbelen ook geen zin.

En laten we eerst het Nederlands even verbeteren, want daar schrik ik nóg meer van.

ik zou zeggen dat het aantal uren op de basisschool juist omhoog moet gaan. en dat ze ook vroeger ermee moeten beginnen (ik heb zelf gewoon nooit geen Engels gehad op de basisschool, waardoor ik op de middelbare een behoorlijke achterstand had. maar dat is enkel mijn situatie natuurlijk)
Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je een vreemde taal oppikt.
het aantal uren op de middelbare school is wat mij betreft zo wel goed eigenlijk.

Tegen, zoals anderen ook al zeggen, de lessen moeten beter worden, niet meer. Ik heb in de onderbouw tweetalig onderwijs gehad. We leerden daar Engels vanuit het Engels, er kwam geen woord Nederlands aan te pas. Ik ben door deze drie jaartjes een near-native speaker. Ik zit nu in 6VWO en heb ‘reguliere’ Engels lessen, en ik vind het echt schrikbarend hoe slecht het Engels van mijn klasgenoten is. Een taal leer je niet door domweg woordjes en regels te stampen, maar door actief te gebruiken. De lessen moeten dus niet meer, maar anders. Hetzelfde vind ik trouwens toepasbaar bij Duits en Frans.

Mee eens :slightly_smiling_face:

Ik vind dat men eerder maar moet kijken naar een verbetering van alle taallessen op de middelbare school. Het is teveel leren uit boekjes en te weinig praktijkkennis opdoen (dus nuttige spreekvaardigheden, al is grammatica natuurlijk ook heel belangrijk). Geldt wat mij betreft niet enkel voor Engels, maar ook zeker voor Nederlands en andere moderne vreemde talen.

Ik denk dat leerlingen die moeite hebben met Engels en dus te weinig aan die 3 Engelse lessen per week hebben bijles moeten krijgen. Maar voor mensen die goed zijn in Engels en wel genoeg hebben aan die 3 uur per week zou het nogal onzinnig zijn. Die zitten dan 3 uur per week extra op school terwijl ze er niet veel meer van leren.

Ik vraag me ten zeerste af of je met 3 uur per week wel een taal echt kunt leren. Dan moet een leerling er sowieso naast school nog veel meer aan doen.