Helpen met economie? (Wisselkoersen)

Hoi allemaal!
Ik zit nu even mijn economieboek door te kijken aangezien ik een toets heb volgende week, maar ik snap één opdracht niet… Of tenminste, ik dacht dat ik het snapte, maar blijkbaar is het fout. Het gaat over wisselkoersen, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

De vraag is:
Gedurende heel 2007 kost een kilo belegen Goudse kaas in de eurozone ¤9,00. Op 2 januari 2007 bedraagt de koers van de dollar ¤1,33 en op 21 december 2007 ¤1,47.

a) Bereken hoeveel procent Goudse kaas in de VS duurde is geworden in 2007.

Nou, ik dacht dus:
1 kaas is ¤9,00
1 dollar = ¤1,33.
Dus: ¤9,00 / 1,33 = 6,77 dollar.

Maar dat is niet het goede antwoord volgens het antwoordenboekje, het moet dit zijn: 9 x ¤1,33.

Kan iemand me uitleggen waarom? Ik snap het niet namelijk…

De koers van de dollar is ¤1,33.
¤1 is dus 1,33 dollar.
Als een kaas ¤9 is, dan is hij dus 11,97 dollar.

Huh maar dat is toch onlogisch? Waarom staat er dan een euroteken voor die 1,33? :") Sorry maar ik snap het echt niet.

En ik dacht dus dat het iets met een gemiddelde te maken had met die 1,33 en 1,47 0_o (not helping I know)

Wat Phaedra zegt.
Het foutje wat je maakt is dat je zegt dat:
1 dollar = 1,33 euro. Maar dit klopt niet, het is andersom:
1 euro = 1,33 dollar. Dus daarom doe je 9 maal 1,33 en niet delen door.

maar is het niet gewoon nieuw min oud gedeeld door oud x 100 aangezien je het stijgingspercentage moet berkenen? Of ben ik nou gek?
wat jij doet is ehm iets anders, maar geen percentage toch?

Maar kan je ook uitleggen waarom dat zo is dan? Want dat vind ik dus onlogisch :’)

Ja klopt je hebt gelijk, maar je moet het dus ook van december 2007 nog berekenen en dat vergelijken. En gewoon nieuw-oud/oud x 100% kan ook volgens m’n antwoordenboekje, maaarrr volgens mijn economieleraar moet ik het via deze manier kunnen. En dus ook snappen.

up?

in begin 2007 is het: 9 x 1,33
eind 2007 is het: 9 x 1,47
en dan reken je het procentuele verschil tussen die twee ook weer uit. Dat wordt gevraagd.
1 euro is 1,33 dollar, en de kazen zijn 9 euro dus daarom moet je keer doen;)

^ Ja dat snap ik, dankjewel (: Maar waarom is het zo dat 1 euro 1,33 dollar is en niet andersom?

Omdat er staat : koers van de dollar is 1.33

Zo vat ik het ten minste op. Wij zijn ook daarmee bezig nu ;p

^ maar er staat toch een euroteken voor die 1.33? :’) Ik voel me echt dom maar ik snap het nieeeet

Oooh wat was ik hier altijd beroerd in, blij dat ik er vanaf ben. Succes!

‘‘De wisselkoers is de prijs van een munt uitgedrukt in die van een andere munt. Een wisselkoers van bijvoorbeeld 1,33 dollar voor 1 euro betekent dat 1,33 Amerikaanse dollars evenveel waard zijn als één euro. En dat 1 dollar een waarde heeft van 75 eurocent.’’
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselkoers

hmm, misschien een fout in het boekje dat het euroteken daar staat want volgens mij klopt dat dan niet? ;o