Herkenning?

(Ik weet niet of dit topic hier thuis hoort, anders mag ofc slotje)

Hoi,
Ik heb een paar dingen waarvan ik benieuwd of anderen dit ook hebben/meemaken

1. Dat je een soort toekomst droom hebt(heet Volgensmij devandu of iets dergelijks geen idee :bowing_man: )
    Je zit in een bepaalde situatie, je ziet of hoort iets, en dan denk je opeens: ik heb dit eerder meegemaakt, en dan begin je te denken en dan weet je echt niet meer wanneer, hoe, waar, en dat voelt heel leeg. Later kom je erachter dat je dat gedroomd hebt ofiets en dat dat echt gebeurd is. Like whuut.

2. Gezichten heel lang onthouden
    Gezichten onthoud ik heel lang, en zelfs mensen die gewoon voorbijlopen en niet opvallen. Bv: ik liep een x met mn vriendin door de stad, en we kletsten een beetje enzo, en als we de bocht om zijn pakte ze mn arm en zei: zag je die man met die groene jas? En ik kon hem precies beschrijven,terwijl ik helemaal niet op hem lette.

Herkennen jullie dit? Of ben ik gwn een geval apart?

Xx

Dat laatste herken ik wel een beetje denk ik. Ik wijt het maar aan het feit dat ik heel erg observeer en dan onbewust heel
veel in me op neem.

Bedoel je met dat eerste een déjà vu? Dat je (denkt) dat je iets eerder hebt meegemaakt?

Dat tweede heb ik juist totaal niet, ik zit met werk vaak achter de kassa en dan zeggen klanten wel eens dat ze iets vergeten zijn of ‘daar ben ik weer.’ Maar dan heb ik totaal geen idee dat ik ze eerder heb gezien :")

Volgens mij bedoel je bij het eerste een déjà vu: de ervaring dat je al iets een keer hebt meegemaakt. Er zouden verschillende verklaringen voor zijn, maar ik heb altijd ‘geleerd’ dat het zou gaan om een soort fout/kortsluiting/… in de hersenen waarbij een bepaald beeld eerst als herinnering wordt opgeslagen alvorens je je er bewust van wordt. Normaal moet dit dus omgekeerd gebeuren: je wordt je eerst bewust van een prikkel, pas daarna wordt het als herinnering opgeslagen.

Het tweede herken ik ook. Niet dat ik iedereen die ik tegenkom zit aan te staren, het is eerder iets onbewust.

Ja dat bedoel ik :wink: bedankt voor de info! Leuk dat meerdere mensen dit herkennen

Ja dat bedoel ik :wink: bedankt voor de info!

Ik heb dat eerste ook ja, vandaag nog. Heel irritant!

Omg ja zo herkenbaar dit!

Bijna alle vrienden van mij kennen déjà-vus of hebben tenminste een keer eentje mee gemaakt :wink: