Henna haar

Hoihoi,

Ik ben op zoek naar experts op het gebied van henna. Ik ken een aantal mensen die al lang henna gebruiken in hun haar. Henna is goed voor je haar, en aangezien ik redelijk dun haar heb en het daarom niet aandurf met chemische verf is dat een pluspunt. Daarnaast blijft het lang in je haar zitten en is het kostenbesparend. Allemaal redenen waarom ik mijn haar wilde verven met henna.

Ik heb wat research gedaan en gezien dat mensen hun haar burgundy verven met henna. Mijn plan was dus ongeveer zo:

http://photo3.ask.fm/377/705/972/2390003028-1rcll56-75f50dqgmqbip8a/preview/224a8714980e1e0863cd1bc30c801f02.jpg

Een donkere rood-paars-bruine burgundy kleur.

Ik heb in eerste instantie mijn pure henna poeder gemengt met rode ui extract en koffie en heb daarmee getest op haar uit mijn borstel. Mijn haar is van zichzelf medium-donkerbruin. Dat werd erg ginger, dus daar ben ik niet mee doorgegaan. Ik heb kant en klare henna gekocht op internet in de kleur burgundy. Een aantal mensen op youtube hadden hun haar hier ook mee geverfd en dat werd daadwerkelijk mooi burgundy.

Nu heb ik mijn haar ermee geverfd. Ik heb het er 8 uur ingelaten, want hoe langer hoe sterker de kleur. Maar ik ben nu geeindigd met een rood/kastanjebruin achtige kleur. Ongeveer zo:

Het is heel roodbruin, en het paarse is ver te zoeken. conclusion: i’m not happy with it.

Ik kan op internet niet meer zo goed vinden wat ik nu moet doen, dus ik hoopte dat er hier een expert is die mij kan helpen. Ik wil nog steeds mooi burgundy haar!

Het lastige van henna is dat je weinig invloed hebt op de uitkomst. Ik verf zelf mijn haar met henna, en vind het erg fijn (heb ook dun haar), maar het is wel erg onvoorspelbaar. In de zomer kreeg het door de zon bijvoorbeeld een andere tint. Het ziet er sowieso anders uit in ander licht.

Je henna mengen met dingen als koffie, of rode wijn (heb ik ook vaak gehoord), zorgt wel voor een andere kleur, maar deze blijft niet lang zitten. De henna kleur zelf wel. Daarbij is henna oranje, niet rood. Wel heb ik een mooie rode kleur gezien bij mensen hun haar echt al jaren met henna verfde. Hoe vaker je het verft met henna, hoe intenser de kleur wordt namelijk.

Hoe heb je je henna gemaakt?
Ik doe het altijd met citroensap. Zuur zorgt er namelijk voor dat de kleurmoleculen vrij komen. Als je pure hennapoeder gebruikt wordt daarom zuur aangeraden. Ik ken ook mensen die het maakte met sinaasappelsap, of zelfs appelsap, zolang er maar zuur in zit. En dan moet je het een halve dag laten staan voor je het gaat verven. Dat is in ieder geval hoe ik het doe.
Ook laat ik het meestal een volle nacht intrekken voor het beste resultaat. En er wordt aangeraden om na het uitspoelen (wat ik altijd met conditioner doe) je haar een aantal dagen niet te wassen. De kleur veranderd namelijk nog na een paar dagen! De eerste dag na het verven schrik ik meestal van hoe oranje het is, maar na een dag of 4/5 is de kleur altijd mooier.

Ik weet niet hoe die kant en klare henna werkt, en of dit ook écht 100% henna is. Dat betwijfel ik. Dus bovenstaande kan afwijken van jou product natuurlijk. Ik heb een keer bij de Tuinen een verfmix op basis van henna gehad. Ik kreeg toen een mooie kleur maar deze vervaagde wel snel. De henna blijft namelijk lang in je haar zitten maar de elementen die gebruikt zijn om de aparte kleur te krijgen meestal niet.

Om de kleur intenser te krijgen moet je het vaker verven.
Ook heb ik wel eens gelezen dat je het kan mengen met indigo om het donkerder te krijgen.

Over henna heen verven kan soms complicaties opleveren, dus wanneer je dit doet zou ik advies vragen aan een kapper. Recent met henna geverfd haar kan chemische reacties opleveren met normale haarverf.

Edit:
Ik heb bij mijn research naar henna veel gehad aan deze site:

Ja, het is pure henna. Alleen is de poeder kant en klaar vermengt met indigo, acacia, amla en skikakai.

Ah oke, dan geldt wat ik zei volgens mij wel, haha.
Maarja, het is met natuurlijke verfmiddelen altijd lastig in te schatten wat de uitkomst is.
Maar wat de kleur donkerder/intenser kan maken is het langer laten zitten of het vaker verven. Misschien kan je op de website waar je de henna kocht iets vinden over wat je kan doen als de kleur niet is zoals je wenst.
Ik weet niet wanneer je het geverfd hebt, maar het zou goed kunnen dat de kleur nog te vers is en nog een paar dagen nodig heeft om tot z’n definitieve kleur te komen.

Ja, ik weet veel van henna qua tattoos, dat doe ik namelijk al heel erg lang. Dit is echter de eerste keer op mijn haar. De kleur is inderdaad nog heel vers, maar het verschil tussen hoe het er nu uitziet en hoe ik het zou willen is (denk ik) te groot.

Ik vind het een beetje lastig om het nog een keer te verven met dezelfde henna, bang dat ik de kleur die ik niet wil alleen maar feller maak. Opzich vind ik het wel mooi, maar het vloekt een beetje bij mijn huid. Ik zou het graag wat paarser willen om het meer een koele kleur te maken.

Ik heb veel verstand van henna en kant en klare henna is nooit goed voor je haar.
Die poeder waar je het over hebt is inderdaad goed voor je haren.

Interessant topic! Ik zit ook nog steeds te twijfelen of ik me haar met henna ga verven. Het liefst zou ik donkerbruin haar willen, met zo min mogelijk van die rode gloed. Ik twijfel al een tijdje om de Caca Brun te halen van Lush…

Maar ik ga dit topic in de gaten houden :slightly_smiling_face: maar ben dus nog geen expert haha.

Ik wil misschien mijn haren gaan verven met henna plus colour powder in de kleur goud blond. het is op dit moment lichtbruin/donkerblond.

iemand ervaring met deze verf?

Zou wel even goed de ingrediënten controleren dat er geen vervelende stoffen inzitten

ik lees op internet dat er geen metaalzouten of iets ofzo in zitten dus dat zou iig goed moeten gaan. alleen henna zou alleen donkerder maken en niet lichter ofzo? ik wil namelijk in stapjes mn haar steeds iets lichter, steeds 1 tint lichter

Ik heb zelf mijn haar onlangs met Henna geverfd. Ik vind het ontzettend mooi. Ik heb midden/donkerblond haar van mijzelf en wilde donkerrood. Ik had het al een tijdje geverfd met semi permanente haarverf van manic panic maar dat moest ik vreselijk snel bijwerken steeds want het pakte alleen goed op het deel haar wat al eens geverfd was, en ik had ook geen zin om mijn haar steeds chemisch te behandelen. Dus ik dacht, ik probeer henna.

Wat ik heb gemerkt, en ook had gelezen, is dat het nog dieper van kleur wordt de dagen nadat je gekleurd hebt. Zeker mijn wat lichtere blonde plukjes aan de voorkant van mijn hoofd waren vlak na het verven best oranje, maar met de dagen werden deze donkerder van kleur en meer richting het oranjerood. De rest van mijn haar is echt donkerrood, heb het inmiddels twee keer geverfd met henna.
Naarmate je het vaker kleurt wordt het rood dieper van kleur. Dus als je het vaker verft en lang laat zitten zal het misschien wat meer richting burgundy gaan.

Maar paarstinten zul je denk ik niet echt krijgen met henna. Henna is een oranje/warmrode tint. Maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van.

Ik heb wel de kleur die ik wilde en ik vind het ontzettend mooi, niet alleen de kleur maar ook hoe mijn haar voelt.

@Fortress: henna kan je haar niet lichter maken, alleen donkerder. Om je haar lichter te maken heb je volgens mij toch echt iets nodig met een blekende werking.

hmm ja dus misschien moet ik eerst wat meer naar het blonde toe, en kan ik daarna pas henna gaan gebruiken.
ik heb hier wel een goud blonde poeder staan, toen ooit gekocht maar nooit gebruikt :cold_sweat:

maar welke merken henna zijn er eigenlijk die ook blond enzo hebben? ik lees dus veel goede dingen over hennaplus maar zijn er ook nog andere merken?

trouwens, henna is niet schadelijk voor je haar toch? dus stel ik verf t morgen in 1 of 2 tinten lichter met chemische verf, dan zou ik er in principe meteen henna eroverheen kunnen doen toch of is t beter om ff te wachten?

Met henna kan je je haar niet lichter verven. Is eigenlijk net als met chemische verf, daar kan je het ook niet lichter mee verven. Je moet het daarvoor blonderen/ontkleuren.

Echte henna is wel goed voor je haar inderdaad.
Je hebt nog kleurloze henna, daar krijg je wel gezonder haar van met een gouden gloed. Het kan daardoor lichter lijken. A

Als je een henna hebt zonder slechte toevoegingen kan het over chemische verf heen. Heb je er een met metaalzouten dan absoluut niet