Herkennen meer mensen dit? (structuur, chaotisch..)

Hi iedereen,

Iets waar ik heel veel belang bij heb, maar ook enorm veel moeite mee heb is structuur in mijn leven. Zo wil ik van alles en nog wat doen, maar merk ik dat ik dingen moeilijk vind om te combineren. Waardoor ik dus ook veel dingen snel los laat.
Nou dacht ik vandaag: ‘‘Het is maandag, nieuwe week, tijd om dingen op te pakken en weer de structuur in mijn leven te brengen’’… Ik heb de afgelopen weken (maanden) bar weinig gedaan, behalve series kijken haha, ik schaam mij er heel erg voor. Maar nu ik dus denk aan wat ik allemaal weer wil oppakken, kom ik niet verder dan eraan denken en dan vervolgens vast te lopen.

Ik denk dan bijv.: Ik ga een planning maken voor school en dan eraan werken de komende weken, en ik wil gaan sporten en dit wil ik dan iedere dag doen (30 day shred om even mee te beginnen), maar ik wil ook nog wat erbij doen. En ik wil ook meer gaan lezen. Ook wil ik het gezond eten weer oppakken, maar dan moet ik daar ook een structuur in vinden aangezien ik totaal geen vast ritme heb… dus dat betekent dat ik voor mijzelf eerst even uitzoeken wat ik allemaal kan eten voor elk eetmoment van de dag… maar hier zou ik dan ook de tijd voor moeten nemen om het uit te zoeken. En ook dat sporten moet ik even uitzoeken.
En ik wil een baantje vinden… en ook vrijwilligerswerk doen.
En en en ennn… in mijn hoofd voelt het echt als een grote chaos wanneer ik zo denk en aan de dingen die ik moet combineren. Ik bedoel… het lukt mij niet eens om geregeld mijn kamer op te ruimen.

Ik vraag mij af of jullie je hierin herkennen en/of tips hebben? Alles is welkom :slightly_smiling_face:

Ik heb hier ook heel veel problemen mee. Het enige wat ik doe is series kijken en Tumblr/Whatsapp/Girlscene/Kik. Ik eet troep, heb een sportschool abbonement maar ga maar 1x in de 2 weken of zo… Naja… Shitty dus.

Hee Falling, ik herken dit zeker. Ik ga ook van 0 doelen naar ineens alles willen oppakken op allerlei levensgebieden en dan het liefst meteen en natuurlijk “perfect”. Inmiddels heb ik geleerd dat het zo niet werkt maar die drang/dat enthousiasme blijf ik wel houden.

Praktisch gezien gaat het er denk ik voor jou vooral om dat je eens in kaart brengt wat je nou precies wil, wat wil je bereiken etc., gewoon dit allemaal opschrijven.
Daarna bedenk je wat het belangrijkste is nu: welke dingen zijn dringend in tijd en moeten eerst gebeuren? die doe je als eerste. Zo kun je van al je doelen een prioriteitenlijst maken.
Daarna gaat het er volgens mij om dat je bedenkt voor al die doelen welke dingen je er voor moet doen. Bijv. je doel is om gezond te eten, zoals je al zegt moet je dan eerst maaltijden bedenken, boodschappen doen, koken voor jezelf, enzovoort. Dit zijn eigenlijk allemaal subtaakjes op een to do lijst. Schrijf ook dit uit, zodat je een overzicht hebt.
Hierna is het zaak dat je de boel plant, wanneer ga je koken en wanneer ga je boodschappen doen? Zijn bepaalde taken op je lijst slim te combineren? etc.
EN dan de truc: je aan je planning houden :slightly_smiling_face: pak vooral niet teveel hooi op je vork in een keer, dan wordt het lastig om je doelen te bereiken.

Misschien heb je ook iets aan deze site: plannen | soChicken

Ik zou dit zelf zo geschreven kunnen hebben… Ik doe echt niks zinnigs.

Ik herken het in zekere zin. Zolang ik genoeg ‘verplichtingen’ heb (school, werk, afspraken) weet ik alles heel goed te combineren en kan ik m’n taken ook goed uitvoeren. Maar zodra ik dit niet of minder heb, zoals in de vakantie, vind ik het ook heel lastig om wat met m’n dag te doen. Ik neem me inderdaad wel voor om dingen te doen, maar zelfs simpele dingen zoals iemand opbellen kosten me dan al moeite.

Net zoals Flux zegt, opeens van geen structuur naar heel veel structuur gaan op één dag is niet te doen, en juist omdat je ineens zoveel van jezelf vraagt houdt dat jou tegen om überhaupt iets te doen. Discipline moet je trainen, en als je daar niet aan gewend bent kost dat tijd. Kies één of twee van de belangrijkste dingen uit en focus daar eerst op, en zo kun je stukje bij beetje steeds meer structuur aanbrengen in je leven.

Je wil echt veel te veel. Ga eerst je school op orde brengen, dat heeft prioriteit denk ik. Als dat gelukt is, ga dan pas bezig met je andere doelen. Schrijf al je doelen op en leg het blaadje weg. Dan is het uit je hoofd. Je kunt beter 1 doel goed doen, dan 10 half.

Soms heb ik dat ook, dan zeg ik tegen mezelf van: oke en vandaag gaan we elke dag gezond eten en genoeg water drinken en zon sport challenge doen en twee keer per week hardlopen en daar even een schema voor maken en bla bla bla.

en dan komt er niks van en denk ik fuck it yolo :beer:

Zou inderdaad gewoon beginnen met één/twee dingen tegelijk, bijvoorbeeld gewoon zon sport challenge doen en iets voor school! niet gelijk alles aanpakken maar gewoon stukje bij beetje kijken hoe het gaat :slightly_smiling_face:

Ik heb dit heeeel erg nu! Ik snak echt naar structuur en productiviteit en ben daar echt altijd mee bezig. Soms dan lukt het me ook echt om allemaal dingen te proppen in mijn leven met precieze tijden, waar ik me ook aan houd. Ik merk dan gelijk dat ik stukken gelukkiger ben. Maar ik zit momenteel in een dip waar alleen al bépalen wat ik wil/plannen me zo veel energie kost dat het me niet lukt. Volgens mij is het echt iets waar je gewoon net energie voor moet hebben/rust in je hoofd, anders lukt het niet.

Ik herken dit ook heel erg, vooral als alle vaste dingen zoals studie en werk wegvallen (zoals nu in de vakantie).

Kies eerst je prioriteiten - uit je verhaal maak ik op dat dat nu is: dingen voor school doen. Daarna kun je daarop aanvullen.
Ik vind het fijn om alles wat ik moet doen op te schrijven en daar vervolgens weer een to do lijstje bij maken. Als je wil kun er dan ook nog tijden bij zetten, bijv. 1,5u aan school, uurtje sporten, etc.

Wat anderen hierboven ook al zeggen: je gaat niet in 1 dag van complete chaos naar complete structuur. Succes :slightly_smiling_face:

Heel herkenbaar. Wat voor mij altijd wel werkt is een to-do lijstje maken met tijden erbij. Dus bijvoorbeeld:
Ontbijt 8:00 tot 8:30
Douchen 8:30 tot 9:15
En ja ook dat soort dingen zet ik er altijd op zodat ik niet met de andere in de war kom dat ik ineens veel minder tijd heb/dingen niet doe.
En wat ook al is gezegd, doe 1 ding tegelijk.
Wat bij mij ook altijd werkt is een soort vaste ochtend routine te hebben. Dus een begin van de dag dat iedere dag het zelfde is. Dit geeft voor mij al een stuk rust.

Maak een lijstje met alles wat je zou willen doen.
Selecteer daar maximaal 2 dingen van die je écht nu zou willen. En ga daarmee aan de slag.
Vraag mogelijk hulp als het even niet lukt.
Stel een haalbaar doel zodat je ook meteen kunt beginnen.
Houd je vorderingen bij.

Ik herken dit probleem, en bij mij was het opgelost toen ik me realiseerde dat ik te veel tegelijk wilde. Dit zit bij mij in de familie (mijn moeder en haar vader hebben dit ook heel erg).

Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is dat ik voor mezelf een lijstje maak met taken die ik per se móét doen die dag (bijvoorbeeld de konijnenhokken verschonen). Naast die dingen die ik per se moet doen, kies ik drie dingen die ik graag wil doen (bijvoorbeeld de nieuwste aflevering van Pretty Little Liars kijken of een rondje hardlopen). Op deze manier creëer je een overzicht en dat neemt het chaotische gedeelte weg.
Wat ook kan helpen, is om een aantal vaste dingen te doen op vaste tijden. Kies tijden die voor jou handig zijn, schrijf het op, zet timers, wat maar helpt om je eraan te houden.

Verder denk ik dat het een kwestie van discipline is, en dat is te leren. En voor zover ik weet is de enige manier om discipline te leren door het gewoon te doen en geen slappe excuses te verzinnen.

Heel veel succes! Er zijn genoeg chaoten die erin zijn geslaagd hun leven op orde te krijgen, dus ik weet zeker dat jij het ook kan!

herkenbaar maar probeer gewoon een to do lijst te maken per dag.

hou het realistisch en als het moeilijk gaat, bouw het op.
( waarom zou je aan iets beginnen als je elke dag 2 ur moet sporten bv… daar heeft niet veel mensen zin in als je elke dag nauwelijks wat doet)

begin met te schrijven wat erg belangrijk is,

probeer elke dag een halfuurtje te werken voor school.

en misschien probeer elke week 1 uur te sporten (je kan het ook opsplitsen tot een kwartiertje in de werkweek ofzoiets)