Herkansingen

Hee meiden!

Vorig jaar zat ik in het eerste jaar van mijn studie. Ik heb toen een aantal tentamens niet gemaakt omdat ik heel erg last had van faalangst. Dit weet mijn decaan en op haar aanraden heb ik die tentamens ook niet gemaakt zodat ik me soms maar hoefde te concentreren op een vak. Nu is het op mijn studie (net als bij heel veel van jullie waarschijnlijk) zo dat je je propedeuse in twee jaar moet halen. Je hebt dus 4 kansen voor ieder vak. (In het eerste jaar een tentamen en een herkansing en in het tweede jaar een tentamen en een herkansing.) Omdat ik op aanraden van mijn decaan dus een aantal kansen heb gemist vroeg ik me af of ik aanspraak zou kunnen maken op een extra herkansing. Mijn decaan is hier niet erg duidelijk over omdat zij altijd zoiets heeft van ‘eerst proberen en dan vertel ik je pas wat’ maar misschien heeft iemand van jullie een soortgelijk iets meegemaakt?

Liefs!

Bij mij is het zo dat je ook 4 kansen in totaal hebt… Maar wel maar 2 per jaar. Dus als je die mist dan heb je er maar 2 over.
Misschien even vragen of dat het geval is?

Waarschijnlijk verwacht je school dan een verklaring van een huisarts of psycholoog, want examencommissies zijn (hier althans) erg zuinig met extra kansen.

Die verklaring mogen ze volgens mij niet geven, maar dat heb ik eventueel wel.

Als het goed is heb jij als patiënt bij een psychologiepraktijk recht op inzage in jouw dossier en mag jij bepalen of jouw dossier überhaupt bewaard wordt of vernietigd etcetera. Als je psycholoog een beetje inlevend is, zullen ze denk ik niet teveel weerstand bieden? Ik zou het in elk geval gewoon vragen, alvast veel succes met je eventuele herkansingen! :slightly_smiling_face:

^ Je hebt helemaal gelijk! Punt is dat ik mijn faalangst onder controle krijg door extreem te plannen en eigenlijk gewoon een enorme controlfreak te zijn. Ik wil altijd alle doemscenario’s uitenken om daarvoor een oplossing te bedenken, haha. Waarschijnlijk gaat het me ook wel gewoon lukken, maar ik vroeg me gewoon af of het kon en of er mensen zijn die het zelfde hadden. :slightly_smiling_face:

Bij mij op school zit het ook zo, wel dan België, geen idee of dat verschil maakt. Maar bij ons kan je trissen (dus extra kansen) aanvragen door een heleboel papieren in te vullen met goede verklaringen waarom je deze nodig hebt/verdiend. Ik denk dat dit in jouw geval wel moet lukken.

Wat ik me wel afvraag is: waarom heb je je niet uitgeschreven voor de vakken waarvan je geen examen zou afleggen? Dan waren je examenkansen niet verloren gegaan en had je er misschien nu nog gewoon 4 gehad.

Dat kan volgens mij bij de Nederlandse scholen niet. Je hebt 60 punten (je propedeuse) en die moet je in 2 jaar halen. In totaal zijn daar dus 4 mogelijkheden voor. Je hebt twee mogelijkheden in het eerste jaar en twee in het tweede jaar. Als je die in het eerste jaar mist, heb je als het ware ‘pech’ en heb je nog maar twee mogelijkheden in het tweede jaar. :slightly_smiling_face:

Hebben jullie een studieadviseur op school? Dit is vaak de persoon om naar toe te gaan als je dit soort vragen hebt. Daarbij zou ik niet zoals je decaan zegt afwachten op je de tentamens gaat halen, maar al eerder aan de bel trekken. Bij ons is het zo dat je van te voren moet melden als je ergens last van hebt en niet achteraf, zou kunnen dat dat bij jullie ook geld. Kortom, als ik jouw was zou ik een afspraak maken met de studieadviseur, die heeft vaker met dit soort situaties te maken. :slightly_smiling_face:

Wat Anita zegt. Voor alle 2e en 3e jaars vakken kun je je wel gewoon niet inschrijven inderdaad en dan heb je zo veel kansen als je wil. :slightly_smiling_face:

Ze weten er trouwens al wel van hoor op de uni. Ik ben vorig jaar van decaan naar studieadviseur naar schoolpsysch gesleept. Uit eindelijk heb ik wel gewoon voldoende punten gehaald om door te mogen naar het tweede jaar dus was er niks aan de hand, maar mijn decaan is gewoon nogal vaag in dingen.