Herkansingscijfer klopt (denk ik) niet, help!

Beste dames,

Vandaag heb ik helaas te horen gekregen dat ik niet in een keer ben geslaagd. Wel heb ik recht op een herkansing. Ik was uiterst verbaasd toen ik hoorde dat ik een 8,9 voor een willekeurig vak moest halen (wel een van de vakken waarin ik onvoldoende in had gescoord). Helaas kreeg ik niet te horen waarom ik zo een hoog cijfer moest halen. Dus ik dacht dat het lag aan mijn CE-gemiddelde. (Omdat waarom moet je anders zo een hoog cijfer halen?) Omdat ik voor 3 vakken net onvoldoende sta.

Want toen ik mijn ce-cijfers bij elkaar had opgeteld en door elkaar had afgetrokken bleek ik gemiddeld een 5,4 te staan afgerond.

Even mijn cijfers en vakken voor verduidelijking:

Nederlands: 4,5
Engels: 6,4
Geschiedenis: 5,8
Aardrijkskunde: 6,2
Wiskunde: 5,4
Economie: 5,4
Filosofie: 4,3
----------------------
Gemiddeld volgens mijn berekeningen
(4,5+6,4+5,8+6,2+5,4+5,4+4,3)/7=5,4 (afgerond)

Voor een 5,5 heb je 38,5 punten in totaal nodig.
Ik zou dus voor een vak (ik heb gekozen NL) ipv een 4,5 een 5 moeten halen lijkt mij? Geen 8,9?

Zou iemand mij misschien verduidelijking kunnen geven over de exameneisen? Ik weet dat je niet voor wiskunde en Nederlands onvoldoende mag halen. Maar snap niet hoe ze op een 8,9 komen?

Ik ben alvast heel erg dankbaar voor jullie hulp!!!

• Pakt rekenmachine!*

Vraag het aan je mentor? Ik zou namelijk hetzelfde als jij denken.

never mind. ik zie nu pas dat ik voor wiskunde een 5,8 moet halen om dan voor wiskunde een 5,5 te staan :"D

Ik kom indd ook uit op 5.4 gemiddeld van je centraal examen cijfers.
Je zou dus 0.1 x 7 = 0.7 hoger moeten halen op 1 vak…

Maar je staat wel 3 onvoldoendes, hoe zit het met de compensatie?

Aha, dat zal t zijn!

Maar je mag toch sowieso maar óf een 5 en een 4 óf twee 5’en? En nu heb je drie 5’en en een 4, dat kan je toch niet met een herkansing ophalen?

Je moet een van de vakken waar je een onvoldoende voor staat op je eindlijst zo herkansen dat je:

1. minimaal 0,7 punt hoger haalt op je CE dan je in het eerste tijdvak hebt gedaan (zodat je het 5,5 gem haalt) &
  2. je daardoor maar max 2 onvoldoendes staat
  3. je genoeg compensatie hebt voor je onvoldoendes

Je mag op je eindlijst maar één 5 voor Eng, Nl en Wi he. Ik weet niet wat je voor je SE’s staat, maar daar kan het ook aan liggen. Alsnog lijkt een 8,9 me dan wat overdreven.

Misschien moet je wel een 6,5 ofzo halen voor Nl of Wi om aan die regel te voldoen, en dan is je gemiddelde ook meteen genoeg.

Ik sta gemiddeld onvoldoende op economie (net), Nederlands en geschiedenis. (5’n)
Het leek mij ook logisch dat ik dan een voldoende moest ophalen. Dus Nederlands voldoende. Maar ookal moet ik voor een 7 gaan, moet ik een 6,5 halen.
En omdat ik onvoldoende gescoord heb voor wiskunde en Nederlands, Nederlands dus herkansen.

Dus ik begrijp er niks meer van!

Maar zijn dit je ce’s of je eindcijfers?

CE cijfers :slightly_smiling_face:

Ja maar die regel gelde dacht ik voor je totale gemiddeldes en niet je ce cijfers. Als ik Nederlands voldoende maak moet ik een voldoende halen voor twee 5’n

Het werkt als volgt:

Je mag voor het gemiddelde maar maximaal 2x een 5 hebben (of 1x een 4 en 1x een 5). Heb je gemiddeld 3 vijfen dan zou je dit moeten compenseren.
Dus wat stond je voor nederlands op je se? Ookal heb je de 5.5 regel dan gehaald je mag geen 3 vijfen gemiddeld hebben.
Dus als je daarvoor ook laag stond zou het best kunnen dat je dan idd een 8.9 moet halen denk ik…

Mijn Ce-cijfer was een 4,5. Mijn gemiddelde SE-cijfer was een 6,1.
Als ik Nederlands voldoende zou halen voor mijn herkansing sta ik twee vijfen.
Als zou ik een zeven moeten halen ter compensatie (wat mij dan vreemd lijkt maar alsnog) zou ik dus een 6,9 moeten hebben.

Moet je niet gemiddeld een 6 hebben ipv een 5.5? Dan klopt een 8,9 wel ongeveer. (Alsnog niet helemaal, maar misschien heeft dat met compenseren te maken). Misschien moet je je SE cijfers er ook even bijzetten?

Dan klopt het ja. Je staat dan twee vijven dus moet je 2 punten ter compensatie halen. Daarom moet je voor een vak een 8 halen. Als je voor Nederlands een 8,9 haalt sta je gemiddeld 6,1 + 8,9 = 15, 15/2 = 7,5, dus afgerond een 8. En dan heb je twee compensatiepunten voor die vijven.

Dat leek me dus sterk, want je kreeg voor een 7 en een 8 dacht ik een compensatiepunt. Voor een 9 of 10 kreeg je twee compensatiepunten. Maar ik dacht dat ze dit jaar niet meer werken met compensatiepunten. Ook als ik op andere websites kijk zie ik nergens dat je ergens moet compenseren.

"om te slagen voor vmbo-t, havo en vwo moet het gemiddelde voor het Centraal Examen (CE ) een 5.5 of hoger zijn. "

“voor 2 vakken de eindcijfers 4 en 5 of 2 x 5 zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is.”

“Ga bij de berekening van het gemiddelde cijfer van het centraal examen uit van het onafgeronde cijfer. Je moet minimaal een 5,5 halen (het 1e getal achter de komma moet een 5 of hoger zijn). Daarna gelden de overige uitslagbepalingen. Als je gemiddeld een 5,4 hebt gehaald voor je centrale examens, ben je zonder meer gezakt.”

Is het gemiddelde van al je eindcijfers wel een 6 dan, als je voor Nederlands iets van een 6 haalt? Sta je voor filosofie wel een voldoende?
Kan je je SE cijfers er niet bijzetten?
Ik ben 3 jaar geleden geslaagd dus heb geen idee hoe het nu zit met compensatie enzo maar ik vond het wel logisch klinken wat ik zei haha, qua gemiddelde enzo.

Als je je eindcijfers er ook even bij pakt?
Je kan namelijk gezakt zijn op teveel onvoldoendes