Help

Het probleem is dat ik met school moet gaan zingen met 4 personen. Dit zou ik dol graag willen, maar ik kan het niet. Ik kan niet echt goed zingen, maar het is vooral het probleem dat ik te onzeker ben. In mijn groepje zitten mijn 3 beste vriendinnen met wie ik bijna alles kan delen, maar ik durf het gewoon niet. Dit is ook de reden waarom ik jullie hulp vraag want ik wil dolgraag gewoon gezellig doen met mijn vrienden. Ik doe tweetalig onderwijs maar ik durf niet eens engels te praten tegen mijn ouders en zussen. Ik ben best stil maar kom wel steeds meer los ( voor mij doen dan, toch ben ik wel aardig stil) , ik durf op bijna niemand af te stappen die ik niet ken en het moeilijkste ik ben niet de persoon die ik precies wil zijn. Mijn vrienden zijn precies wat ik wil als vrienden, maar ik durf mijzelf gewoon niet te uiten op de manier die ik eigenlijk wil. Soms lukt het wel maar als ik iets spontaans moet doen ben ik net neet geen klein meisje dat voor het eerst naar de kleuterklas moet. Het enige wat ik nu zou willen is gewoon met wat zelfvertrouwen door het leven kunnen gaan.
Heel erg bedankt om dit hele stuk te lezen en hopelijk heb je ideeen om mijn zelfvertrouwen te verbeteren.

Misschien toneel (drama en dictie) gaan volgen? Het helpt je echt om zelfvertrouwen te hebben.

^juist totaal niet, bij mij laat het alleen maar zien wat voor een “mislukkeling” ik ben omdat ik het totaal niet kan

Is dat zingen verplicht? Je kunt er proberen onderuit te komen, maar als je het wél doet, overwin je jezelf en krijg je zelfvertrouwen! waarom ben je nog meer zo onzeker? ben je niet blij met jezelf? het klinkt misschien stom, maar wanneer ik leuke kleren draag voel ik me vaak veel zekerder, dus misschien is dat een tip? vraag je vriendinnen wat ze leuk aan je vinden? ga uit, misschien krijg je dan veel aandacht van mensen, waardoor je gaat beseffen dat je leuk bent? beetje gekke tips misschien, maar wie weet helpt het je wel!

Ja het zingen is verplicht en ik kan er zeker niet onder uit. Ik ben altijd stil geweest en onzeker maar ik ben ook een tijd gepest en werd toen best agressief, nu ikeen geweldige klas heb is dat niet meer zo maar toch ben ik bang dat het misschien weer gebeurt. Ik was altijd minder blij met mezelf, gewoon omdat ik eerst een bril had ( nu lenzen) vanafm’n 5e en ik me daardoor gewoon weg lelijk voelde. Nu ik weet dat binnenkort mijn beugel er uit mag, weet ik dat ik me dan ook beter ga voelen. Toch draag ik eigenlijk wel altijd make up (geen plamuurlaag, maar gewoon wat concealer eyeliner en mascara) omsat ik me ander gewoon leeg voel. Haha, hoe leuk mijn kleren misschien zijn, ik voel me misschien beter tegenover mensen van een afstandje. Maar ik blijf stil en alles. Maar bedankt voor jullie reacties en ik zal eens vragen wat mijn vriendinnen leuk aan mij vinden, ben benieuwd (niet op een slechte manier hoor, maar gewoon benieuwd wat ze gaan zeggen)

overigens normaal praat ik niet zoveel als op het internet :stuck_out_tongue:

Bedenk dat je boft dat je in een groepje moet zingen.

Ik heb drie jaar lang bij muziek, bij ieder hoofdstuk, in mijn eentje voor de klas moeten zingen.
Dat moest overigens iedereen, voor een cijfer.

Eigenlijk is het helemaal niet erg: Je zingt voor en met mensen die je kent toch? je klas neem ik aan? En ik neem ook aan dat IEDEREEN zal moeten zingen en dat vrijwel de meesten er niks van bakken of in ieder geval heel beroerd klinken. lachen omdat iemand ‘echt niet kan zingen’ gebeurt dan ook niet.

Ik denk dat je deze kans juist gewoon moet aangrijpen om te laten zien dat je wel durft. Er gewoon voor gaan.
Ik heb het idee dat ik wel meer durf voor een grote groep, dankzij dat zingen voor de klas. (En ik bak er ook echt niks van!)

Succes

badankt, ik wil het dolgraag en ik ben zeker niet bang dat ze me zullen uitlachen. Maar ik ben vooral bang dat ik daar ga staan en er gewoon niets uitkomt. Ik zing altijd zacht, terwijl het voor mij best hard klinkt (in een grote groep dan, ik zing nooit ik kleine groepjes of alleen, ookal is er niemand anders). Het maakt dus ook niet veel uit dat ik niet echt kan zingen, want de mensen uit mijn groepje ook niet (klinkt lullig maar ik bedoel dat als de een nummer hadden zou ik er niet echt naar luisteren, als ik ze niet zou kennen he). En de meeste mensen uit mijn klas ook niet, maar ik weet het niet, ik kan het niet.

het komt echt wel goed hoor;) En als je geen harde stem hebt kun je daar ook niks aan doen dus zullen ze je dat niet kwaliijk kunnen nemen.

Misschien heb je wat aan deze tips (heb je waarschijnlijk bij muziek wel geleerd):
-Goed ARTICULEREN (dus je mond goed bewegen, dan komen de woorden er duidelijk uit)
-Luid en duidelijk zingen (Gewoon op volle kracht, gooi al je girlpower erin!)
-Rechtop staan (rug recht, voeten iets uiteen, schouders ontspannen, borst naar voren je kent het wel. Met deze houding maak je ook luid en duidelijk zingen mogelijk)

• handen losjes naast je laten hangen of achter je rug (vanwege domme zenuwachtige trekjes die mensen aan he tlachen maken → gevolg: tekst kwijt omdat je in de war raakt)
  • Kijk over de hoofden van mensen heen of als je durft recht in hun gezicht
    -probeer je te ontspannen, en waneer je je tekst kwijt bent niet gaan stressen, ga gewoon weer verder bij de volgende zinnen. pak de draad gewoon weer op.
    -eventueel een beetje swingen/dansen/bewegen. Misschien helpt het om te ontspannen.
    -tekst goed uit je hoofd kennen(ik weet niet of jullie de tekst erbij mogen houden, maar ik in ieder geval niet)

En natuurlijk goed oefenen met je vriendinnen! laat bij het oefenen ook iedereen een paar keer helemaal in zijn eentje voor julie zelf zingen. En bij het oefenen: probeer het te doen alsof je al voor de klas staat!

dank je, heel aardig van je

en onthoud dat de hele klas moet zingen, en iedereen vind het eng. ook mensen die normaal zo stoer zijn gaan óf heel zacht zingen óf juist heel hard, dat hard zingen vinden ze dan stoer maar dat doen ze omdat ze niet durven te laten zien hoe ze echt zingen. je kan het thuis een beetje voorbereiden en een keer oefenen, dan voel je je wat zekerder voor de klas.
en dan gewoon doen, denk er niet te veel bij na. ik heb echt respect voor je als je het doet, en succes!

ik heb eigenlijk zelf geen tips (heb hetzelfde probleem!) maar in ieder geval heeeeel veel succes meid, je kunt het!

dank jullie! zijn er nog tips voor zelfvertrouwen naast dat zingen

nouja, dat ligt er eigelijk aan waarom je zo onzeker bent. ben je bang voor wat andere mensen over je denken ofzo?

Hmm, bij mij heeft het overigens wel gewerkt. En de meisjes die daarna gekomen zijn, zijn ook veel opener geworden en durven meer. Ik moest voor de klas zingen en het is zo dat ik in het begin bijna sterf van de zenuwen, maar eenmaal begonnen met zingen, vond ik het echt leuk :’)
Je moet ook niet zo negatief denken, anders zal je echt geen zelfvertrouwen meer hebben :slightly_smiling_face:

Edit: ik heb bij mijn laatste voorstelling (1 maand geleden) wel hard gefaald. Ik was midden in mijn tekst voor een volle zaal. Hoor ik mijn broertje lachen x). Daardoor kreeg ik de slappe lach. Ik heb mijn tekst wel 3x moeten herdoen. Maar het is niet zo dat ik dacht van: O nee, ik ben een mislukkeling. Ik dacht eerder aan: Oeps, kan wel eens gebeuren.
Het was wel een grappige voorval, en gelukkig dat de mensen meelachten.