Herkend iemand dit ?

Ik weet niet of iemand dit herkend…
Ik maak me altijd heel erg zorgen : zoals op mijn werk (zorg) dan laat iedreen licht aan staan terwijl dat niet nodig is… thuis ook als iemand het licht zomaar aan laat staan… dat kan ook met gewoon een mobiel die in de oplader zit terwijl dat niet nodig is… Als de thuistelefoon altijd aan in het stopcontact zit… als mensen de verwarming hoog hebben staan… als mensen de tv om niets hebben aan staan als ze weg zijn… zo kan ik er nog wel 100 opnoemen.

Maar ik denk dan altijd gelijk aan dat Ijsberen dan problemen krijgen en dood gaan
ik denk veel aan het millieu altijd met dieren dat die dan dood gaan.
als ik water drink … dat dieren dan niks hebben enzo… ik word er gek van!!! :rage:

Alle kleine beetjes helpen dus als jij je beter voelt door zelf goed op te letten op het milieu door je lamp uit te laten of iets dergelijks, moet je dat absoluut blijven doen! Je schiet er alleen niets mee op door je druk te maken over anderen, dus wees in plaats daarvan trots dat jij er wel iets mee doet. :wink:

En aan blackrose; Als iedereen zo zou denken zou de wereld echt vergaan.

Goed om er mee bezig te zijn, maar het moet niet neurotisch worden.

Herkenbaar. Ik erger me er dood aan als mijn huisgenoot de verwarming super hoog zet, maar de deur wagenwijd open laat, of het licht aanlaat en ondertussen in een andere kamer zit.

Je moet je natuurlijk niet kapot stressen hierom, maar ik vind het wel een goede ingesteldheid.

Ik denk dat het belangrijk is om te relativeren.
Meer dan zelf een steentje aan dingen bijdragen kan je niet doen.
De ene persoon is heel secuur en de andere persoon rommelt maar wat aan.
Stressen schaadt de gezondheid probeer je niet te veel te ergeren aan wat andere mensen (in jouw optiek) verkeerd doen.
Jij bent je misschien wat bewuster van de dingen die zich in het leven afspelen en bekommert zich hier meer om. Andere mensen zijn hier minder mee bezig.

Het is goed dat je daaraan denkt, maar het moet niet ten koste gaan van je leven. Het is niet normaal dat je je al schuldig voelt om een glaasje water.
Probeer gewoon te doen wat je kunt doen, maar er zijn grenzen. Jij kan er helaas niet voor zorgen dat andere mensen ook milieubewuster worden, dus probeer je daar niet druk over te maken.

ik voel me wel heel slecht nu met dat ik vaak 12+ uur mn telefoon in de lader laat liggen naast me omdat ik geen zin heb om me armhélemáál 30 cm te bewegen naar het stopcontact, of dat ik de tv aan laat staan achter me zonder geluid met mn laptop open voor me als ik huiswerk moet maken en eigenlijk biede dus niet gebruik…
SORRY IJSBEREN!!!

Goed dat je zo aan het milieu denkt, en zoals hierboven al gezegd: alle kleine beetjes helpen.
Je moet het alleen je leven niet laten overnemen hoor (of in lichte mate :wink: ), maar als je bijv. iemand ziet die de verwarming altijd aan laat terwijl hij/zij boodschappen doet of zo zou je diegene daarop kunnen aanspreken .

Dit ja. Pas op dat het geen obsessie wordt.