Help..

Hee! Ik heb hulp nodig, omdat ik niet begrijp waarom ik nooit meer uitmag en uit mag gaan. Vroeger toen ik in de brugklas zat mocht ik naar hockeyfeesten en met vriendinnen leuke dingen doen. Maar toen ik ouder werd, verbiedde mijn moeder meer dingen en als resultaat heb ik gekregen, dat ik niet meer met mijn vriendinnen wegmag en helemaal niet mag uitgaan. Met mijn moeder valt niet te praten, want zij denkt dat ze altijd gelijk heeft en als ik een brief ga schrijven met wat ik vind scheurt ze hem toch. Ik had het al een keer gedaan en toen werd ze nog bozer. Ik weet niet wat ik fout heb gedaan en ik wil gewoon weer leuke dingen doen. Door mijn moeders stomme gedrag ben ik al veel mensen kwijtgeraakt, ik verzon altijd een smoes als ik niet weg mocht met; ‘‘Ik ben ziek’’. Met kleren begint ze ook al moeilijk te doen, ze zegt dat ik als een gek uitzie en dat ik dikke benen heb. Heeft iemand advies hoe ik weer mijn ‘normale’ leven terug kan krijgen?
Liefs,

Wat vervelend! dat ze niet eens naar je wil luisteren? kun je niet aan je vader vragen of je samen met hem met je moeder kan praten? als hij dan al begint om met haar te praten kun jij er makkelijker tussenkomen? ik weet het eigenlijk anders ook niet. Maar als je dan kan praten kun je vragen waarom het vroeger wel mocht? is ze bang dat je domme dingen doet ( die je natuurlijk niet doet) of wat het probleem is?

sorry als je hier niets aan hebt. In iedergeval veel succes!

Hee ik heb geen vader! Ze zijn gescheiden, maar ja ik vind het wel een kut situatie!

Hee meid,
He wat vervelend! Mijn moeder gaat waarschijnlijk later (ik ben nu nog aardig jong :grinning:) ook moeilijk doen over uitgaan, maar bij jou gaat het wel wat ver!
Vertel haar op een rustige manier dat je vind dat je je sociale leven moet opbouwen, en dus moet omgaan met vrienden enzo. Waarschijnlijk vind ze het onzin en negeert je (ten minste, dat denk ik), maar vraag haar om serieus naar haar te luisteren omdat je erg met dit zit.
En wat betreft kleding… ik vind dat ze niet jouw stijl moet afdwingen (tenzij je er echt te bloot/sletterig bij loopt), en dit moet je dan ook zeggen. En je moet je zeker niet onzeker voelen over ‘dikke benen hebben’. Als je dat echt hebt, had ze het aardiger moeten overbrengen, en als je geen dikke benen hebt is het nogal onaardig. Naja, veel succes!

ah, sorry dat ik dat er bij haalde dan!D:
zijn ze al lang gescheiden? of is je moeder veranderd na de scheiding?
Ja snap ik…
sorry als ik hiermee iets kwetsends zeg.

Heb je heel vroeger misschien iets gedaan wat eigenlijk niet mocht en is ze er achter gekomen? Misschien is het namelijk ter bescherming van jouzelf.
Ik weet niet precies hoe je dit moet doen, vooral als ze zou weigeren te luisteren. Een kindertelefoon kan misschien helpen? Anders zou ik het ook niet weten!
Wat betreft de kleding, tja ik was ook pas 15 toen ik zelf mocht bepalen wat ik wilde dragen. Shoppen jullie weleens samen? Dan kan je proberen de indruk te geven dat je doodnormale kleding leuk vind, want misschien is ze bang dat je je onfatsoenlijk kleed ‘voor je leeftijd’?

@Parisandroses , hee ik kan echt niet met haar praten en ik heb het wel vaak geprobeerd op een lieve manier! Meestal doe ik de hele dag aardig en doe klusjes zodat ik toch hoop op een kans dat ik wegmag, maar het is gewoon een NEE. Ik had jarenlang een beste vriendin, maar ik durfde haar niet te vertellen wat er aan de hand was. En ja nu is onze vriendschap over, en mijn moeder maakte me nog bozer met kutopmerkingen! Ik loop niet als een slet bij hoor haha! Maar ik houd wel van american style, street style en dat vind zij echt lelijk. Ik haat haar echt heel erg. Ik ben ook een keer een vriendin verloren door een ziekte en ze steunde me nooit, ze zei alleen van ja iedereen gaat wel eens dood.

@patrickxpattinson
Nee is niet kwetsends, mijn vader en mijn moeder scheidde toen ik 3 jaar was, het had niet een groot impact op haar leven gemaakt.

Dronken geweest? Te laat thuis geweest? Is de uitgaansgelegenheid geschikt voor jouw leeftijd?

Misschien dat dat een deel van het verhaal kan verduidelijken. Ik moet toegeven dat 14 best jong is, maar als er goede afspraken zijn -mijn zusje is ook 14 jaar- dan moet dat geen probleem zijn lijkt mij. Je hebt namelijk bepaalde uitgaansgelegenheden voor jouw leeftijd.

Misschien is het een optie om je moeder met andere moeders te laten praten? De moeders van vriendinnen.

Wat betreft kleding, dat kan ze in principe niet bepalen. Tenzij -zo zie ik het althans- vrij ordinair zou kleden, dan lijkt het mij vrij logisch dat ze daar op reageert.

Nee! Ik ben op tijd thuis gekomen en we maakten altijd goede afspraken. Als het telaat zou worden bracht een van de ouders van mijn vriendinnen ons thuis of ik mocht blijven logeren. Ik ga niet echt naar discotheken, maar soms is er wel een feest en dan ga ik. Meestal is het gewoon ‘‘chillen’’ met vrienden en gezellig een hapje eten en drinken. Maar ik mag het gewoon niet meer…

Vreemd, en als je vraagt waar het aan ligt? Of is dat zelfs al niet mogelijk?

Heel vreemd dat je eerst wel uit mocht gaan en nu niet meer. Maar dat ze tegen je zegt dat je dikke benen hebt is wel heel vreemd. Ook dat ze niet met je wilt praten, duidt er op dat er (volgens mij) iets met je moeder aan de hand is…

Ja maar mijn moeder wilt niet zeggen wat er aan de hand is! Ik heb maar een brief geschreven, maar die gaat vast heel lang duren. Maar ik weet dat ze geen leuke jeugd heeft gehad, maar dat beïnvloedt mijn jeugd toch niet?

En is ze écht niet redelijk genoeg als jij eens vraagt of ze als je het smiddags vraagt of ze dan 'savonds even tijd heeft om met jou te praten over waarom jij niet uitmag. Niet boos worden. Leg uit dat je het vervelend vind dat je soms niet weg mag omdat je zo al best wat vrienden hebt verloren. Misschien dat je kan vragen of je misschien dan net wat vaker weg zou mogen. Tenzij ze een hele goede reden heeft waarom je dat niet mag. Je zegt dat je nog nooit te laat thuis was enz, dan kan ze je toch wel vertrouwen?

En zorg dat als je vraagt of je iets met vriendinnen mag doen je dat ruim van tevoren vraagt en goed afspreekt wanneer je thuisbent en waar je bent enzo.

Ik weet niet of je moeder wel eens dingen doet of alleen maar thuiszit?
Anders kan het best zo zijn dat ze jaloers is dat jij wel leuke dingen doet en zij dat niet kan.

Misschien toch nog eens met haar gaan praten hierover?

Thanks voor de reacties! Ik ga hier wel wat aan doen!