HELP. :( ''

Er is een meisje om precies te zijn een vriendin van mijn zusje die hulp nodig heeft.
Niemand weet hoe we het haar duidelijk kunnen maken daarom zal ik vertellen wat er aan de hand is en kan mischien iemand mij advies geven:
Ik noem die vriendin Tessa omdat ik niet de echte naam wil noemen.
Tessa is 13 jaar oud en heeft bij mijn zusje en haar vriendinnen op de basischool gezeten, nu zitten ze op de zelfde middelbare school en tot dusverre waren ze altijd goede vriendinnen.
Wel was het een feit dat Tessa dik is, en niet gewoon een buikje maar echt gewoon fatsig. Het leek zelf of ze hier helemaal niks om gaf want ze at gewoon en at gewoon (dat doet ze nogsteeds).
Hier hebben mijn zusje en haar vriendinnen al verschillende oplossingen proberen voor te verzinnen (dieet enzv.) Maar het leek of Tessa hier niks van wilde weten en haar ouders stumeleerde haar nergens toe.
Tessa die had een nicht ik noem deze nicht Sanne.
Sanne woont in Amsterdam zou naar Spanje verhuizen en was een ontzettend knap meisje ja ze had foto’s op Hyves.
Tessa die heeft Mijn zusje en haar vriendinnen via Hyves en MSN kennis laten maken met Sanne en iedereen kon het goed met haar vinden.
Sanne was aardig wilde al je problemen en alles horen, dus mijn zusje en haar vriendinnen hebben haar vanalles verteld zoooveel geheimen.
Sanne leek geweldig wel had ze anorexia gehad en leek ze totaal niet op Tessa.
Maar niemand die hier iets aan opmerkte. Op een gegeven moment kreeg Tessa ruzie met Sanne en verbraken ze het contact, ook verbrak Sanne het contact met mijn zusje enzo.
Nou kwam mijn zusje er gister achter dat Sanne helemaal NIET BESTAAT.
Tessa had zich voorgestelt als Sanne en in die fantasie wereld geleeft, Sanne was het tegenovergestelde van Tessa en helemaal fantastisch.
Mijn zusje was geschokt want alle geheimen die zij aan Sanne vertelt had, had ze dus eigenlijk aan Tessa vertelt.
Het liefs zou mijn zusje nu zou kwaad als’t maar kan op Tessa worden en haar willen uitschelden voor vanalles en nog wat.
maar dat doet ze niet, want dat is te zielig
.
Tessa is te zielig haar ouders stumuleren haar tot niks, terwijl Tessa hulp nodig heeft ze moet afvallen en een positief zelf beeld krijgen.
In eerste instantie zou je zeggen ga met haar ouders praten maar die willen er waarschijnlijk gewoon niks over weten.
Ook is de kans dat ze dan ruzie krijgen met de broer van Tessa enzv. ook nog groot dus die optie is gewoon bijna niet bereikbaar.
Tessa ziet zichzelf als zo’n mislukkeling dat ze denkt dat ze geen hulp nodig heeft en wil hier dus ook niks van weten.
Mijn zusje heeft overwogen om haar een brief te sturen, maar de kans dat die bij haar ouders/broers/zussen komt en ze daar nog meer problemen mee krijgt is zo groot dat ze dat niet durft.

Mijn zusje &vriendinnen willen Tessa heel graag helpen maar weten niet op welke manier ze dit kunnen doen.
Is er iemand die een oplossing heeft of mischien een idee hoe ze dit zouden kunnen aanpakken.
Want zo kan je Tessa niet verder laten leven, ze word dikker en dikker, en begint alsmaar maar negatiever naar zichzelf te kijken.
En ik durf met zekerheid te zeggen dat dit door haar ouders komt. Die hebben haar nergens toe gestimuleerd en geven haar gewoon niet genoeg aandacht.

Wie kan helpen?

Tessa moet een inrichting in. Nee, maar als het heel erg is, kun je de kinderbescherming bellen vanwege verwaarlozing. Verder weet ik niets.

Ik vind niet dat je als vriendin iemand moet dwingen af te vallen. En hoe weet jij dat haar ouders haar niet stimuleren? Ken je haar ouders goed en persoonlijk? Anders kan (of mag) je niet zeggen dat haar ouders haar niet stimuleren.

Heeft Tessa nooit iets gezegd over alle dingen die je zusje tegen ‘Sanne’ gezegd heeft? Lijkt me als je hoort dat ze Tessa te dik vinden dit wel iets met haar moet doen…

Kunnen je zusje en haar vriendinnen niet een keer met Tessa afspreken en met haar praten? Samen leuke dingen doen, etc. Zodat ze ziet dat ze vriendinnen heeft en misschien tot inzicht komt dat ze helemaal geen mislukkeling is. Als ze wat beter in dr vel zit zou ze daarna eventueel af kunnen gaan vallen.

En misschien is een gesprek met de ouders ook niet verkeerd? Dat hoeft je zusje niet te doen ofzo, maar misschien iemand van school, een mentor… of jullie ouders…

Ik weet het niet hoor, ik vind het een lastige situatie.
Succes!

Ik weet heel zeker dat haar ouders haar nergens toe stimuleren.
Ik heb genoeg bronnen o mdit zeker te weten.
I kheb vriendinnen gesproken die 8 jaar bij haar inde klas hebben gezeten nou dan mag je dat met zekerheid zeggen denk ik

Nee Tessa heeft is slim en heeft dit zo slim gespeelt dat niemand het gewoon doorhad

Dat is best een optie ja alleen zit het em er dus in dat ze genoeg leuke dingen met Tessa doen, vorige week zijn ze nog met 3 andere vriendinnen gaan kamperen en hebben ze het super gehad, Tessa werd nergens buiten gesloten etc.
Dat is ook het rare.

Hoe weet je dat zo zeker? Als je 8 jaar bij iemand in de klas zit weet je niks over de thuissituatie als je daar nooit geweest bent.

Maar ik bedoelde achteraf, toen zusje en vriendinnen erachter kwamen dat Sanne niet bestond. Het moet iets met Tessa gedaan hebben, te horen dat iedereen je dik vind is niet fijn lijkt me.

Ze zijn daar vaak genoeg thuisgeweest, heel vaak zelfs.
En Tessa heeft niet gehoort dat iemand haar dik vind, want hier hadden ze het niet over met Sanne, met Sanne ging het meer over problemen als jongens etc.
Over Tessa werd nooit gepraat.
Sanne zette Tessa neer als een geweldig kind.
Terwijl mijn zusje helemaal geen problemen met Tessa had.
Ze vond Tessa heel aardig en het was een goede vriendin

Je kan iemand niet dwingen om af te vallen, dat moet vanuit haarzelf komen. Zolang ze er niet helemaal achter staat zal het niet gebeuren of zal haar gewicht erg gaan jojo-en.

misschien kunnen jullie een keer met Tessa gaan afspreken. en dan naar een sportschool of zo gaan. En dan steeds vaker gaan. Dus dat jullie haar het niet vertellen dat ze zo moet afvallen enzo. Zeg maar dat jullie het zelf gaan aanpakken zonder dat zij het door heeft. misschien een idee?
Succes :slightly_smiling_face: