Help!

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje en durf er niet met mijn moeder over te praten en zelfs niet met mijn vriendinnen. Ik ben echt heel erg laat met alles… Ik heb echt hele kleine borsten (amper 60AA!). Het rare is: vanaf mijn 11e begonnen ze te groeien, maar het gaat echt super langzaam. Ik ben nu 14 en heb nog steeds alleen twee erwten op een plankje! Iedereen om me heen heeft al grotere, behalve ik. Zelfs mijn zusje van 11 begint ze al te krijgen. Straks haalt ze me nog in! En dan is er nog iets heel ergs… Ik heb nog nooit gezoend! Bijna iedereen om mij heen al wel, en sommige vriendinnen hebben HET zelfs al gedaan. Ik heb nog niet eens een vriendje gehad. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen en zeggen wat ik moet doen? En is het raar dat mijn borsten zo langzaam groeien? Kan ik iets doen om grotere te krijgen ofzo? Help!

Groetjes van Anna, een hulpeloos meisje van 14

Op mijn 13/14e dacht ik ook dat ik laat was met alles. Ik was nog niet ongesteld, ik had nauwelijks borsten etc. etc. maar op je 14e hoef je niet heel je puberteit al achter de rug te hebben. Ik snap dat je het vervelend vindt dat anderen sneller zijn, maar daar kun je helaas niets aan doen. Ik neem aan dat je borsten nog wel iets zullen groeien. Ik ben nu 18 en heb een B-cup. Mijn borsten zijn nog steeds niet groot en waarschijnlijk groeien ze ook niet meer, maar ik moet zeggen dat ik dat ook niet erg vind. Later tijdens je zwangerschap worden borsten vaak nog groter (niet dat je nu zwanger moet gaan worden haha) en kleine borsten hebben ook veel voordelen. Ik vind bijvoorbeeld een beha dragen superoncomfortabel, als ik thuis kom doe ik mijn beha lekker uit want mijn borsten hebben toch nauwelijks ondersteuning nodig. Daarnaast is het makkelijker en fijner om laag uitgesneden topjes te dragen zonder gelijk blikken naar je borsten te krijgen. Uiteindelijk zit je borstgrootte in je genen en moet je het accepteren zoals het komt. Celebrities zoals Keira Knightley hebben ook amper borsten, maar dat maakt haar niet minder knap of aantrekkelijk.

Daarnaast wil ik even zeggen dat ik ook nog nooit gezoend heb, en ik ben zoals ik al zei 18. Jij krijgt een voorbeeld van je omgeving dat het normaal is om op je 14e te zoenen of zelfs al seks te hebben, maar dat is het niet. Als zij daar klaar voor zijn, als zij die stap willen nemen dan is dat helemaal oké, maar daar hoef jij je niet aan te spiegelen. In mijn omgeving ben ik lang niet de enige van 18 die nog niet gezoend heeft en daarom heb ik er ook minder problemen mee. Er is ook niemand waarmee ik hád willen zoenen. Alles komt zoals het komt, het is zo zonde om jezelf daar druk over te maken.

Dat is allemaal doodnormaal. Je moet niets doen dus, behalve je er niet druk om maken. Geloof me, later ga je hieraan terug denken en je afvragen ‘waarom zat ik er zo mee in?’ :slightly_smiling_face:

Jemig ik verbaas me er echt over hoe vroeg sommige kinderen al sex hebben, de leeftijd voor sex lijkt steeds lager te worden. net als het dragen van make-up en hakken en kleding waar ze nog veel te jong voor zijn etc. toen ik 14 was was ik nog echt een kind.

anyway, je hoeft je niet raar te voelen dat je nog niet zulke grote borsten hebt, misschien ben je gewoon een laatbloeier, maar je bent nog maar 14. Bij de ene groeien ze langzaam en bij de andere groeien ze snel. Misschien groeien ze bij jou vriendinnen wel snel en worden ze uit eindelijk niet groter dan een B, en groeien ze bij jou langzaam maar zeker naar een D ofzo

Toen ik 14 was had ik ook nog nooit een vriendje gehad en ook nog niet gezoend, en bij mij is het ook helemaal goed gekomen hoor :wink: